آیا آموزش تئوری می‌تواند با مهارت‌های عملی متناسب شود؟

رپرتاژ آگهی: پنل رشد تبلیغات دیجیتال به روایت مراکز آموزشی با حضور یزدان مرادی، پرفرمنس مارکتر و مشاور ارشد، نیما محمد حسنی، مدیر بازاریابی دیجیتال تپسل، مانوئل اوهانجانیانس، بنیانگذار ایسمینار، مهدی دهبان، مدیر آکادمی دیجیتال مارکتینگ دهبان و بهناز اسماعیلی نژاد، مدیر کسب‌وکار پلتفرم دانا، در چهارمین روز از استیج اینوتکس برگزار شد.

مهدی دهبان، مدیر آکادمی دیجیتال مارکتینگ دهبان در این پنل در رابطه با مشکل نبود یک حلقه اتصال درست بین مراکز آموزشی و بازار کار گفت: «از سال ۱۳۹۴ حدود ۷ هزار نفر از کلاس‌های ما استفاده کرده‌اند، گفت: «بیشتر از ۹۰ درصد شرکت‌ها اصلا نمی‌دانند انالیتیکس چیست؛ حتی گاهی اوقات آمارگیران هم نمی‌توانند آمار ارائه شده را تحلیل کنند. بحث جامعه تخصصی متفاوت است. در این رابطه باید سنجش درستی بین ورودی و خروجی دوره‌ها وجود داشته باشد.»

بهناز اسماعیلی‌نژاد نیز در ادامه گفت: «کسی که می‌خواهد وارد بازار مارکتینگ شود نیاز به منتوری دارد که راه و روش را به او نشان دهد. واقعیت این است که آموزش در همه جای دنیا گران است.»

آموزش و شغل‌یابی، دو خط موازی هستند؟

نیما محمد حسنی، مدیر بازاریابی دیجیتال تپسل با اشاره به اهمیت آموزش رایگان، گفت: «در شرایطی که به گفته متخصصان به طور متوسط ۲۰ میلیون هزینه یک دوره جامع دیجیتال مارکتینگ است که گاهی تا ۴۰ میلیون تومان هم رفته، کالج تپسل در یک سال گذشته تمام سعی خود را کرده است که در یک رویکرد مسئولیت اجتماعی با آموزش رایگان سواد اکوسیستم را بالا ببرد تا هم هدف افراد و هم هدف آموزشگاه تامین شود. ما در مدت فعالیت خود ۶ هزار نفر را بورسیه کرده‌ایم و حدود ۸۸ هزار ساعت از ویدیوهای آموزشی‌ ما در پلتفرم‌های مختلف تماشا شده است.»

کالج تپسل

او ادامه داد: «البته با شروع سال جدید ما مدل فعالیت کالج تپسل را به خرید حق اشتراک مدت‌دار و امکان دسترسی به تمام دوره‌های کالج با هزینه‌ای کم تغییر دادیم و در کنار آن خدمات منتورینگ و راهنمایی مسیر شغلی نیز به افراد ارائه می‌کنیم.»

محمدحسنی ادامه داد: «در بخش آموزش‌های دیجیتال مارکتینگ ما همواره تلاش کرده‌ایم که به این نکته دقت کنیم که استادی که برای تدریس انتخاب می‌کنیم، دانش کافی و توانایی انتقال آن را داشته باشد.»

محمدحسنی در پاسخ به این سوال که چرا کسی که آموزش دیجیتال مارکتینگ می‌بیند، نمی‌تواند کار پیدا کند، گفت: «من تقریبا دو سال مدیر سرویس کوچینگ ایران تلنت بودم و آخر این دوسال به یک حقیقت تلخی پی بردیم که آموزش و نیاز بازار کار  در ایران دو خط موازی هستند که انگار اصلا به یکدیگر نمی‌رسند. یک اقدام برای شکستن این دو خط موازی این است که شرکت‌ها خودشان نیرو را از ابتدا آموزش دهند اما چند شرکت واقعا برای چنین کاری زمان و نیرو خرج می‌کنند؟»

