بررسی دلایل کاهش «طلاق توافقی» و افزایش «طلاق یک‌طرفه» در تهران

رپرتاژ آگهی: طبق جدیدترین آمار، در سال 1401 شاهد کاهش 4 درصدی طلاق‌های توافقی و در سال 1402، شاهد کاهش 41 درصدی آن‌ها بوده‌ایم که آمار قابل توجهی است. با توجه به این شرایط، مهم است که علل کاهش طلاق‌های توافقی و افزایش طلاق یک طرفه به‌طور کامل مورد بررسی قرار گیرند و این وکلا هستند که می‌توانند راهگشای چنین مشکلاتی باشند.

دلایل کاهش طلاق توافقی و افزایش طلاق یک طرفه در تهران

ابوالفضل نیکوکار در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها، اظهار داشت که طلاق به‌طور کلی روندی روبه رشد داشته و توجه کارشناسان را به خود جلب کرده است. نیکوکار گفت: به‌دلیل نگرانی‌ها از افزایش سریع طلاق و تغییر در شیوه‌های آن و همچنین نبود راهکارهای لازم برای کاهش طلاق یا کم کردن پیامدهای مشکل‌ساز آن، کنترل و کاهش آسیب‌های طلاق در سال‌های اخیر یکی از اولویت‌های معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران بوده است.

این مقام قضایی افزود: افزایش طلاق در جامعه به دلایل متعددی مانند:

  • فقر

  • بیکاری

  • اعتیاد

  • ضعف فرهنگی

  • نبود مهارت‌های زندگی

  • تأثیرات فضای مجازی

رخ می‌دهد. در سال ۱۴۰۲، براساس گزارش مدیران مراکز مشاوره خانواده، تعداد ۳۷۶۰ مورد برای مشاوره ارجاع شده‌اند که از این تعداد، ۹۱۲ مورد به صلح و سازش منجر شده است.

نیکوکار افزود: میزان صلح و سازش میان زوجین متقاضی طلاق در سال ۱۴۰۲ به بیش‌از ۲۵ درصد رسیده است که در مقایسه با سال گذشته، حدود ۵ درصد افزایش داشته است. وی همچنین خاطرنشان کرد که در سال ۱۴۰۱، طلاق توافقی ۴ درصد کاهش یافته بود و در سال ۱۴۰۲، این میزان به ۴۱ درصد کاهش یافته است. بااین‌حال، متأسفانه افراد به سمت طلاق یک ‌طرفه به‌صورت طلاق از طرف مرد یا زن روی آورده‌اند که افزایش نگران‌کننده‌ای در آمارها را نشان می‌دهد.

طبق بررسی‌های وکلای طلاق، شاید بتوان اصلی‌ترین دلایل کاهش ۴۱ درصدی آمار طلاق توافقی در تهران را نبود اطلاعات لازم و آگاهی زوجین از مزایای این شیوه از طلاق توصیف کرد که در ادامه به‌طور کامل توضیح خواهیم داد.

شرایط طلاق توافقی چیست؟

همان‌طور که از نام آن مشخص است، در این شیوه از طلاق، زوجین به هر دلیلی که با هم تفاهم دارند، می‌توانند از یکدیگر جدا شوند. البته این توافقات باید در زمینه نفقه، مهریه، جهیزیه، حضانت و ملاقات فرزند نیز صورت بگیرد تا از نظر دادگاه مورد قبول واقع شود.

به‌عنوان مثال، زن و شوهر توافق می‌کنند که زوجه مهریه را در ازای طلاق ببخشد یا تمام آن را دریافت کند یا با یکسری شرایط تعیین شده، مهریه زوجه پرداخت شود؛ بنابراین، تمامی این موارد مورد توافق در رای دادگاه منعکس خواهند شد و قابلیت اجرایی دارند. عدم توافق زوجین بر سر چنین مسائلی به‌ویژه مهریه، یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش طلاق با توافق و افزایش طلاق از طرف زن یا مرد است که در آمارها به وضوح می‌توان دید.

روند طلاق با توافق چقدر طول می‌کشد؟

اگر زوجین با وکیل برای طلاق توافقی اقدام کنند، معمولا روند طلاق سریع‌تر پیش می‌رود. وکلا با مراحل قانونی و مدارک مورد نیاز آشنایی دارند و می‌توانند به تسریع روند کار کمک کنند. در برخی موارد، ممکن است دادگاه با طلاق به‌صورت توافقی موافقت نکند و از طرفین بخواهد برای حل اختلافات خود به جلسات مشاوره بیشتری بروند که این امر می‌تواند روند طلاق را به‌طور چشمگیری با تاخیر روبه‌رو کند.

زوجین موظف‌اند برای دریافت گواهی عدم امکان سازش به مراکز مشاوره خانواده معرفی‌شده توسط دادگاه مراجعه کنند. تعداد جلسات مشاوره می‌تواند متغیر باشد. میزان تراکم پرونده‌ها در دادگاه‌های خانواده نیز می‌تواند بر مدت زمان صدور رأی طلاق تاثیر بگذارد.

