از سلام نظامی تا هیس!

علیرضا بیرانوند که بعد از بازی با سایپا در اظهاراتی عجیب گفته بود شاید پرسپولیس را به قصد انجام خدمت سربازی ترک کند، در این دیدار با بی‎‌مهری هواداران مواجه شد. تماشاگران حاضر در ورزشگاه آزادی پیش از شروع مسابقه بیرانوند را تشویق نکردند و در طول بازی نیز با صدا زدن نام احمدرضا عابدزاده و بوژیدار رادوشوویچ، اعتراض علنی خودشان به این دروازه‌بان ملی‌پوش را نشان دادند. هرچه از زمان بازی گذشت التهاب بیشتر و بیشتر شد تا اینکه بیرانوند اواسط نیمه دوم بعد از مهار دو ضرب یک توپ، رو به هواداران خودی علامت «هیس» را نشان داد. این مساله آتش خشم مردم را تندتر کرد. سرانجام بازی با نتیجه مساوی بدون گل به پایان رسید، اما بیرانوند بار دیگر این مرتبه موقع خروج از زمین رو به هواداران «هیس» نشان داد. او که از رفتار سکونشینان شوکه شده بود، در رختکن تیم به انتقاد از تماشاگران پرداخت، اما رفتار او با اعتراض شدید کریم باقری، جلال حسینی و حسین ماهینی همراه شد تا بحران برای گلر شماره یک تیم‌ملی جدی‌تر شود.

موج انتقادات شدید

رفتار بیرانوند در بازی با پدیده آن‌قدر غیرقابل دفاع بود که انتقادها از آن، از همان تونل ورزشگاه آزادی شروع شد. جلال حسینی به‌عنوان کاپیتان تیم که قبل از این بازی هم از هواداران خواسته بود بیرانوند را ببخشند، در پایان دیدار با سایپا رفتار همبازی‌اش را زیر سوال برد. پس از آن هم موج واکنش‌ها به این اتفاق به پیشکسوتان کشیده شد و جمع بسیار زیادی از بازیکنان قدیمی باشگاه به تندی از بیرانوند انتقاد کردند. به‌طور کلی به‌نظر می‌رسد سنگربان پرسپولیس این روزها درون و بیرون از باشگاه از کمترین حمایت برخوردار است و این مساله در ماه‌های منتهی به جام‌جهانی کار او را سخت خواهد کرد.

نوسانات عجیب

به‌طور کلی علیرضا بیرانوند در دو سال گذشته انبوهی از رفتارهای متناقض و دوگانه را به نمایش گذاشته است. او که چند ماه بعد از حضور در پرسپولیس قراردادش با این باشگاه را به مدت پنج سال تمدید کرد، در بازی پایانی فصل گذشته سرخپوشان در ورزشگاه آزادی مصاحبه عجیبی علیه هواداران انجام داد. پس از آن بیرانوند بار دیگر از مردم دلجویی کرد و پس از پیروزی در دربی اخیر نیز بارها رو به سکوها حرکت «سلام نظامی» انجام داد، اما ظرف ۲۵روز کار او به «هیس» نشان دادن به همین هواداران کشید. به‌طور کلی به‌نظر می‌رسد بیرانوند از ثبات و تعادل لازم در رفتارهایش برخوردار نیست و شاید اینطور مواقع حضور مشاوران بتواند مفید باشد.

همه عذرخواهی می‌کنند، جز خودش!

نکته جالب در مورد بیرانوند این است که از زمان انجام مصاحبه عجیب او در پایان بازی با سایپا، مدام همه برای بخشودگی وی مصاحبه و وساطت کرده‌اند، اما خودش هنوز قدمی رو به هواداران برنداشته است! در شرایطی که پیش از بازی اخیر با پدیده چند بازیکن اسمی پرسپولیس با انتشار پست‌هایی خواهان گذشت هواداران نسبت به بیرانوند شده بودند، خود این گلر از رفتارش ابراز ندامت نکرده بود. دیروز هم در پایان اولین جلسه تمرینی تیم پس از بازی با پدیده، برانکو در جمع خبرنگاران گفت به جای بیرانوند از مردم عذرخواهی می‌کند، اما دست‌کم تا لحظه تنظیم این مطلب خبری از عذرخواهی خود بیرانوند نیست و تازه اگر او در ساعات پایانی شب اقدام به این کار کرده باشد هم حسابی دیر شده است. در مجموع این‌طور به نظر می‌رسد که بیرانوند هنوز آداب بازی در یک تیم بزرگ را نمی‌داند و شاید همین نقصان شخصیتی او حتی برای تیم‌ملی کشورمان هم در آوردگاهی همچون جام‌جهانی گران تمام شود.