فهرست تیم ملی با دو شوک بزرگ

کارلوس کی‌روش عصر دیروز لیست ۲۴بازیکن حاضر در اردوی ترکیه را اعلام کرد؛ لیستی که از دل فهرست ۳۵نفره معرفی‌شده به فیفا بیرون آمده و تازه یک نفر دیگر باید از آن خط بخورد تا به لیست استاندارد ۲۳نفره تبدیل شود. طبعا به‌دلیل محدودیت جا، می‌شد انتظار داشت که لیست تیم‌ملی سوپرایزهایی داشته باشد؛ اما دو تصمیم کارلوس کی‌روش دیروز موجی از بهت و حیرت را در فوتبال ایران به وجود آورد؛ آنجا که نام جلال حسینی و وریا غفوری از جمع مسافران ترکیه خط خورد تا به احتمال فراوان قصه حضور این دو نفر در جام‌جهانی هم به پایان برسد.

لیست ۲۴نفره

مطابق اعلام کارلوس کی‌روش، این ۲۴نفر تیم‌ملی را در اردوی ترکیه همراهی خواهند کرد: علیرضا بیرانوند، رشید مظاهری، امیر عابدزاده، علی قلی‌زاده، مجید حسینی، میلاد محمدی، محمد خانزاده، مرتضی پورعلی‌گنجی، پژمان منتظری، رامین رضاییان، روزبه چشمی، احسان حاج‌صفی، کریم انصاری‌فرد، مسعود شجاعی، مهدی ترابی، امید ابراهیمی، سعید عزت‌اللهی، علیرضا جهانبخش، اشکان دژاگه، مهدی طارمی، رضا قوچان‌نژاد، سامان قدوس، سردار آزمون و وحید امیری. همان‌طور که گفته شد تا ۱۴خرداد که لیست نهایی تیم‌ملی به فیفا اعلام خواهد شد، یک نفر دیگر هم باید از این فهرست خط بخورد.

خط خورده‌ها

به این ترتیب از فهرست ۳۵نفره تیم‌ملی که در مرحله اول به فیفا اعلام شده بود، این ۱۱نفر خط خورده‌اند: حسین حسینی، جلال حسینی، وریا غفوری، استیون بیت‌آشور، محمد انصاری، امید نورافکن، سعید آقایی، احمد عبدالله‌زاده، علی کریمی، سروش رفیعی و کاوه رضایی. اما آن‌طور که سایت فدراسیون فوتبال اعلام کرده، حسین حسینی، جلال حسینی، وریا غفوری و کاوه رضایی در فهرست «استندبای» تیم‌ملی هستند و ممکن است به لیست اضافه شوند. البته طبیعتا بازیکنانی که در اردوی اروپایی قبل از جام‌جهانی حاضر نیستند، شانس بسیار اندکی برای حضور در مرحله نهایی این تورنمنت خواهند داشت.

به این ترتیب اگرچه تا روز ۱۴خرداد امکان اعمال تغییر در این لیست وجود دارد و جلال و وریا هم نسبت به سایر حذف‌شده‌ها شانس بیشتری برای بازگشت به فهرست دارند؛ اما بعید به نظر می‌رسد کی‌روش قصد داشته باشد بازیکنانی را به جام‌جهانی ببرد که در مهم‌ترین اردوی تدارکاتی و جدی‌ترین مسابقات دوستانه تیم‌ملی حضور ندارند. به این ترتیب شاید باید داستان حضور در جام‌جهانی را برای کاپیتان باصلابت پرسپولیس و مدافع راست آماده استقلال پایان‌یافته تلقی کرد. کاروان تیم‌ملی صبح امروز برای برگزاری دیدار تدارکاتی راهی ترکیه می‌شود تا هفتم خرداد با ترکیه دیدار کند و سپس راهی یونان می‌شود تا دیداری هم با تیم‌ملی این کشور داشته باشد.

موج اظهار تعجب‌ها

دیروز و پس از اعلام لیست حذف‌شده‌های تیم‌ملی، بسیاری از کارشناسان و پیشکسوتان فوتبال ایران به‌خصوص نسبت به خط خوردن جلال حسینی و وریا غفوری اظهار تعجب کردند. جلال که ستون پرسپولیس در دو سال گذشته بوده، درحالی حذف شده که مثلا محمد خانزاده همچنان در لیست تیم‌ملی حضور دارد. همچنین وریا غفوری در اوج دوران آمادگی و درحالی خط خورده که خیلی‌ها فکر می‌کردند فیکس تیم‌ملی در جام‌جهانی خواهد بود. به این ترتیب کی‌روش برای دفاع راست فقط رامین رضاییان را به‌عنوان مهره تخصصی در اختیار دارد که با توجه به‌ویژگی‌های تهاجمی او، بعید است از این بازیکن مثلا جلوی اسپانیا در ترکیب اصلی استفاده کند.

به این ترتیب شاید پژمان منتظری یا محمد خانزاده دفاع راست تیم‌ملی در چنین مسابقه‌ای باشند. مربی پرتغالی که در بازی با ازبکستان از علی قلی‌زاده به‌عنوان مدافع چپ استفاده کرد، دیروز هم اسم وینگر راست سایپا را در دسته مدافعان اعلام کرد تا روشن شود کی‌روش روی این بازیکن به‌عنوان رقیب میلاد محمدی حساب می‌کند. اتفاق عجیب دیگر گنجانده شدن نام کریم انصاری‌فرد در گروه هافبک‌ها است که نشان می‌دهد بازی گرفتن کی‌روش از این بازیکن در پست پشت مهاجم طی مسابقات دوستانه اخیر، تصادفی نبوده است.