با سیدجلال در مورد سیر تا پیاز پرسپولیس، لیگ ایران، وضعیت امیری و بیرانوند، اختلاف با استقلالی‌ها، تیم ملی و... صحبت کردیم که این مصاحبه و صحبت‌های کاپیتان سرخپوشان را می‌خوانید. تنها توضیح قبل از خواندن مصاحبه این است که سیدجلال تمایلی به صحبت در مورد تیم ملی نداشت و ما هم در این مورد سعی کردیم به او حق بدهیم، اما قول داد به زودی به دفتر روزنامه بیاید و حرف‌هایش را بزند. این شما و این صحبت‌های سیدجلال حسینی.

اردوی پرسپولیس در کرواسی جدیدترین اتفاقی بود که اطراف این تیم رخ داد. در مورد این اردو و وضعیتی که داشتید، صحبت می‌کنید؟
ما مثل همه تیم‌ها شرایط بدن‌سازی را پشت سر گذاشتیم. البته شرایط سختی بود. بخش اول تمرینات‌مان در تهران سپری شد که یک دوره بدنسازی کامل بود. باقی تمرینات به اردوی کرواسی کشید. امکانات خوبی داشتیم، اما همان‌طور که گفتم مدل و آیتم‌های تمرینی بسیار سخت و فشرده بود. بازی‌های تدارکاتی هم داشتیم که به هماهنگی بین بازیکنان کمک کرد. چنین اردویی با کیفیتی که داشت، قطعاً می‌تواند در آینده آثار مثبتی برای تیم‌مان به دنبال داشته باشد و توانایی بدنی و فنی‌مان را بالا ببرد.

یک خبر نگران‌کننده هم در مورد مصدومیت شما از اردوی پرسپولیس در کرواسی به دست‌مان رسید. اوضاع بهتر شده؟
حالا که شرایطم خوب است. به هر حال بدن‌سازی شرایط خاصی دارد و مصدومیت‌ها ممکن است به وجود بیاید یا تشدید شود. به غیر از من، شجاع خلیل‌زاده و کمال کامیابی‌نیا هم از تهران مصدومیت داشتند و با همین وضعیت به کرواسی آمدند. در آن‌جا من از ناحیه همسترینگ دچار مصدومیت شدم و به این خاطر که مصدومیتم کمی پیچیده بود و به زانویم فشار می‌آورد، باید با احتیاط کار را دنبال می‌کردم. البته شرایطم بهتر است و مصدومیتی نیست که مرا آزار بدهد به خصوص که فیزیوتراپی و تمرینات اختصاصی دارم و نمی‌گذارم تشدید شود، اما به هر حال برای هر فوتبالیستی ممکن است در دوران بدن‌سازی، مصدومیت‌هایی به وجود بیاید.

البته اینکه در بازی تدارکاتی شرکت کردید، تا حدودی نگرانی‌ها کمتر شد.
به هر حال باید بیشتر از این‌ها مواظب باشم و بتوانم تمریناتم را ادامه دهم. می‌توانم با همان توان قبلی برای پرسپولیس بازی کنم و با احتیاط بیشتر کارم را ادامه دهم.

