این بچه‌یوزها چرا «بزرگ» نمی‌شوند؟

آلمان چطور در هم شکست؟

در دومین دیدار از مرحله گروهی جام‌جهانی فوتبال نوجوانان که به میزبانی گوا در هند برگزار می‌شود، شاگردان عباس چمنیان در یک بازی برتر توانستند با چهار گل حریف اروپایی‌شان را به زانو در بیاورند. ابتدا در دقیقه پنجم شوت علی ستاوی را دروازه‌بان آلمان دفع کرد اما روی توپ برگشتی، شوت یونس دلفی با عبور از میان پاهای دروازه‌بان آلمان وارد دروازه شد تا بازی یک‌برصفر به سود ایران شود. گل بعدی در دقیقه۴۲ به‌ثمر رسید؛ جایی که ارسال محمد غبیشاوی از روی ضربه ایستگاهی و سایش توپ به پای یونس دلفی، منجر به گل دوم ایران و این بازیکن شد. در دقیقه ۴۹، یونس دلفی در نقش سازنده گل ظاهر شد تا سانتر او روی دروازه آلمان، با ضربه سر الله‌یار صیادمنش به گل سوم ایران تبدیل شود. در دقیقه۷۶ نیز روی کار تیمی بازیکنان ایران و پاس در عمق الله‌یار صیادمنش، توپ به وحید نامداری رسید و این بازیکن در موقعیت تک به تک با دروازه‌بان، گل چهارم ایران را به‌ثمر رساند.

بازتاب وسیع در رسانه‌های خارجی

اما پیروزی اعجاب‌آور بچه‌های نوجوان ایرانی، در رسانه‌های بین‌المللی هم بازتاب گسترده‌ای داشت؛ آنجا که مطبوعات اروپایی در کنار تمجید از عملکرد تیم ایران، به ضعف‌های مفرط تیم نوجوانان آلمان هم اشاره کردند. به گزارش «ایسنا» روزنامه اشپیگل آلمان درباره این دیدار نوشت: «فوتبال آلمان در این دیدار کاملا تسلیم ایران بود و هیچ شانسی برای برتری نداشت. حریف بسیار خوب عمل کرد و از همان ابتدای بازی نیز بر بازی مسلط بود. این یک افتضاح بزرگ برای فوتبال آلمان بود که با این نتیجه در دومین دیدار خود در جام‌جهانی نوجوانان مغلوب ایران شود.»

در همین راستا سایت ولت نیز با دردناک خواندن این شکست برابر ایران نوشت: «شکست ۴برصفر برابر ایران دردناک است. ممکن است روی روحیه بازیکنان جوان فوتبال آلمان تاثیر بگذارد ولی کادرفنی تیم‌ملی آلمان باید این دیدار را فراموش کنند و به فکر بازی بعدی خود در این رقابت‌ها باشند تا آلمان بتواند به‌عنوان تیم دوم راهی مرحله حذفی جام‌جهانی شود.» همچنین سایت ریوراسپورت آلمان نیز در گزارشی آورد: «درحالی‌که تیم‌ملی آلمان به دنبال قطعی کردن صعود خود به مرحله بعد جام‌جهانی نوجوانان بود، این ایران بود که توانست با نتیجه ۴برصفر آلمان را شکست دهد و صعود خود را به دور دوم این رقابت‌ها قطعی کند. شکستی که از یاد هواداران آلمان نخواهد رفت.» به علاوه نشریه معتبر کیکر هم پس از بازی تیتر زد: «شب تیره فوتبال آلمان!»

فرمول پیروزی از زبان سرمربی

پس از دیدار شگفت‌انگیز با آلمان، عباس چمنیان رازهای پیروزی بزرگ تیمش برابر حریف سرشناس اروپایی را با خبرنگاران در میان گذاشت: «قبل از هر چیز از تیم خوب آلمان یاد می‌کنم که از ظرفیت‌های زیادی برخوردار است. بازی مقابل این تیم در هر رده‌ای، یک فرصت استثنایی برای تیم‌های مختلف در سطح جهان است. فکر می‌کنم ما هم از این فرصت نهایت استفاده را بردیم. ما بازی آلمان و کاستاریکا را تماشا کرده بودیم. بر این اساس، دو جلسه تمرینی بسیار مهم را در روزهای گذشته و بعد از بازی مقابل گینه برگزار کردیم.در یک تمرین نحوه مهار تاکتیک‌های تهاجمی آلمان را مرور کردیم و در تمرین دیگر، آنچه مورد تاکید ما قرار داشت استفاده از نقاط ضعف آلمان در خط دفاعی بود.»

و اینک یک سوال

غروب سه‌شنبه همه تحت تاثیر بازی شکوهمند تیم‌ملی نوجوانان قرار گرفتند؛ مسابقه‌ای که ما در آن چهار گل به آلمان زدیم و شاید چند گل هم نزدیم. خیلی به ندرت به یاد آورده می‌شود که تیمی مثل آلمان در رده‌های مختلف سنی چنین شکستی را پذیرفته باشد، اما بچه‌یوزهای ایرانی چنین کردند و موجی از حیرت را به وجود آوردند. در این میان اما یک سوال کلیدی وجود دارد؛ اینکه چه اتفاقی رخ می‌دهد که ما در رده نوجوانان چنین نمایش شایسته‌ای برابر غول فوتبال اروپا داریم، اما وقتی به بزرگسالان می‌رسیم بسیاری از مسائل تغییر می‌کند؟ شاید نمایش نزدیک و پایاپای تیم‌های پایه‌ای ایران نشان می‌دهد ما در باب استعدادهای خدادادی، نیروی انسانی و خمیرمایه فوتبال چیزی کم و کسر نداریم، اما اسباب ادامه این مسیر فراهم نیست و کار را در رده بزرگسالان ناقص می‌گذارد. به هر حال این استعدادها نیاز به تربیت و راهنمایی دارند و باید بسیاری از نکات و ظرایف در مورد آنها رعایت شود تا حداکثر پتانسیل‌شان شکوفا شود. این اما همان‌جایی است که در سیستم مدیریتی فوتبال ایران «معطل» مانده. در حقیقت آلمانی‌ها با بهره‌برداری صحیح از همین تیمی که چهار گل خورده، تیمی می‌سازند که در رده بزرگسالان به همه چهارتا می‌زند، اما ما خیلی از مواقع بچه‌های‌مان را رها می‌کنیم یا آنها را در بهترین سن به قوانینی مثل خدمت سربازی می‌سپاریم تا بخش زیادی از ظرفیت‌شان فراموش شود. شاید بد نباشد یادآوری کنیم تیم نوجوانان آلمان در روزهایی چهار گل از ایران خورده که تیم بزرگسالانش با ۱۰برد از ۱۰بازی مقدماتی جام‌جهانی در منطقه اروپا به روسیه۲۰۱۸ رسیده است!