گروه سخت ایران

روز پنج‌شنبه قرعه‌کشی مسابقات تیمی بازی‌های آسیایی جاکارتا برگزار شد و بر این اساس تیم‌ملی کشورمان در گروه ششم این رقابت‌ها در کنار کره‌شمالی، عربستان سعودی و میانمار قرار گرفت. بازی‌های آسیایی جاکارتا از اواخر مرداد ماه تا ۱۰ شهریور برگزار می‌شود و تیم‌ملی فوتبال ایران نیز موفق به راهیابی به این مسابقات شده است. ژاپن، کره‌جنوبی، چین و قطر مدعیان قهرمانی در این مسابقات هستند و جای خالی استرالیا در بازی‌های آسیایی کاملا مشهود است. نگاهی به جدول مسابقات به وضوح نشان می‌دهد گروه آسانی در انتظار ایران نیست. مثلا کافی است شرایط این گروه را با گروه اول مقایسه کنید که اندونزی، هنگ‌کنگ، لائوس و چین تایپه در کنار هم قرار گرفته‌اند تا دشواری گروه ایران دست‌تان بیاید. نکته اینجاست که الان همه دارند فقط در مورد عربستان حرف می‌زنند، اما کره‌شمالی هم رقیب راحتی نیست. این مساله را زلاتکو کرانچار، سرمربی تیم المپیک کشورمان نیز در واکنش به قرعه‌کشی مطرح کرده: «در گروه خوب و سنگینی قرار گرفتیم از عربستان و از کره‌شمالی شناخت داریم سعی می‌کنیم تیم‌های فعلی آنها را هم آنالیز کنیم و مسابقات‌شان را ببینیم. به هر حال بازی‌های آسیایی و قرار گرفتن در این گروه سنگین انگیزه‌های خودش را به‌وجود می‌آورد. نه فقط عربستان، بلکه کره‌شمالی و میانمار هم رقیبان قدرتمندی هستند.»

کدام تیم را بفرستیم؟

مثل والیبال که الان بحث اصلی آن در مورد حضور بازیکنان اصلی یا تیم دوم ایران در بازی‌های آسیایی است، در مورد فوتبال هم شرایط مشابهی وجود دارد. طبق قانون تیم زیر ۲۳ سال باید در این رقابت‌ها شرکت کند، اما گفته می‌شود شاید تیم‌ملی زیر ۲۱ سال کشورمان راهی بازی‌های آسیایی شود تا پشتوانه‌سازی خوبی برای رقابت‌های انتخابی المپیک صورت بگیرد. با این وجود سرپرست کمیته جوانان و عضو کمیته فنی فدراسیون فوتبال این موضوع را رد می‌کند. فریدون معینی به خبرگزاری فارس می‌گوید: «تیم‌های خیلی کمی با بازیکنان زیر ۲۱ سال حضور پیدا می‌کنند. این بستگی به‌نظر مسوولان عالی‌رتبه ورزش دارد که هدف‌گذاری تیم را مشخص کنند. من موافق حضور بازیکنان زیر ۲۳ سال در این مسابقات هستم. کشورهای کمی با توجه به ظرفیت پذیرش جامعه در مقابل ناکامی این تصمیم را اتخاذ می‌کنند. به‌نظر من در کشور ما این پذیرش وجود ندارد. باید از تمام نیروهای‌مان و از تمام توان استفاده کنیم. بعد از بازی‌های آسیایی باید تیم المپیک را درست کنیم و در ساختار تیم نفراتی را بیاوریم که بتوانند در رقابت‌های المپیک بازی کنند. باتوجه به برگزاری دیدارهای مقدماتی انتخابی المپیک تا پایان اسفند فرصت کافی برای این کار وجود دارد.»

کرانچار بالاخره «رسمی» شد

خبر دیگر در مورد تیم‌ملی امید این است که سرانجام قرارداد رسمی زلاتکو کرانچار برای هدایت این تیم با فدراسیون فوتبال امضا شد. پیش از این با وجود اعلام خبر سرمربیگری کرانچار، قرارداد رسمی با این مربی امضا نشده بود؛ آنچه زمینه ایجاد شایعاتی را هم فراهم می‌کرد. حتی گفته می‌شد کرانچار را در آب‌نمک نگه داشته‌اند تا اگر کی‌روش رفت، او را به جایش سرمربی تیم‌ملی بزرگسالان کنند. با این وجود کرانچار دیروز با حضور در دفتر مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال قراردادش را امضا کرد تا حداقل این بخش از شایعات منتفی شود.

24 (1)