حالا مساله این است که آیا مسوولان برگزاری مسابقات اجازه خواهند داد اسامی تیم‌ملی تغییر کند یا این موضوع منتفی خواهد شد. دبیرکل کمیته ملی المپیک نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و برای این مشکل راهکاری ارائه داده است. شاهرخ شهنازی درخصوص تغییر لیست اسامی بازیکنان والیبال اعزامی به بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ اندونزی گفت: «چنانچه فدراسیون والیبال قصد تغییر اسامی بازیکنان را دارد، باید اعلام کند. اسامی به‌صورت آفلاین قابل انعکاس به کمیته برگزاری بازی‌های آسیایی است و قبول یا عدم قبول آن هم بر عهده کمیته برگزاری است. یعنی می‌شود گفت شانس ایران برای تغییر اسامی ۵۰ درصد است.» این در حالی است که اگرتغییر لیست بازیکنان مورد قبول واقع نشود تیم‌ملی باید با همان اسامی در مسابقات شرکت کند. دبیرکل کمیته ملی المپیک در بخش دیگری از صحبت‌هایش با خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این سوال که چند ورزشکار در کاروان ایران به کمیته برگزاری بازی‌های آسیایی معرفی شده‌اند، گفت: «اسامی ورزشکاران نهایی و به ستاد برگزاری اعلام شده است. ۲۷۵ ورزشکار مرد و ۱۰۵ ورزشکار زن در این لیست معرفی شدند. اگر حضور سابردختران تائید شود ۴ نفر به تعداد دختران اضافه خواهد شد.»

تایید تصمیم وزارت ورزش

در این میان برخی از کارشناسان والیبال معتقد هستند تیم‌ملی برای پشتوانه‌سازی باید در این مسابقات با نفرات جوان و بازیکنانی که دربازی‌های رسمی به آنها بازی نمی‌رسد در این مسابقات شرکت کند و عده‌ای هم حضور با تیم اصلی را توصیه می‌کنند. سرمربی پیشین تیم‌ملی والیبال جزو آن دسته از کارشناسانی است که تصمیم وزارت ورزش را درست ارزیابی می‌کند. مصطفی کارخانه در مورد حضور تیم‌ملی اصلی ایران دربازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ گفت: «این تصمیمی است که توسط وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک گرفته شده است وگرنه تیم‌ملی «ب» ایران توسط کادرفنی مستقل درحال تمرین و آماده‌سازی بود و شرایط خوبی برای حضور در مسابقات داشت. قهرمانی در قاره آسیا برای ورزش ایران و برای همه رشته‌ها یک امتیاز بزرگ و بسیار مهم است.

تیم‌ملی والیبال ایران در سال‌جاری، قهرمان جهان نمی‌شود ولی قهرمانی آسیا در دسترس است. جلسه‌ای که قطعا با حضوراحمد ضیایی(رئیس فدراسیون) و محمدرضا داورزنی برگزارشده به این جمع‌بندی رسیده‌اند که اهمیت قهرمانی در بازی‌های آسیایی برای ورزش ایران بیشتراست. علاوه بر این اگر قراراست تیم‌ملی «ب» بدون بازیکنان اصلی در بازی‌های آسیایی شرکت کند، حضور تیم اصلی در جاکارتا، بهترین تصمیم بود. همچنین بازی‌های آسیایی می‌تواند بهترین دیدارهای تدارکاتی برای تیم‌ملی قبل ازمسابقات قهرمانی جهان باشد. بزرگ‌ترین مشکل تیم‌ملی قبل از لیگ ملت‌های والیبال، کمبود بازی‌های تدارکاتی بود و دیدیم که هرچه در مسابقات پیش رفتیم، عملکرد تیم‌ملی بهتر و بازیکنان هماهنگ‌تر شدند.»