چگونه تحریم‌ها علیه فوتبال را دورمی‌زنیم؟

در همین شرایط برند آدیداس که بازیکنان تیم‌ملی برای جام‌جهانی از لباس این شرکت استفاده کردند و حضورش نیز با حاشیه‌های فراوانی همراه شد، تیم‌ملی فوتبال ایران را تحریم کرده است. پیش از جام‌جهانی حواشی زیادی پیرامون نحوه همکاری فدراسیون فوتبال و شرکت تولیدات پوشاک ورزشی آدیداس وجود داشت چراکه تیم‌ملی به‌جای عقد قرارداد اسپانسری با این شرکت آلمانی، قرارداد خرید منعقد کرده بود. حالا این کمپانی در اقدامی غیراخلاقی و غیرورزشی نام ایران را از سایت اصلی خود برداشته و ایران را در لیست تحریم‌های خود قرار داده است. تحریم شرکت آدیداس علیه فوتبال ایران درحالی اتفاق افتاده که در جام‌جهانی نیز شرکت نایکی، دیگر برند معتبر تولیدکننده پوشاک و تجهیزات ورزشی فوتبالیست‌های ایرانی را تحریم و از دادن کفش ورزشی به آنها امتناع کرد.

به گزارش «ایسنا» مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال چند ماه مانده به جام‌جهانی اعلام کرد که قرارداد ایران و آدیداس تا جام ملت‌های آسیاست و بعد از آن فدراسیون برای تیم‌ملی بزرگسالان هم از پوشاک داخلی استفاده می‌کند تا به تحقق حمایت از کالای ایرانی کمک کرده باشد. حال که جام‌جهانی به پایان رسیده، مهدی تاج حرف‌های متناقضی نسبت به چند ماه قبل بیان می‌کند. او در آخرین اظهارات خود درباره قرارداد با آدیداس می‌گوید: «آدیداس درحال‌حاضر برای ما محدودیت‌هایی قائل شده و می‌گوید برای معامله با ایران تحت فشار است. این شرکت خواهان مذاکره شده اما چیزی لغو نشده است. من دیروز ۶ هزار لباس با برند آدیداس را به‌صورت رایگان تحویل گرفتم اما نمی‌دانم که می‌توانیم اینها را بپوشیم یا آنها را باید به دیگران بدهیم چون باید یک بار دیگر قراردادمان را با آدیداس بررسی کنیم. آنها به تعهدشان عمل کردند و همه لباس‌های رایگان را با وجود اینکه جام‌جهانی تمام شده است به ما تحویل دادند ولی برای اینکه بتوانیم از آنها استفاده کنیم باید دوباره مذاکراتی شود.»

باید از ملت ایران عذرخواهی کند!

اما مهدی تاج که صحبت‌های متناقضی درخصوص شرایط قرارداد با این برند عنوان کرده بود حالا در قامت مدعی ظاهر شده و خواهان عذرخواهی این شرکت آلمانی از مردم ایران شده است. او در نامه‌ای به ممبینی، سرپرست کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال تاکید کرده با توجه به اقدام سخیف صورت گرفته از سوی این شرکت ضرورت دارد ضمن پیگیری حقوقی جدی این موضوع در مجامع بین‌المللی با همراهی ارکان حقوقی فدراسیون، زمینه عقد قرارداد جایگزین فراهم آید!

در همین حال صفی‌الله فغان‌پور، مسوول امور حقوقی فدراسیون فوتبال درگفت‌وگو با «ایسنا» درباره اینکه تاج پیش از این گفته بود قرارداد تیم‌ملی با آدیداس تا پایان جام ملت‌های آسیا است، خاطرنشان کرد: «قرارداد ما با آدیداس تا جام‌جهانی بود و اکنون قرارداد به پایان رسیده است. البته بندی وجود دارد که با توافق، دو طرف می‌توانند قرارداد را ادامه دهند اما برای ادامه همکاری باید مجددا قرارداد امضا شود. الان که جام‌جهانی به پایان رسیده، خواسته‌های دو طرف فرق می‌کند.»

او درباره اینکه منظور رئیس فدراسیون از گفتن جمله «نمی‌دانم که می‌توانیم ۶ هزار لباسی که آدیداس به فدراسیون داده را بپوشیم یا آنها را باید به دیگران بدهیم» چیست، گفت: «این لباس‌ها براساس قرارداد دراختیار فدراسیون است و می‌تواند برای تیم‌ملی بزرگسالان از آن استفاده کند و مشکلی از این بابت وجود ندارد. آدیداس براساس قرارداد، این چند هزار تکه را در اختیارمان گذاشته است.» مساله پیش آمده که احتمالا بی‌ربط به موضوع تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیست، به منزله پایان همکاری فدراسیون فوتبال ایران با آدیداس خواهد بود. با این شرایط در آستانه جام ملت‌های آسیا بازهم تیم‌ملی فوتبال درگیر مسائل مربوط به لباس خواهد بود و باید دید در نهایت با چه برندی برای مسابقات امارات توافق خواهد شد.