بررسی وضعیت اقتصادی و تاثیر آن بر طلاق در جامعه امروزی

رپرتاژ آگهی:  در این بین رشد قیمت‌ها و تورم سالانه در کنار عدم تناسب حقوق و دستمزد سبب شده که بین دخل و خرج خانواده‌ها شکاف‌های بزرگی ایجاد شود. این مسئله خانواده‌ها را با آسیب‌های روانی متعددی مواجه ساخته است. متاسفانه تمامی این عوامل در خاتمه دادن یک زندگی مشترک تاثیرگذار هستند. بسیاری از زوجینی که با مشکلات اقتصادی مواجه‌اند، به سمت طلاق متمایل شده و سعی می‌کنند حتی از طریق طلاق توافقی خود را از مشکلات متعددی که درگیر آن هستند، رها سازند. طلاق ابعاد گسترده‌ای دارد. ریشه‌یابی دلایل طلاق توافقی نشان می‌دهد که وضعیت اقتصادی جامعه به‌‌عنوان مهم‌ترین فاکتور در این پروسه نقش دارد.

مهم‌ترین عوامل موثر بر وقوع طلاق

پژوهش‌های روانشناسی در حوزه خانواده نشان می‌دهد که عوامل متعددی در جدایی زوجین و فروپاشی بنیاد خانواده نقش دارند که از میان آن‌ها مشکلات اقتصادی به‌عنوان مهم‌ترین عامل شناخته می‌شود. طبیعتا وقتی یک خانواده در تامین ابتدایی‌ترین نیازهای خود با مشکل مواجه شود، در کنترل و مدیریت سایر بخش‌های زندگی و نیازهای روانی و عاطفی نیز موفق نخواهد بود. شرایط زندگی در جامعه امروزی به گونه‌ای است که می‌توان با قاطعیت گفت عشق و عاطفه برای حفظ یک زندگی کافی نیست. هر فردی در زندگی خود یک‌سری نیازهای خاص دارد و این سلسله مراتب نیازها دارای دسته‌بندی‌های مشخصی هستند.

توانایی‌های مالی نیازهای سطح پایین افراد را تامین می‌کنند و درصورتی‌که افراد از لحاظ مالی احساس امنیت داشته باشند، به مراتب نیازهای سطح بالای خود را نیز مرتفع خواهند ساخت. این در حالی است که اگر نیازهای اولیه حتی به‌صورت نسبی نیز تامین نشوند، نیازهای بعدی هم شکل نخواهد گرفت. در اکثر مواقع طلاق توافقی نیز به‌دلیل عدم ثبات مالی در زندگی اتفاق می‌افتد.

مشکلات اقتصادی در شرایط فعلی باعث شده که تفریح، سرگرمی و گردش در بسیاری از خانواده‌ها به حاشیه کشانده شده و فشارهای مادی سبب ایجاد تنش‌های جدی شده است. درصورتی‌که وضعیت اقتصادی یک خانواده در ثبات و امنیت قرار نگیرد، روابط زناشویی نیز کیفیت خود را از دست خواهد داد. مشقت مالی باعث می‌شود که زن یا مرد فرصتی برای عاشقی کردن و عشق ورزیدن به همسر خود نداشته باشد. درنهایت زوجین آنچنان از هم فاصله می‌گیرند که به طلاق توافقی رضایت می‌دهند؛ بنابراین، با اطمینان می‌توان گفت که رونق اقتصادی در استحکام بنیادهای خانواده نقش مهمی دارد و آمار طلاق را کاهش می‌دهد.

نحوه تاثیر مشکلات اقتصادی در فروپاشی ازدواج

اگر پرونده‌های طلاق را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که در اکثر موارد بحران‌های اقتصادی به‌صورت مستقیم در فروپاشی ازدواج نقش ندارند. تاثیر رکود اقتصادی در آمار طلاق به‌خصوص طلاق توافقی غیرقابل انکار است،؛ اما معمولا تاثیر آن در درازمدت یا حداقل در یک بازه زمانی مشخص می‌شود. مسائل مالی باعث می‌شود که سطح رضایت در یک زندگی مشترک کاهش پیدا کند. در ادامه ابعاد مختلف اقتصاد و تاثیر آن در یک ازدواج ناموفق را بررسی می‌کنیم.

عدم تامین نیازهای اولیه

این روزها جوان‌هایی که از توانایی مالی کافی برخوردار نباشند، به تشکیل خانواده فکر نمی‌کنند. خوشبختانه یا متاسفانه این افراد به خوبی می‌دانند که تداوم زندگی مشترک به وضعیت اقتصادی وابسته است. ممکن است شرایط سخت مالی در یک بازه زمانی مشخص و کوتاه برای هر خانواده‌ای به‌‌وجود آید. پشت‌سر گذاشتن این مرحله چندان سخت نیست؛ اما درصورتی‌که این شرایط دائمی باشد، باتوجه‌به تاثیر اقتصاد در زندگی روزمره، دوام زندگی مشترک امکان‌پذیر نیست. مشکلات مالی باعث می‌شود که زوجین با طلب کردن نیازهای اولیه خود وارد یک مشاجره جدی شوند و با ایجاد خشونت به وضعیت نابسامان خود پروبال دهند. این زوج‌ها درنهایت با طلاق توافقی از یکدیگر جدا می‌شوند.

