جنجال‌های بی‌پایان یک بازی

باشگاه تراکتورسازی بلافاصله بعد از پایان این مسابقه با انتشار بیانیه و نامه سرگشاده خواهان رسیدگی فوری فدراسیون فوتبال به موضوع شد. در نامه عجیب مصطفی آجورلو، مدیرعامل تراکتورسازان ۷۲ساعت به فدراسیون فوتبال وقت داده شده تا تکلیف را روشن کند، وگرنه بنا به ادعای این باشگاه موضوع از طریق «مراجع ذی‌صلاح» پیگیری خواهد شد. با این حال پرسپولیسی‌ها هم طرف مقابل را متهم می‌کنند و به این منظور مدارکی در اختیار دارند. به‌نظر می‌رسد روزهای آینده در روابط بین دو باشگاه و سرنوشت پرسپولیس و تراکتورسازی سرنوشت‌ساز باشد. به‌علاوه از یاد نبریم بازی روز جمعه این هفته در تبریز بین تراکتورسازی و استقلال هم می‌تواند تا حدود زیادی تحت‌تاثیر همین جو قرار بگیرد.

پای کمیته اخلاق به موضوع باز شد

دیروز حیدر بهاروند، رئیس سازمان لیگ از قطعی بودن جریمه دو باشگاه خبر داد. او گفت: «جلسه‌ای با حضور اینجانب، رئیس و اعضای کمیته ‌انضباطی، ناظر مسابقه و سعید فتاحی، مدیر مسابقات تشکیل شد و ‌در این جلسه بر اساس گزارش‌های واصله و مستندات ارسالی کلیه ‌جوانب ومستندات این مسابقه بررسی شد.‌ با خاطیانی که در این مسابقه ‌اتفاقات حاشیه‌ای و تاسف‌برانگیزی را رقم زدند ‌براساس قانون و قطعا به‌شدت برخورد خواهد شد. ضمن اینکه ‌امکان درنظر گرفتن محرومیت از تماشاگر و همچنین برخی دیگر ‌از تنبیه‌ها از سوی کمیته انضباطی وجود دارد.‌ برخی مسائل و اتفاقات رخ داده در این بازی روی ‌سکوها و داخل ورزشگاه در حیطه کمیته اخلاق است که توسط این کمیته رسیدگی می‌شود.‌»

نامه وزیر به تاج

دیروز همچنین وزیر ورزش و جوانان هم با ارسال نامه‌ای به مهدی تاج، از رئیس فدراسیون فوتبال خواست حوادث بازی جمعه را پیگیری کند. در نامه سلطانی‌فر قید «اسرع وقت» لحاظ شده که می‌تواند حساسیت وزارتخانه را به حواشی اخیر و به‌خصوص فیلم‌هایی که پخش شده، نشان دهد.

سودی که شاید به تبریزی‌ها برسد

آن‌طور که از اظهارات رئیس سازمان لیگ بر‌می‌آید، باشگاه پرسپولیس به‌خاطر حوادث رخ داده در بازی با تراکتورسازی حداقل یک جلسه از حضور تماشاگرانش محروم خواهد شد. شاید انتظار می‌رفت این جلسه محرومیت در بازی جمعه این هفته برابر نفت تهران اعمال شود، اما گویا این‌طور نیست، چراکه دیروز سایت رسمی باشگاه پرسپولیس اعلام کرد جلسه رسیدگی به این پرونده تازه یکشنبه هفته بعد تشکیل خواهد شد. بر این اساس احتمالا اگر محرومیتی در کار باشد، شامل بازی خانگی بعدی سرخپوشان خواهد شد که در هفته بیستم مقابل گسترش‌فولاد است. به این ترتیب شاید اتفاقاتی که برای تراکتورسازی رخ داد، منجر به سود بردن دیگر تیم تبریزی یعنی گسترش شود. جالب اینجاست که گسترش‌فولاد امسال با استقلال هم در ورزشگاه خالی آزادی بازی کرد، چراکه این تیم نیز از حضور هوادارانش محروم بود.

۶۰درصد آذری در آزادی

ناظر بازی پرسپولیس و تراکتورسازی اما می‌گوید فحاشی هواداران روی سکوها هدایت شده بود. او درباره جزئیات حاشیه‌های این دیدار معتقد است که لیدرها هواداران را تحریک کرده‌اند. غلامرضا سلیمانی به «ایسنا» گفته است: «به جرات می‌گویم که این دیدار یکی از بهترین بازی‌هایی بود که دیده بودم. وضعیت در لیگ یک و سایر بازی‌های لیگ برتری، بدتر است. سال‌ها ناظر بازی بودم و از حساسیت‌های این بازی خبر داشتم. تا زمانی که هوادار تحریک نشود، شروع به فحاشی نمی‌کند. من سکوها را زیر نظر داشتم. هواداران با هدایت لیدرها این کار را انجام دادند. تا جایی که گوش‌هایم می‌شنید و با کمک از سایر همکاران، گزارش بازی را نوشتم. هیچ هوادارای در حالت طبیعی فحاشی نمی‌کند مگر اینکه از طرفی تحریک شود. حتی در آخر بازی، هواداران به یگان ویژه هم فحاشی کردند. اتفاقات این بازی هم مانند بازی‌های گذشته هدایت‌شده بود. متاسفانه لیدرها در این اتفاقات نقش ایفا می‌کنند و خط می‌دهند.» سلیمانی در ادامه به نکته جالبی اشاره می‌کند: «هوادارانی که در ضلع شرقی ورزشگاه نشسته بودند، به ترکی شعار می‌دادند و هواداران سکوی مقابل آنها هم به آذری در جواب شان شعار دادند. بیش از ۶۰ درصد ورزشگاه آذری‌زبان بودند. چه معنی دارد که آنها به خودشان فحاشی کنند. در بین هواداران پرسپولیس آذری‌زبان‌های زیادی بودند.»

اظهارنظر نماینده مجلس

در همین بین اما یک نماینده خبرساز مجلس شورای‌اسلامی هم به موضوع واکنش نشان داد. نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه دیروز به «ایلنا» گفت: «متاسفانه اتفاقات رخ داده در ورزشگاه آزادی ناراحتی هواداران تراکتورسازی و خصوصا مردم آذربایجان را به همراه داشته است. ما قطعا در اولین جلسه مجلس شورای اسلامی به وزیر ورزش بابت این اتفاق تذکر خواهیم داد تا با مسببان این اتفاق برخورد کند. فدراسیون فوتبال می‌دانست این مسابقه حساس است اما آن را در روز شهادت حضرت معصومه(س) و همچنین شب ۹ دی برگزار کرد. آنها می‌دانستند که مردم قطعا در ورزشگاه شعار خواهند داد و می‌توانستند با کمی تدبیر بازی را در ورزشگاه دیگری یا بدون تماشاگر برگزار کنند یا حداقل زمانی که بی‌احترامی‌ها شروع شد، صداوسیما بازی را قطع می‌کرد تا مردم صداها را نشنوند.»