شایعه تکراری فرار

بهانه‌گیری‌های باورنکردنی

مجموعه فدراسیون و تیم‌ملی ابتدا زیر بار دریافت این پیشنهاد نمی‌رفتند، اما بعد از انتشار اسناد رسمی مکاتبات صورت گرفته، لحن مدیران فدراسیون به سرزنش و بهانه‌جویی تغییر کرده است. دیروز حمیرا اسدی، رئیس کمیته بین‌الملل فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با چند خبرگزاری بهانه‌های عجیبی برای جدی نگرفتن پیشنهاد شرکت سوییسی مطرح کرده است. ابتدا بخشی از توضیحات اسدی را بخوانید: «ما منتظر بودیم کی‌روش نظر خود را راجع‌به این دیدار بدهد و بگوید از نظر فنی، مکانی و زمانی آیا برگزاری چنین دیداری به صلاح تیم‌ملی است یا نه؟ به فرض اینکه تیم به آنجا می‌رفت و شکست می‌خورد آیا این مساله به صلاح تیم‌ملی در آستانه جام ملت‌هاست یا نه؟ این یک بحث بود و بحث دیگر موضوع گرفتن ویزا برای بازیکنان تیم‌ملی است. در مدت زمان کم دو ماهه تا نوامبر، گرفتن ویزا برای رفتن به آمریکا امری تقریبا محال است.

باید درباره پیشنهاد این شرکت تحقیق کنیم و ببینیم واقعیت دارد یا نه. به نظرم انتشار چنین نامه‌ای توسط خبرنگار به صلاح نبود. شاید از نظر امنیتی این سفر مشکل داشت و اجازه دادن جواب مثبت به این پیشنهاد را نداشتیم. ما باید تمام جوانب را بررسی کنیم.» آنچه اسدی می‌گوید باورنکردنی است. اولا که راه آگاهی از اعتبار حرفه‌ای یک شرکت، تحقیق در مورد آن است و سکوت و تعلل دردی را درمان نمی‌کند. به علاوه در عصر ارتباطات برای مطلع کردن کی‌روش از رسیدن چنین پیشنهادی، هزار راه وجود داشت و حتما نیازی نبود منتظر حضور او در تهران باقی بمانیم.

خانم اسدی می‌گوید گرفتن ویزای آمریکا طول می‌کشد؛ در این شرایط آیا تعلل مدیران فدراسیون در پاسخگویی به شرکت مزبور، وضع را وخیم‌تر و فرصت را تنگ‌تر نمی‌کند؟ پیش کشیدن مساله امنیتی هم جای بحث دارد. مگر همین حالا تیم‌ملی والیبال کشورمان در کانادا مشغول برگزاری مسابقات دوستانه نیست؟ از همه عجیب‌تر اما طرح این ادعا است که شاید تیم‌ملی کشورمان به آرژانتین و کلمبیا ببازد و روحیه‌اش را برای جام ملتهای آسیا از دست بدهد! خب با این تحلیل شگفت‌انگیز که تا ابد هیچ تیمی نباید با تیم بزرگ‌تر از خودش بازی دوستانه برگزار کند. به این ترتیب ما هم سالی بیست بار با ازبکستان و سیرالئون و توگو و فلسطین بازی کنیم و خلاص....!

تقویت یک شائبه جدی

پیش از این بارها این شائبه در مورد کارلوس کی‌روش مطرح شده که او علاقه‌ای به برگزاری بازی تدارکاتی مقابل رقبای بزرگ ندارد و این بی‌میلی را پشت مشکلات بین‌المللی ایران پنهان می‌کند. به‌طور مثال قبل از جام‌جهانی حمیدرضا آصفی صراحتا اعلام کرد از طریق روابط دیپلماتیک توانسته بود امکان برگزاری بازی دوستانه با تیم‌های ملی کرواسی و مکزیک را فراهم کند، اما کادرفنی تیم‌ملی این پیشنهاد را نپذیرفت. حالا هم بحث اهمال در بررسی پیشنهاد بازی با کلمبیا و آرژانتین، این شائبه قدیمی را به‌طور جدی تقویت کرده است. برخی عقیده دارند کی‌روش دوست دارد از مسیر برگزاری بازی‌های دوستانه آسان، ایران را همچنان در صدر رنکینگ آسیایی فیفا نگه دارد و پاداش‌های فردی در نظر گرفته شده برای کسب پیروزی را در اختیار بگیرد؛ آیا این شایعات درست است؟ شاید گذر زمان همه چیز را آشکار کند.