بدرود «جی‌جی» دوست داشتنی

این موضوع دست‌کم امسال در مورد سه چهره خاص در فوتبال اروپا تجربه شد. ابتدا این آندرس اینیستا بود که با اعلام خبر خروجش از جمع بازیکنان بارسا موجی از غم و اندوه را در میان بازیکنان و طرفداران آبی‌اناری‌ها ایجاد کرد.‌هافبک موثر و محجوب کاتالونیا سرانجام به پایان دوران حضور خود در تیمی رسید که همه عمر برایش بازی کرده بود. اینیستا پس از اعلام خبر خداحافظی‌اش در همه ورزشگاه‌ها به شدت تشویق شده. اوج این تشویق‌ها شاید در بازی فینال کوپادل‌ری یا جام حذفی اسپانیا بود؛ جایی که هوادارانش برای او سنگ تمام گذاشته و با تشویق‌های بی‌امان اشک سن‌آندرس را درآوردند.

اما آرسن ونگر سرمربی محبوب آرسنال نیز در پایان این فصل لیگ برتر بعد از حضوری ۲۲ ساله در این تیم سرانجام راضی به خداحافظی از جمع توپچی‌ها شد. ونگر که درطول این سال‌ها به یک مربی بازیکن‌ساز مشهور شده، موفق شد سه بار با این تیم قهرمان انگلیس شود. ونگر در آخرین بازی خانگی آرسنال که چند روز پیش مقابل برنلی برگزار شد در میان تشویق هزاران طرفدار خود با این تیم خداحافظی کرد تا این باشگاه روزهای جدیدی را بدون ونگر تجربه کند. مرد فرانسوی به مناسبت خداحافظی خود از این باشگاه جمله‌ای گفت که شاید مدت‌ها در ذهن هواداران باقی بماند: «بسیاری از داستان‌های عاشقانه پایانی تلخ دارند.» و این پایانی بود بر حضور ۲۲ ساله این مربی در باشگاه لندنی.

بدرود دروازه‌بان با صلابت

اما سومین خداحافظی مهم فوتبال در این فصل اروپا قدری دراماتیک‌تر بود. شنبه‌شب و در آخرین هفته مسابقات سری A فوتبال ایتالیا اتفاقی افتاد که قلب بسیاری از هواداران فوتبال به تپش افتاد. دراین بازی یوونتوس درحالی میزبان هلاس ورونا بود که از دو روز قبلش مشخص شده بود جیان لوئیجی بوفون، دروازه‌بان بزرگ و افسانه‌ای یوونتوس و تیم‌ملی فوتبال ایتالیا آخرین بازی خود را برای راه‌راه پوشان تورین برگزار خواهد کرد. بوفون ۴۱ ساله پس از کش‌و قوس‌های فراوان تصمیم خود مبنی بر کناره‌گیری را قبل از برگزاری بازی هفته آخر بانوی پیر اعلام کرد. بوفون در حالی از این تیم کنار رفت که رکوردهای فوق‌العاده‌ای از خود به‌جای گذاشت که از جمله آنها می‌توان به ۶۴۰ بازی در لیگ باشگاهی ایتالیا، ثبت ۲۸۴ کلین‌شیت و کسب ۹ مقام قهرمانی لیگ اشاره کرد.

طرفداران یووه در آخرین دیدار برای بوفون سنگ تمام گذاشتند و این سنگربان هم نتوانست مانع بروز احساساتش شود؛ به‌طوری که اشک از چشمانش سرازیر شد. این پایانی بود بر ۱۷ سال حضور بوفون درباشگاه یوونتوس که خبر خروجش از این تیم موجی از اندوه جهانی را به‌دنبال آورد. الساندرو دل‌پیرو، دیگر اسطوره فوتبال ایتالیا و باشگاه یوونتوس برای بوفون نوشت: «امروز روز تو است جی‌جی؛ روزی که به چشمان هواداران درحالی‌که اشک می‌ریزند نگاه می‌کنی. برای آخرین بار با هواداران خداحافظی می‌کنی. یک جام دیگر را در مسیر پر از موفقیت خود به‌دست آوردی. من خوش‌شانس بودم که برای مدت زیادی با تو هم‌بازی بودم. تو واقعا شخصیت بزرگی داشتی. هفت بار پیاپی قهرمانی در سری A دیوانه‌کننده است. باید بدانی که داستان تو با یووه به پایان رسید اما این پایان ابدی نیست و برای همیشه با تو خواهد بود. برای تو بهترین‌ها را آرزو دارم. تو شایسته این همه احترام هستی.»