واکنش پرتغالی!

چیزی شبیه بیانیه

یکی از خصوصیات مصاحبه‌های کارلوس کی‌روش این است که ابدا حالت پینگ‌پنگی ندارد و او همیشه مطالبش را شبیه بیانیه و به‌صورت کاملا یکطرفه به زبان می‌آورد. گفت‌وگوی جدید کارلوس هم که سایت فدراسیون فوتبال آن را منتشر کرده، از همین ویژگی برخوردار است. مربی پرتغالی در این مصاحبه می‌گوید: «می‌دانم که به‌صورت رسمی سرمربی تیم‌ملی ایران نیستم، اما به‌عنوان یک مربی وظیفه خود می‌دانم که توجه رئیس فدراسیون، اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون و مسوولان ورزش را به این مساله جلب کنم که ما باید بر حملاتی که به‌صورت سیستماتیک به‌سمت تیم‌ملی انجام می‌شود، یک نقطه پایان بگذاریم.

جلوی این‌گونه حملات سیستماتیک باید هم‌اکنون گرفته شود و من یک بار دیگر از ریاست و اعضای فدراسیون درخواست می‌کنم که از این‌گونه حملات و صحبت‌ها که در تلاش هستند میان نسل جوان ما به‌صورت سیستماتیک تفرقه بیندازند، جلوگیری کنند. همه مطلع هستیم که در شرایط دشواری نه‌تنها در تیم‌ملی بلکه در کشور هستیم و ما نیازی به این‌گونه صحبت‌های زشت و تمسخرآمیز نداریم و دقیقا در لحظه‌ای که نیاز به اتحاد بیشتر و کنار هم بودن بیشتری داریم، نباید این‌گونه صحبت‌ها و حرف‌ها مطرح بشود. با این شرایط احتمال اینکه بازیکنان بیشتری را از دست بدهیم و تیم‌ملی لطمه بخورد، بیشتر شده و شرایطی هم که برای بازیکنی مانند سردار آزمون به‌وجود آمده، باید حل شود. این یک مساله بسیار فوری، جدی و خطرناک است.»

سردار؛ خط قرمز کی‌روش

روزی که سردار آزمون طی یک تصمیم غافلگیرانه از تیم‌ملی خداحافظی کرد، خیلی‌ها فکر کردند کارلوس کی‌روش او را هم مثل مهدی رحمتی برای همیشه حذف خواهد کرد، اما حالا شرایط کاملا برعکس شده است؛ به این ترتیب که کی‌روش مدام از سردار برای بازگشت به تیم‌ملی دعوت می‌کند، اما این آزمون است که نمی‌پذیرد! سردار که با وجود گنجانده شدن نامش در اردوی اول تیم‌ملی یک جلسه هم در تمرینات شرکت نکرد، نهایتا بازی با ازبکستان را از دست داد. با این وجود کی‌روش در تاشکند روی بازگشت او به تیم‌ملی تاکید کرد و در همین مصاحبه هم مدعی شده مشکلات پیش آمده برای این بازیکن هر چه سریع‌تر باید حل شود. به‌نظر می‌رسد سردار آزمون خط قرمز کی‌روش است و او هیچ نقدی را در قبال این بازیکن بر نمی‌تابد.

کی‌روش در شبه بیانیه اخیرش هشدار داده که با توجه به انتقادات موجود، ممکن است بازیکنان بیشتری اقدام به خداحافظی از تیم‌ملی کنند. اشاره او البته غیر از سردار، می‌تواند به رضا قوچان‌نژاد هم باشد. هر چند وداع گوچی ربطی به انتقادات و فضاسازی‌ها نداشت و او صرفا به‌خاطر بازی نکردن در جام‌جهانی با دلخوری از تیم کنار رفت. با تمام این اوصاف به نظر می‌رسد اظهارات اخیر کی‌روش باعث شود فدراسیون فوتبال به کنترل فضای نقادی علیه تیم‌ملی مشغول شود. پیش از این هم برخی مربیان و مدیران باشگاهی به خاطر انتقاد از کی‌روش تذکر گرفته بودند، اما حالا درخواست علنی مربی پرتغالی می‌تواند تذکرات را جدی‌تر کند.