به‌طور کلی، طلاق با توافق زوجین و حضور وکیل می‌تواند بین 7 تا 30 روز کاری طول بکشد. اگر زوجین بدون وکیل اقدام کنند، این مدت زمان ممکن است افزایش یابد.

مدارک لازم برای طلاق توافقی

برای درخواست طلاق با توافق زوجین، علاوه‌بر دادخواست طلاق، نیاز به ارائه مدارک مشخصی در زمان تنظیم دادخواست در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی دارید. این مدارک باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تحویل داده شوند تا ضمیمه درخواست طلاق شوند.

مدارکی که برای ثبت درخواست لازم است، شامل اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه زوجین، اصل و کپی و سند ازدواج یا عقدنامه، گواهی عدم حاملگی یا گواهی بکارت و گواهی عدم امکان سازش می‌شود. برای تهیه و جمع‌آوری هر یک از این گواهی‌ها، وکلای طلاق می‌توانند به شما کمک کنند تا علاوه‌بر تنظیم دادخواست به‌صورت کاملا قانونی و اصولی، مدارک را آماده کرده و به‌موقع تحویل دهید.

قوانین جدید طلاق توافقی در سال 1403

درباره رویه دادگاه‌های خانواده شهر تهران باید بگوییم که تغییری ایجاد نشده و قانون جدیدی هم وضع نشده است. بخشنامه جدید طلاق‌های توافقی ۱۴۰۳ که برخی به آن اشاره می‌کنند، قدیمی است و بیشتر برای جلب توجه است و مربوط به سال ۱۳۹۷ است. اگر هرگونه سوال یا ابهامی دارید، با وکلای طلاق تماس بگیرید.

اما این سؤال مطرح می‌شود که بخشنامه جدید طلاق با توافق چیست؟

واقعیت این است که طلاق توافقی رویه چند سال اخیر است و در سال ۱۴۰۳ اتفاق جدیدی نیفتاده است. برای دادخواست طلاق با توافق باید یا به مشاوره بهزیستی رفت و گواهی عدم انصراف از طلاق گرفت، یا اینکه با ارائه دادخواست طلاق از طرف مرد یا طلاق از طرف زن در دادگاه، طلاق را به توافقی تبدیل کرد که در این صورت، اخیرا نیاز به مشاوره در تهران نیست. بااین‌حال، در خیلی از شهرستان‌ها حتی برای طلاق یک ‌طرفه هم باید از طریق سامانه تصمیم اقدام کرد و شنیده‌ها حاکی از این است که با فراهم‌سازی زیرساخت‌ها در تهران، در آینده طلاق یک‌ طرفه نیز نیاز به مشاوره خواهد داشت که البته هنوز اجرایی نشده است.

در بسیاری از موارد، دادگاه‌ها یا واحد ارجاع مجتمع قضایی خانواده، دادخواست طلاق را به‌منظور تلاش برای صلح و سازش بین زن و شوهر به شورای حل اختلاف می‌فرستند و در صورت عدم موفقیت در سازش، پرونده طلاق دوباره به دادگاه بازمی‌گردد.

مزایای حضور وکیل در روند طلاق توافقی

عدم مشورت با وکلای خانواده و بدون دریافت کمک از افرادی که پیچ و خم راه را می‌شناسند، باعث شده تا طلاق‌های توافقی با کاهش قابل توجهی رو‌به‌رو شوند و در عین حال، شاهد افزایش طلاق یک طرفه در تهران باشیم. همان‌طور که حضور وکیل می‌تواند اطلاعات لازم درباره بخشنامه‌های جدید و تهیه مدارک لازم را در اختیار شما قرار دهد، می‌تواند با پیگیری پرونده، در سرعت و نتیجه پرونده بسیار موثر باشد.

توجه داشته باشید که اگر زوجین بخواهند به تنهایی برای طلاق اقدام کنند، باید در سامانه ثبت‌نام کرده، دو تا پنج جلسه مشاوره اجباری را پشت‌سر گذاشته و تمامی مراحل را به انجام برسانند تا بتوانند موفق به دریافت گواهی شوند؛ اما با حضور وکیل طلاق توافقی، تمامی این پروسه بدون نیاز به حضور زوجین انجام خواهد گرفت.

کلام آخر

اگر قصد ندارید مراحل اداری و دادگاهی طلاق با رضایت طرفین را خودتان طی کنید، می‌توانید برای تسریع در روند طلاق از وکیل طلاق توافقی گروه فراز کمک بگیرید تا به‌جای شما در مراحل دادگاهی و اداری طلاق حضور پیدا کنند.

فقط توجه داشته باشید که اگر وکیل انتخابی شما تخصص لازم را نداشته باشد، ممکن است روند طلاق بسیار طولانی شود و شما را از پرونده ناامید کند. گروه وکلای فراز به‌صورت تخصصی در این زمینه مهارت دارند؛ کافیست با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.