همه می‌گویند فصل آینده، فصل بسیار سختی برای پرسپولیس است. شما کاپیتان این تیم هستید و قطعاً نظرتان می‌تواند مهم باشد. شما در مورد آینده تیم چه فکری می‌کنید؟
این موضوع را بار‌ها عنوان کرده‌ام که این شرایطی است که پیش آمده و راه گریزی از آن نیست. ما نتوانستیم بازیکن بگیریم، تیم ببندیم و وضعیت‌مان را دگرگون کنیم. اگر شرایط عوض می‌شد و بازیکن می‌گرفتیم، بحث کاملاً حرفه‌ای بود و می‌توانستیم با خاطر جمع، وارد لیگ شویم و در مورد پرسپولیس صحبت کنیم، اما از نیم‌فصل دوم لیگ قبلی تا امروز نتوانستیم بازیکن بگیریم و همین حالا هم سه نفر از بهترین‌های‌مان را از دست داده‌ایم. در کنار این‌ها، تیمی مثل الدحیل حریف ماست که به العین ۸ گل می‌زند. آن‌ها وضعیت‌شان با ما زمین تا آسمان تفاوت دارد. در لیگ خودمان هم هر تیمی توانسته ۶، ۷ بازیکن بگیرد و وضعیت از هر طرف برای‌مان سخت شده است. تیم‌هایی که بازیکنان خوبی فصل قبل داشتند حالا با ۵، ۶ بازیکن جدید قدرتمندتر شده‌اند. حالا شرایط ما را ببینید. در چنین وضعیتی، ما باید دو کار را انجام می‌دادیم، هم تقویت می‌شدیم و هم تلاش زیادی انجام می‌دادیم تا بتوانیم با سایر باشگاه‌ها رقابت کنیم ولی در بخش اول، از جذب بازیکن محروم بودیم و فقط مانده تلاش بیشتر. این بحثی است که همه به آن پی برده‌اند. این وسط، ما جدا از آن‌که تقویت نشدیم بلکه ۳ بازیکن را از دست داده‌ایم و شرایط وحید امیری و علیرضا بیرانوند هم مشخص نیست؛ شاید آن‌ها هم جدا شوند. آن‌ها بالاخره در شرایط جام جهانی تلاش کرده‌اند و پیشنهادات خوبی دارند. همین امر باعث شده وضعیت‌مان چند برابر سخت‌تر شود. هر کسی غیر از این صحبتی را مطرح کند، یا می‌خواهد با ما شوخی کند یا دنبال مسائل دیگری است. ما هر هفته در این مورد حرف می‌زنیم و در موردش حساسیت نشان می‌دهیم تا مردم بدانند همه تیم‌ها قوی و قوی‌تر شده‌اند، هر بازیکنی که خواستند، جذب کردند غیر از پرسپولیس.

الدحیل که به آن اشاره کردید هم یکی از مشکلات بزرگ برای پرسپولیس به شمار می‌رود. شما در مورد این باشگاه اطلاعات بیشتری دارید؟
من در لیگ قطر بازی کرده‌ام و با شرایط این کشور و لیگ ستارگانش آَشنا هستم. در طول فصل وقتی بازی‌هایش را می‌دیدم، به بچه‌های پرسپولیس می‌گفتم این تیم، از تیم ملی قطر هم قوی‌تر است. هم کادر فنی خوبی دارد و هم بازیکنان قدرتمندی که کنار هم، بهترین بازی‌ها را انجام می‌دهند. در مرحله گروهی، آن‌ها همه تیم‌ها را شکست دادند و به مرحله بعد رسیدند. این تیم، توانایی‌هایش را نشان داده و اصلاً در مورد اینکه کار ما مقابل آن‌ها چقدر سخت است، نیازی به حرف زدن نیست. همه‌شان بازیکنان خارجی هستند و ما با این همه مشکل و محرومیت باید با این تیم رقابت کنیم. با این حال صحبت‌هایی که می‌کنم، شاید با برداشت منفی همراه شود، اما منظور کلی من این است که در شرایط سخت همه باید به هم کمک کنیم تا از این وضعیت خارج شویم. این‌طور تصور نکنید که چون سیدجلال گفت کار سخت است، پس باید تسلیم شویم؛ نه این‌طور نیست! ما مقابل هیچ تیمی کوتاه نمی‌آییم.

در کرواسی شرایط عجیبی در بازی‌های تدارکاتی و نتایج آن برای پرسپولیس رقم خورد. ماجرا چه بود؟
بازی‌های دوستانه‌ای که در اردوی کرواسی داشتیم، با توجه به شرایط‌مان رقم خورد. البته در این اردو، برانکو کار درستی انجام داد و به بازیکنان جوان بازی داد. بالاخره وقتی نتوانیم بازیکن بگیریم، باید به همین جوان‌ها اعتماد کنیم و چه جایی بهتر از اردوی تدارکاتی. اتفاقاً بازی‌هایی که داشتیم، بازی‌های بسیار خوب و مفیدی هم بود و بازیکنان جوان محک خوردند. درست است که یک بازی را باختیم یا بد و خوب بازی کردیم، اما مهم این بود که بازیکنان جوان به میدان بروند و همین روز‌ها که فصل جدید شروع نشده، به اعتماد به نفس و شرایط بازی برسند. بازی کردن در پرسپولیس برای هر بازیکنی سخت است و این بازیکنان جوان هم باید در همین بازی‌ها آب‌دیده شده و آماده رقابت‌های سخت‌تر در لیگ شوند. ما امسال به همه بازیکنان‌مان حتی همین جوان‌ها هم احتیاج داریم. این مهم نیست که در بازی‌های تدارکاتی چه نتایجی گرفتیم، مهم این بود که جوان‌ها به میدان رفتند و کنار بازیکنان اصلی بازی کردند. این کار برانکو واقعاً عالی بود.

