جام شگفتی‌ها و رویاپردازی‌های خطرناک

مدافع عنوان قهرمانی تیم خوش‌ترکیب و منسجمی است که طبعا باید شانس زیادی برای صعود تا مراحل بالای جام بیست‌ویکم داشته باشد، اما آنها لااقل در اولین گام بدجوری غافلگیر شدند و با یک گل برابر آزتک‌ها تن به شکست دادند. مانشافت البته در مسابقات دوستانه اخیر نتایج ضعیفی گرفته بود، اما کمتر کسی تصور می‌کرد افت تیم یواخیم لو به اولین مسابقه رسمی جام‌جهانی هم تسری پیدا کند. ساعتی بعد اما برزیل هم در دومین مسابقه گروه پنجم با نتیجه یک - یک برابر سوئیس متوقف شد تا شاید داغ دل آلمانی‌ها کمی سبک شود. البته که فاصله بین سوئیس و برزیل بسیار کمتر از فاصله بین مکزیک و آلمان است، اما به هر حال روی کاغذ انتظار می‌رفت سلسائو برنده بازی یکشنبه‌شب باشد؛ اتفاقی که رخ نداد و برزیل پنج‌ستاره هم جام را با ناکامی شروع کرد. حالا تعداد تیم‌های دانه‌درشتی که در همین گام اول برابر رقبا ناکام مانده‌اند، زیاد شده؛ آنجا که باید آلمان و برزیل را هم به آرژانتینی اضافه کرد که مقابل ایسلند تن به تساوی یک - یک داد. به این ترتیب هنوز دور اول مسابقات به‌طور کامل تمام نشده، عده‌ای از کارشناسان و روزنامه‌نگاران به جام‌جهانی روسیه لقب «جام شگفتی‌ها» داده‌اند.

آیا پیروزی ایران «معجزه» بود؟

رقم خوردن نتایج عجیب برای مدعیان قهرمانی در جام‌جهانی باعث شده مطالب زیادی در مورد شگفتی‌های جام مطرح شود و عجیب اینکه در بسیاری از این دسته‌بندی‌ها پیروزی تیم‌ملی ایران مقابل مراکش هم در جمع شگفتی‌های جام قید شده است. دیروز حتی یک سایت پرمخاطب خبری و تحلیلی از معجزه‌ای نوشت که سه تیم مکزیک، ایسلند و ایران با وجود مالکیت توپ کمتر برابر رقبا خلق کرده‌اند. این درحالی است که اگرچه برد روز اول تیم‌ملی کشورمان بسیار دلچسب بود، اما تحت هیچ شرایطی نمی‌توان به آن لقب جادو یا معجزه داد. تیم‌ملی ایسلند درحالی آرژانتین را متوقف کرد که تنها ۲۸درصد مالکیت توپ را در اختیار داشت، ایران هم در جریان برتری برابر مراکش نتوانست بیش از ۳۶درصد از مالکیت را از آن خود کند و این نسبت برای مکزیک در بازی با آلمان ۴۰درصد بود.

با وجود این آیا نرخ پایین مالکیت توپ، تشابه قانع‌کننده‌ای بین سه بازی ایجاد می‌کند و می‌توان بر اساس آن پیروزی ایران بر مراکش را هم نوعی شگفتی قلمداد کرد؟ هرگز! فراموش نکنیم ایسلند و مکزیک برابر دو تیمی امتیاز کسب کردند که از مدعیان اصلی فتح عنوان قهرمانی به‌شمار می‌آیند، اما چنین شرایطی در مورد مراکش به هیچ‌وجه وجود ندارد. مراکش اگرچه تیم نسبتا باکیفیتی است و مقام قهرمانی آخرین دوره جام ملت‌های آفریقا را هم کسب کرده، اما هرگز در قواره‌های جنگ برای قهرمانی در جام‌جهانی نیست. به علاوه تیم‌هایی مثل آرژانتین و آلمان به تصاحب توپ و پاسکاری شهرت دارند بنابراین عجیب نیست که مقابل هر رقیبی، مالکیت توپ بالاتر را داشته باشند، اما مراکش چنین خصیصه‌ای ندارد و تنها بازی تدافعی ایران این امکان را به تیم آفریقایی داد که بیشتر توپ را بچرخاند.

جالب‌تر اینکه آلمان و آرژانتین تیم‌های اول و چهارم رنکینگ فیفا هستند و برابر مکزیک و ایسلندی متوقف شده‌اند که به ترتیب روی پله‌های ۱۵ و ۲۲ رده‌بندی قرار دارند، اما ایران در رنکینگ فیفا چهار پله بالاتر از مراکش است و طبعا نمی‌توان پیروزی یک تیم برابر رقیب پایین‌تر از خودش را «معجزه» نامید، حتی اگر تیم مقابل لژیونرهای بیشتر و بهتری در ترکیبش داشته باشد. آنچه پیروزی ایران برابر مراکش را دراماتیک کرد، ثبت آن در ثانیه‌های پایانی بود، به اضافه اینکه این دومین برد تاریخ ایران در جام‌های جهانی به‌شمار می‌آمد و طبیعی بود که باعث خوشحالی زایدالوصف شود.

اسپانیا هم قربانی شگفتی‌ها می‌شود؟

برد ایران برابر مراکش با همه ارزش‌هایش شگفتی نبود، اما بدون تردید اگر تیم‌ملی ما مقابل اسپانیا موفق به کسب امتیاز شود، آنگاه شگفتی برای ایران هم رخ داده. درحال‌حاضر با توجه به ناکامی تیم‌های بزرگی همچون آرژانتین، برزیل و آلمان، این امیدواری به‌وجود آمده که ایران هم اسپانیا را متوقف کند. البته از حیث اینکه کنار هم قرار گرفتن این نتایج عجیب باعث افزایش روحیه و اعتماد به نفس تیم‌ملی کشورمان می‌شود بسیار خوشحالیم، اما باید توجه کرد که شگفتی یک «قانون» نیست که حتما رخ بدهد. بنابراین از الان نباید خواب‌های رنگی ببینیم و به خودمان وعده‌های رویایی بدهیم. آنچه در حوزه واقعیت وجود دارد این است که اسپانیا تیم بسیار باکیفیتی به شمار می‌آید که به‌خاطر توقف در بازی اول برابر پرتغال، به‌شدت به کسب هر سه امتیاز دیدار با ایران نیاز دارد. ما هم البته تیم محترم و سختکوشی هستیم که تا سر حد توان با حریف نامدار خواهیم جنگید، اما در هر صورت بهتر است به جای آرزوها، با حقایق زندگی کنیم و جلو برویم تا فردا خدای ناکرده توی ذوق‌مان نخورد.