زنده‌باد پنجره‌های بسته!

فوتبال ایران که خودمان بهتر از همه می‌دانیم تا خرخره بدهکار است و هیچ درآمد روشنی ندارد، تا امروز به لطایف‌الحیلی توانسته بود از حداکثر سهمیه‌هایش در لیگ قهرمانان استفاده کند. به لطف سندسازی‌های صورت‌گرفته توسط باشگاه‌ها و فدراسیون فوتبال، حتی پرسپولیس و استقلال که همه می‌دانند میلیاردها تومان بدهکارند تا به حال هیچ مشکلی برای حضور در معتبرترین تورنمنت باشگاهی آسیا نداشته‌اند. با این وجود از یک سال پیش ورق برگشته. از آن زمان بازیکنان و مربیان قدیمی پرسپولیس و استقلال که سال‌ها از این دو باشگاه طلبکار بودند و نمی‌توانستند پول‌شان را بگیرند سراغ AFC رفتند و با این نهاد نامه‌نگاری کردند. طبعا اطلاعات واصله از سوی طلبکاران با آنچه خود باشگاه‌ها و فدراسیون گزارش کرده بود در تعارض قرار می‌گرفت. بنابراین نمایندگان کنفدراسیون طی روزهای گذشته به ایران آمدند و ضمن مذاکره رودررو با برخی از طلبکاران، از آنها خواستند اطلاعات تکمیلی را برای‌شان ایمیل کنند. در مثل عامیانه می‌گویند این «تو بیمری» فرق دارد و حالا به‌نظر می‌رسد سرخابی‌ها در بد هچلی افتاده‌اند. به همین دلیل هم آنها با جدیتی کمتر دیده شده سراغ تسویه‌حساب با طلبکاران قدیمی رفته‌اند.

در استقلال کارها کمی کند پیش می‌رود و منابع رسمی نیز در مورد سرنوشت این باشگاه برای حضور در فصل بعد لیگ قهرمانان ابراز نگرانی کرده بودند. از استقلال شکایت‌های زیادی در AFC مطرح شده و پرویز مظلومی هم یکی از سرشناس‌ترین طلبکاران این باشگاه است که هفته گذشته به‌طور مستقیم با نمایندگان کنفدراسیون گفت‌وگو کرد. وضع پرسپولیس اما بهتر است. بسیاری از پیشکسوتان این باشگاه حاضر نشدند از تیم‌شان به AFC شکایت کنند و حتی در خبرها داشتیم که محمد نوری، کاپیتان پیشین سرخ‌ها ۹۰درصد از مطالباتش را بخشیده است. با این وجود این باشگاه نیز یک طلبکار سمج دارد که به نظر می‌رسد قرار است به اندازه یک لشکر برای سرخپوشان دردسر درست کند.

او مسعود همامی است؛ دروازه‌بان نه‌چندان شناخته‌شده فوتبال ایران که بین دو نیم‌فصل لیگ چهاردهم در ازای قراردادی به ارزش بالاتر از ۷۰۰ میلیون تومان به پرسپولیس آمد، تنها یک بازی در این تیم انجام داد و در پایان فصل جدا شد! او حالا تحت هیچ شرایطی از دریافت تمامی مبلغ قراردادش کوتاه نمی‌آید. اوضاع طوری است که گرشاسبی، سرپرست باشگاه به او وعده پرداخت ۴۰۰ میلیون تومان در سه قسط نزدیک را داده، اما آقای دروازه‌بان باز هم کوتاه نمی‌آید. باورکردنی نیست که محمد نوری، یکی از بهترین بازیکنان سال‌های اخیر پرسپولیس چنان نرمشی در مورد مطالباتش دارد، اما یکی همچون همامی در این موقعیت حساس نفس تیم را به‌شماره می‌اندازد.

مسعود همامی یکی از اعضای لیست خرید جنجالی درخشان در زمستان سال۹۳ بود؛ لیست خریدی که از این بازیکنان تشکیل می‌شد: مهدی جعفرپور، رضا خالقی‌فر، تادئو، مبین میردورقی، مرتضی قدیمی‌پور، مسعود همامی، گابریل، علی علیپور و بابک حاتمی. چنان‌که می‌بینید از این لیست فقط علی علیپور به کارآمد که او هم تازه سال‌های بعد شکوفا شد و در آن نیم‌فصل صرفا به‌عنوان بازیکن تعویضی در دقایق آخر به میدان می‌رفت. بقیه اما یا به فیفا و AFC عارض شدند یا پول نیمکت‌نشینی را گرفتند و لذت بردند! نکته عجیب اینجاست که همامی در کنار قدیمی‌پور دو دروازه‌بانی بودند که در زمستان به لیست پرسپولیس اضافه شدند؛ تیمی که تازه گلر اصلی‌اش سوشا مکانی بود! این اتفاق قطعا هیچ کجای دنیا رخ نمی‌دهد، اما در ایران شاهد آن بودیم و حالا یکی از دو گلری که برای نیمکت‌نشینی در چهار ماه آخر فصل آمده بود، باشگاه را تا مرز محرومیت از فصل بعد لیگ قهرمانان پیش برده!

طبعا گناه این «طلبکارتراشی»ها متوجه سوءمدیریت حاکم بر باشگاه‌هایی مثل پرسپولیس و استقلال است. همین دیروز فیفا به پرسپولیس دو هفته وقت داده طلب ۲۵۰هزار دلاری آنتونی گولچ را به‌حساب این بازیکن بریزد؛ کسی که حتی یک دقیقه هم برای پرسپولیس بازی نکرد و پس از شش هفته از ایران رفت. همین حالا در استقلال همه مشغول تحسین خرید فوق‌العاده‌ای مثل مامه‌تیام هستند؛ فورواردی که فقط با درخشش در بازی با ذوب‌آهن به تنهایی ۲۰۰هزار دلار پاداش ارزی برای آبی‌ها به همراه آورد، اما آیا کسی حواسش به بویان، هافبک مقدونیه‌ای استقلال هست که همزمان با تیام جذب شد و اصلا معلوم نیست کیست و چه کیفیتی دارد؟ هوادار فوتبال گاهی وقتی این قبیل خریدهای فاجعه‌بار را می‌بیند، با خودش فکر می‌کند «محرومیت از نقل‌وانتقالات» همیشه هم تهدید نیست، بلکه گاهی یک فرصت است. مثلا کاش پنجره پرسپولیس در دوره حمید درخشان بسته می‌شد. این‌طوری آنها میلیاردها تومان جلوتر بودند؛ نه؟!