شما سال هاست در فوتبال فعالیت می‌کنید و دید بهتر و تجربیات بیشتری نسبت به جوان‌تر‌ها دارید. اگر علیرضا بیرانوند و وحید امیری به شما بگویند از یک سو پیشنهادات فوق‌العاده‌ای دارند و از سوی دیگر نمی‌توانند پرسپولیس را به راحتی ترک کنند، شما چه مشاوره‌ای به آن‌ها می‌دهید؟
من عین حقیقت را می‌گویم؛ ببینید در لیگ ما کسانی که مسئولیت دارند نتوانستند اعتماد فوتبالیست‌ها را جلب کنند. بازیکنان ایرانی هیچ نقشی در فوتبال ندارند و فقط یک وسیله برای استفاده دیگران شده‌اند. شما نام امیری و بیرانوند را آوردید و من هم همین دو بازیکن را مثال می‌زنم، این دو بازیکن طلب‌هایی از تیم‌های قبلی و سال‌های پیش دارند که نتوانسته‌اند بگیرند و دست‌شان هم به آن پول‌ها نمی‌رسد، چون زور گرفتنش را ندارند. وقتی بازیکن با خودش فکر می‌کند و شرایط را می‌سنجد و می‌فهمد در لیگ ایران امکان ندارد به حق خودش برسد، تصمیم دیگری می‌گیرد. من از ترس بزرگی که برای بازیکنان ایرانی به وجود آمده، صحبت می‌کنم. به عقیده من امیری و بیرانوند بازیکنان باتجربه‌ای هستند و حتماً شرایط را می‌سنجند و بعد از در نظر گرفتن همه جوانب، انتخاب می‌کنند. حقیقت این است که ما اصلاً برای فوتبال خودمان و برای فوتبالیست‌ها که سرمایه لیگ هستند، هیچ ارزشی قائل نیستیم.

گاهی هم می‌شنویم که بازیکنان می‌گویند باشگاه‌ها باید پیشرفت مالی کنند و پولی که خارجی‌ها به این بازیکنان پیشنهاد می‌دهند، در همین لیگ به بازیکنان داده شود تا آن‌ها هم بمانند و در کشور خودمان فوتبال بازی کنند. فکر می‌کنید روزی، لیگ ما به این جایگاه برسد؟
من اصلاً به این موضوع کاری ندارم، فقط می‌گویم حق بازیکنان را بدهند. ما فقط در مورد حق‌مان صحبت می‌کنیم. خودم را مثال می‌زدم، با باشگاه نفت تهران قرارداد بستم، اما تنها ۵ درصد پول گرفتم و ۹۵ درصد از قراردادم را طلب دارم. از سوی دیگر، مالیات کامل برای من بُریده شده است. بابت پولی که نگرفتم و شک دارم که بتوانم آن را بگیرم، حالا باید مالیات بدهم. هرچه می‌گویم من این پول را نگرفتم، کسی حرفم را باور نمی‌کند. این مشکلاتی است که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. این مسائلی است که بازیکنان را آزار می‌دهد. یک فوتبالیست با خودش کلنجار می‌رود که بمانم و این مسائل را تحمل کنم یا بروم و جای دیگری بازی کنم که نقشی در فوتبال داشته باشم.

