جالب اینکه بعد از فروکش کردن اخبار مربوط به برانکو ایوانکوویچ و حضورش در تیم‌ملی بعد از تمدید قراردادش با پرسپولیس ناگهان یک نام آشنای دیگر سر زبان‌ها افتاد؛ علی دایی! اسطوره ملی ایران که اتفاقا سال‌ها پیش از این و زمانی که جوان و کم تجربه بود تجربه ناموفقی را با تیم‌ملی پشت‌سر گذاشت. اما اسم علی دایی آنقدر بزرگ هست که این احتمال وجود داشته باشد که فوتبال ایران یا حتی در سطوح بالاتر از آن تصمیم بگیرند که فرصت دیگری را در اختیارش قرار دهند. آنچه به محتمل بودن این شایعه کمک کرد رفتار و کردار علی دایی در مواجهه با تیم‌ملی و کی‌روش در ماه‌های اخیر بود.

درحالی‌که همبازی دایی و دیگر اسطوره فوتبال ایران یعنی علی کریمی جنگی تمام عیار را با کی‌روش آغاز کرده و بعد از اعلام لیست نهایی او برای تیم‌ملی تعداد زیادی از کارشناسان هم به وی پیوستند، علی دایی در قامت یک حامی تمام قد پشت تیم‌ملی و کی‌روش ایستاد. او در اقدامی قابل تامل در مراسم بدرقه تیم‌ملی هم حاضر شد، روی سن رفت و دست کی‌روش راهم به نشانه حمایت به هوا بلند کرد تا عکاسان تصویری تاریخی را به‌ثبت برسانند. عکسی که حالا سند اوست برای حمایت همه‌جانبه از تیم‌ملی و می‌تواند دلیل محکم برای تایید گمانه‌های اخیر باشد. سکوت دایی هم البته ابهامات را بیشتر می‌کند.

توجه دوباره به مربیان داخلی

مدیرعامل سایپا که دایی طرف قرارداد با ایشان است هم شایعه را شنیده و حتی برای دادن او به تیم‌ملی چراغ سبز نشان می‌دهد. درویش به خبرگزاری تسنیم گفته: «تا امروز درباره این موضوع با من هیچ صحبتی نشده است. این بحث‌ها دوماه پیش هم مطرح شده بود و حالا هم که کی‌روش گفته است بعد از جام‌جهانی از ایران می‌رود طبیعتا گزینه‌هایی برای جانشینی او مطرح می‌شوند. دایی با سایپا قرارداد دارد و فدراسیون هم تاکنون در این باره با باشگاه صحبتی نکرده است. مشخصا وقتی مربی‌ توانمند باشد، تیم‌ها به دنبالش خواهند بود و طبیعی است که علی دایی هم یکی از گزینه‌های هدایت تیم‌ملی باشد، اما تاکنون هیچ صحبتی در این باره نشده است و بعید می‌دانم خبر بازگشت علی دایی به تیم‌ملی صحت داشته باشد. به هر صورت با صلاحیت‌هایی که دایی دارد، اگر قرار باشد برای تیم‌ملی یا هر تیم دیگری مربی جدیدی انتخاب شود، این مربی می‌تواند علی دایی باشد.»

موضع فریدون معینی عضو کمیته فنی فدراسیون فوتبال هم جالب است. او براین باور است که مربیان داخلی سطح خود را به خارجی‌ها رسانده‌اند: «مربیان داخلی در سال‌های اخیر رشد نسبتا خوبی داشته‌اند. امیدواری فدراسیون این است که مربیان داخلی به مربیان خوب دنیا نزدیک شوند و از علم و دانش روز بهره ببرند. باید روزی به جایی برسیم که مربیان داخلی از عهده تیم‌ملی هم بر بیایند.» جالب اینکه او در گفت‌وگویش با خبرگزاری مهر برای اثبات حرفش موفقیت باشگاه‌هایی را یاد آوری می‌کند که سرمربی خارجی دارند: «من علاقه‌مندم فعالیت خوبی در سطح آموزش مربیان داشته باشیم که البته داریم. نتیجه آن را هم در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا دیدیم. الان هم دو تیم استقلال و پرسپولیس به مرحله یک چهارم نهایی رسیده‌اند که این نشان می‌دهد در کشورمان چقدر استعداد داریم. مربیان باید کوشا باشند و در جریان تغییرات علم روز دنیا قرار بگیرند.»

افکار عمومی می‌پذیرد؟

کارنامه علی دایی بعد از برکناری از تیم‌ملی قابل توجه بوده است. دو قهرمانی در جام حذفی با پرسپولیس یک قهرمانی حذفی با نفت و نایب‌قهرمانی لیگ با پرسپولیس. اما کی‌روش با توانایی‌های فنی‌اش سطح توقع از فوتبال ملی ایران را بسیار بالا برده است. حالا برای افکار عمومی ایران راحت نیست بپذیرد که  باز هم می‌توان با یک سرمربی ایرانی همین میزان از افتخارات را تجربه کرد، حتی اگر آن فرد نامی به بزرگی علی دایی داشته باشد. کی‌روش با دو صعود به جام‌جهانی و حتی برانکو با دو قهرمانی پیاپی ذائقه اهالی فوتبال در ایران را تغییر داده‌اند و جالب اینکه همین‌ها هم برای مواردی مثل خط زدن یک بازیکن یا اصرار به بازی دادن به یک بازیکن خاص به شدت تحت فشار هستند. حال اهالی فوتبال می‌پذیرند که با علی دایی به یک دهه قبل باز گردد؟ فضای بعد از موفقیت تیم‌ملی در جام‌جهانی گذشته و بازی آرژانتین را به یاد بیاورید که چه موجی برای حمایت از کی‌روش به راه افتاد و چگونه کار کمپین‌های حمایت از او به صفحه شخصی رئیس‌جمهور هم کشیده شد. این سناریو می‌تواند بعد از همین جام‌جهانی هم تکرار شود اتفاقی که قطعا تمام معادلات و گمانه‌ها را برهم خواهد زد.