او ادامه داد: «کارفرمایان ایرانی حتی به نیروی فرلینسر متخصص هم اعتماد نمی‌کنند و به این موضوع اعتماد نمی‌کنند و ترجیح می‌هند که یک نیروی نامتخصص را با حقوق بالا استخدام کنند. یک نمونه موفق در این زمینه ایرانسل است که سالی یک بار با جهاد دانشگاهی شریف و جاب‌ویژن آموزش و استخدام انجام می‌دهد و کارآموز می‌گیرد و آنها را رشد می‌دهد اما در سایر شرکت‌ها چقدر اتفاقات این چنینی رخ می‌دهد؟ شرکت‌ها خودشان هم چنین چیزی را نمی‌خواهند پس مشکل تنها در بخش آموزش نیست.»

اوهانجانیانس در واکنش به صحبت‌های محمدحسنی گفت: «باید توجه داشت که اگر شرکت متوسطی مثل ما بخواهد زمان بگذارد و نیرو را از صفر به یک نقطه برساند، هزینه فرصت زیادی از دست می‌دهد؛ مگر اینکه یک پلتفرم واسطه این کار را انجام دهد. مثل کاری که کوئرا در زمینه برنامه‌نویسی انجام می‌دهد. قطعا اگر چنین فرصتی پیش‌ بیاید ما از آن استفاده خواهیم کرد.»

باید مسیر را برای ورود تازه‌واردان چید

باید مسیر را برای ورود تازه‌واردان چید

مدیر آکادمی دهبان در ادامه با تاکید براین نکته که دانش پذیرهای ما ۵۰ درصد از شاغل‌ها بهتر عمل می‌کنند، گفت: «در حال حاضر دیجیتال مارکتینگ تبدیل به یک دانش پایه، اولیه و عمومی شده است. ما باید در این دوره‌ها مفهوم کسب‌وکار را به دانشجویان بیاموزیم اما مشکل اینجا است که استادانی که مارکتینگ آموزش می‌دهند، کسب‌وکار را بلد نیستند. از دید من، افرادی باید وارد آموزش شوند که خودشان مهارت کسب‌وکار را بلدند و فن بیان خوبی هم دارند.»

او ادامه داد: «مشکل اینجاست که برخی از افراد به دنبال یادگیری نیستند و بیشتر به دنبال گرفتن یک مدرک هستند. حلقه گمشده این است که افراد باید در مسیر یاد بگیرند و این اثربخش‌تر است. باید مسیر را بچینیم تا فرد وارد بازار کار شود.»

مانوئل اوهانجانیانس، بنیانگذار ایسمینار در آغاز این پنل با اشاره به این نکته که آموزش تخصصی چقدر به استخدام و کسب درآمد فرد کمک می‌کند؟، گفت: «مسلم است که با آموزش به تنهایی این امکان وجود ندارد چون هیچ موضوعی نمی‌تواند از تجربه کار عملی تاثیرگذارتر باشد و تجربه آموزی اثر بسیاری در رسیدن به شغل دارد. از نظر من رسالت یک پلتفرم آموزشی این است که هر کسی را به هدفش برساند و این یک چرخه ارزش باید مراکز آموزش ایجاد کنند.»

او ادامه داد:‌ «واقعیت این است که افراد آموزش دیده در تئوری خوب هستند اما در بخش عملی کاری بلد نیستند. ظاهرا آموزش و نیاز بازار دو خط موازی‌اند که به هم نمی‌رسند. با این‌حال صرفا مقصر آموزشگاه نیست، خود شرکت‌ها هم تمایلی ندارند. هزینه فرصت شرکت‌ها برای آموزش یک کارآموز و رساندن او به سطح مهارت بسیار بالاست. انتظار از پلتفرم‌های آموزشی این است که به طور غیرمستقیم بر فرآیند استخدام تاثیر داشته باشند.»

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.