این مسائل به خانواده بازیکنان هم ارتباط پیدا می‌کند؟ مثلاً همسر یا اعضای خانواده یک بازیکن بگویند بهتر است برویم و...
من فقط در مورد فوتبالیست‌ها صحبت می‌کنم. شما شرایط را می‌بینید. به خدا قسم بازی کردن در پرسپولیس و استقلال واقعاً سخت است. جدا از آن، هر دو تیم هم در آسیا هستند و باید از آبروی فوتبال ایران دفاع کنند، اما شرایط به گونه‌ای است که بازیکن برای خودش حق انتخاب قائل می‌شود. همه بازیکنان فوتبال ایران ناراحت هستند و این ناراحتی از فدراسیون، باشگاه‌ها، سازمان لیگ و همه مسئولان فوتبال است. هیچ کدام از بازیکنان ایرانی هرگز به حق‌شان نمی‌رسند و طبیعی است که تصمیمات دیگری بگیرند.

شما در مصاحبه‌های اخیرتان در مورد عدم حمایت از پرسپولیس صحبت‌های زیادی انجام داده اید. منظورتان از این عدم حمایت‌ها، توسط وزارت ورزش است، فدراسیون فوتبال یا باشگاه پرسپولیس؟
از وقتی گرشاسبی به تیم ما آمده، چند بحث به وجود آمده است. ما فصل قبل در بهترین شرایط ممکن بودیم، اما مدام می‌گفتند ۶ امتیاز از باشگاه کسر خواهد شد. اگر پول فلان بازیکن داده نشود، از پرسپولیس ۶ امتیاز کم می‌کنند و... این مباحث در حالی رقم می‌خورد که هیچ‌کس نبود تا اخبار فوق را تکذیب کند و همین وضعیت باعث می‌شد ته دل بچه‌ها خالی شود. فکر کنید کلی تلاش می‌کنید و فاصله‌ای با سایر تیم‌ها ایجاد می‌کنید آن وقت به خاطر یک پرونده، تمام این تلاش‌ها از بین می‌رود. این وضعیت، روحیه همه بازیکنان را از بین برد. پرسپولیس مشکلات زیادی دارد. ما از فصل قبل تا به حال بازیکن نگرفته‌ایم. حرف‌های من کلی است. می‌گویند پرسپولیس دیگر هیچ مشکلی ندارد، چون بازیکن گرفته و... همین حالا ببینید شاید عملکرد باشگاه در جذب بازیکنان جدید خیلی خوب باشد، اما این بازیکنان نیم‌فصل آینده به جمع ما اضافه خواهند شد. در نیم‌فصل اول وضعیت‌مان اصلاً خوب نیست. خدای نکرده در نیم‌فصل اول مشکلی برای تیم ایجاد شود، چه خواهد شد؟ الان آن‌قدر انتظار از بازیکنان جدید را بالا برده‌اند که همه فکر می‌کنند در نیم‌فصل دوم آن‌ها باید بیایند و همه کار‌ها را انجام دهند، اما اگر ما در نیم‌فصل اول نتیجه نگیریم، این بازیکنان هم به جمع‌مان اضافه شوند هم نمی‌توانند نقش‌شان را به خوبی ایفا کنند یا فوتبال خوبی ارائه دهند. حرف من این است که فریب نخوریم و کنار هم باشیم. باید از تیم حمایت شود. متأسفانه می‌بینید مدام می‌گویند پرسپولیس هزینه می‌کند؛ واقعاً انتظار این است که باشگاه بزرگی مثل پرسپولیس بدون پول و بودجه به لیگ برود یا در آسیا بازی کند؟ در ضمن ما که فصل قبل بازیکن نگرفتیم و حالا هم محروم هستیم، باشگاه چه خرجی کرده که این همه در موردش صحبت می‌شود؟ حرف من این‌هاست. متأسفانه پرسپولیس را وسط انداخته‌اند و خودشان بدون سر و صدا، بهترین بازیکنان لیگ را جذب می‌کنند.