عدم مدیریت صحیح بر درآمد

گاهی شرایط اقتصادی در یک خانواده چندان هم نامناسب نیست؛ اما عدم همفکری و همسو بودن زوجین در مدیریت درآمد و عدم مشارکت آن‌ها در رسیدگی به امور مالی خانواده باعث ایجاد اختلاف در روابط زناشویی می‌شود. علت اختلاف و طلاق توافقی در بسیاری از زوج‌ها، عدم رضایت مرد از همسر خود به‌دلیل تجمل‌گرایی و ناهماهنگی در مدیریت امور مالی خانواده است. در مقابل ممکن است زن‌ها نیز از همسر خود به‌خاطر مشکلاتی از قبیل اعتیاد، خروج از بازار کار و مواردی از این قبیل شکایت داشته باشد. زمانی که کفایت اقتصادی در خانواده وجود نداشته باشد، دیگران به خود حق دخالت می‌دهند و استقلال زوجین را از آن‌ها می‌گیرند. گاهی حتی خانواده‌ها نیز با کمک‌های بی‌مورد و نابه‌جا بر مشکلات زوجین می‌افزایند.

وضعیت اقتصاد کلان

مواردی که در بندهای قبل بررسی کردیم، درواقع مشکلاتی است که در قالب یک خانواده رخ می‌دهد و ممکن است چالش‌هایی که در یک خانواده سبب فروپاشی ازدواج می‌شود، در خانواده‌ای دیگر مضحک به نظر برسد؛ چون سطح توقع افراد با یک دیگر و میزان سازگاری آن‌ها متفاوت است. با این‌حال نمی‌توان تأثیر مشکلات اقتصادی کلان در آشفتگی‌های خانواده‌ها را کتمان کرد.

زمانی که تورم و رکود افزایش پیدا کند، قدرت خرید مردم نیز کاهش یافته و درنهایت با تغییر معیارهای زندگی، بالا رفتن هزینه‌ها و مخارج خانواده‌ها، مشکلات زناشویی نیز اوج می‌گیرد و زوجین با طلاق توافقی از یک دیگر جدا می‌شوند. در این ممکن است عدم توافق زوجین بر سر جدایی، پادرمیانی وکیل طلاق و فاکتورهای دیگر آسیب‌های روحی جدی به فرزندان آن‌ها وارد کند. متاسفانه مشکلات کلان اقتصادی در یک جامعه باعث شکل‌گیری شخصیت‌های سرخورده در کودکان طلاق می‌شود که در آینده یک کشور نیز تاثیرگذار خواهد بود.

شاغل بودن زن و مرد

یک حالت دیگر در بررسی این مسئله وجود دارد و آن هم شاغل بودن زوجین است. بسیاری از آقایان و خانم‌های متاهل به‌دلیل مشکلات اقتصادی ناچارند که در بیرون از منزل کار کنند تا بتوانند وضعیت معیشت خانواده را بهبود ببخشند. این مسئله باعث می‌شود که مهر و محبت در کانون خانواده کمرنگ شده و عدم ارتباط عاطفی زوجین و استقلال مالی آن‌ها زمینه‌ساز طلاق توافقی شود.

وکیل خانواده

خانواده اولین و مهم‌ترین نهاد یک جامعه است. درصورتی‌که تمامی نزاع‌های خانوادگی به طلاق ختم شود، فروپاشی بنیادهای جامعه نیز دور از انتظار نخواهد بود. هر یک طلاق به تنهایی آسیب‌های جدی در اجتماع ایجاد می‌کند. خدمات مشاوره وکیل خانواده به زوج‌هایی که به‌دلیل مشکلات معیشتی و اقتصادی از هم فاصله گرفته‌اند، کمک می‌کند که به هر طریقی کانون خانواده خود را حفظ کنند؛ اما درصورتی‌که نزاع‌ها شدید باشد و بحث طلاق در یک خانواده جدی شود، بهتر است که از یک وکیل طلاق باتجربه و متخصص کمک بگیرند تا با آسیب‌های کمتر از یکدیگر جدا شوند. گروه وکلای خانواده از وکلای پایه یک دادگستری تشکیل شده که در حوزه مشکلات خانوادگی طلاق توافقی و هر آنچه مربوط به آن است، فعالیت می‌کنند. استفاده از خدمات آن‌ها می‌تواند برای خانواده‌هایی که درگیر طلاق و جدایی هستند، مفید واقع شود.

جمع‌بندی

در این مطلب تاثیر شرایط اقتصادی در زندگی مشترک افراد و ارتباط این مسئله با آمار طلاق توافقی را بررسی کردیم. متاسفانه اوضاع نابسامان اقتصادی، عدم تناسب درآمد و دخل و خرج خانواده‌ها باعث شده که بسیاری از زوج‌ها از لحاظ عاطفی نیز با مشکل مواجه شوند و زندگی‌های بسیاری به جدایی ختم شود. وکیل خانواده می‌تواند به افراد متاهلی که با همسر خود در این زمینه مشکل دارند، کمک کند تا در صورت امکان از فروپاشی زندگی خود جلوگیری کنند. زوج‌هایی که راهی جز جدایی برایشان باقی نمانده نیز می‌توانند با کمک وکیل طلاق روند جدایی را تسریع بخشند.

منبع: طلاق توافقی در سال جدید بدون نیاز به حضور در هیچ مرحله ای

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.