این صحبت‌های شما، به اعتراض هواداران استقلال مبنی بر عدم جذب بازیکن ارتباط دارد؟
اگر پرسپولیس هم بازیکن گرفته، حق دارد هرچند فعلاً محروم هستیم و در ۱۵ بازی اول نمی‌توانیم از بازیکنان جدیدمان سود ببریم از سوی دیگر، فقط پرسپولیس یارگیری کرد؟ باقی باشگاه‌ها هیچ بازیکنی نگرفتند؟ هر باشگاهی را که می‌بینیم ۵، ۶ بازیکن گرفته. خواهش می‌کنم آن‌هایی که انتقاد می‌کنند، وضعیت پرسپولیس را ببینند؛ ما ۴ بازیکن برای نیم‌فصل بعدی گرفته‌ایم و نسبت به فصل قبل نیز ۳ بازیکن را از دست داده‌ایم. گفتن ندارد که فرشاد احمدزاده، محسن مسلمان و صادق محرمی چه بازیکنان مؤثری برای ما بودند و جانشین ندارند. اگر بازیکنی به پرسپولیس در آینده اضافه شده، جانشین این بازیکنان خواهد بود. باشگاه‌های دیگر، تیم خودشان را حفظ کرده و بازیکنان جدید جذب کرده‌اند. همیشه این پرسپولیس است که در چشم بوده و علیه اش رفتار می‌کنند.

شما فصل قبل لقب جالبی گرفتید و هواداران به شما لقب «سوپرمن» را داده‌اند. هواداران هم می‌گویند هر قدر هم مشکل داشته باشیم سیدجلال در پرسپولیس است و مسئولیت تیم را برعهده دارد، پس خیال‌مان راحت است. شما با این مسئولیت کنار آمده‌اید؟
اول اینکه من از همه هواداران ممنونم، اما می‌خواهم این را بگویم که دوست دارم هواداران از بازیکنان بیشتر از این‌ها حمایت کنند و کار فنی از آن‌ها بخواهند. متأسفانه برخی اوقات می‌بینیم که هواداران در فضای مجازی وارد زندگی شخصی و مسائل خارج از فوتبال بازیکنان می‌شوند که این موضوع درست نیست. طرفداران پرسپولیس باید بازیکنان را داخل زمین ببینند نه خارج از زمین. مایت از تلاش بازیکنان باید داخل زمین باشد نه جای دیگری. البته من به عنوان کاپیتان و بزرگ‌تر تیم، وظایفی دارم که تلاش می‌کنم آن را به خوبی پشت سر بگذارم. در باشگاه ما، همه تلاش می‌کنند؛ از مدیریت گرفته تا کادر فنی و بازیکنان. گاهی اوقات آن‌قدر مشکلات زیاد می‌شود که نمی‌دانیم کدام مشکل را باید جمع و جور کنیم، اما با درایت برانکو و گرشاسبی و سعه صدر بازیکنان باید راه‌مان را ادامه دهیم. هواداران هم همیشه حمایت‌مان کرده‌اند. یادم نمی‌رود فصل قبل که پنجره نقل‌وانتقالات بسته شد، حمایت‌شان باعث شد بازیکنان انگیزه و قدرت بگیرند و فصل را با قهرمانی به اتمام رساندیم. من همیشه در خدمت تیم هستم و امیدوارم یک موفقیت بزرگ را در این فصل پشت سر بگذاریم.

به عنوان آخرین سؤال، در مورد تیم ملی هم دوست داریم از شما بشنویم. اینکه خیلی‌ها تلاش داشتند تا شما را مقابل تیم ملی قرار دهند، اما در طول برگزاری جام جهانی و حتی قبل از آن، همیشه سکوت کردید. در این مورد توضیح بیشتری می‌دهید؟
من دوست نداشتم و دوست ندارم در مورد تیم ملی صحبت کنم. این حق سرمربی تیم بود که بازیکنانش را انتخاب کرده و به یک تورنمنت ببرد. من هم یک بازیکن هستم و باید در حیطه وظایف خودم فعالیت کنم، اما در این میان خیلی مسائل مطرح شد که در موقع خودش، به آن می‌پردازم، اما باید بگویم پرسپولیس هم شرایط خاص خودش را دارد و من تمرکز کرده‌ام با تمام وجود برای پرسپولیس بازی کنم و به لیگ برگردم.

از شما ممنونم. از حالا می‌توانیم شما را دعوت کنیم به روزنامه بیایید و صحبت‌های‌تان در مورد تیم ملی را در خبرورزشی مطرح کنید.
بله ان‌شا‌ءالله به زودی به دفتر روزنامه خبرورزشی می‌آیم و کاری هم دارم که باید در این روزنامه انجام بدهم!

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.