دیجیتال مارکتینگ شامل تبلیغ و ترویج محصولات یا خدمات از طریق رسانه‌‌‌های الکترونیکی، شبکه‌های اجتماعی یا اینترنت و... است. یکی از دلایل مهم غلبه بازاریابی دیجیتال بر بازاریابی سنتی، قابلیت هدف قرار دادن یک جمعیت گسترده و افزایش مشتریان بالفعل است. علاوه بر این، ساخت و استفاده از کمپین‌‌‌های تبلیغاتی آنلاین، معمولا ارزان‌‌‌تر از روش‌‌‌های بازاریابی سنتی است.

با توجه به این مزیت مهم و سایر مزایای دیجیتال مارکتینگ، تقریبا تمامی شرکت‌های کوچک و بزرگ تلاش می‌کنند که بازاریابی مدرن را جایگزین بازاریابی کلاسیک کنند. ما در این مقاله چند راهکار ساده و البته کارآ برای ساخت یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ موثر برای شرکت‌ها و کارخانه‌های صنعتی و بزرگ را به شما معرفی می‌‌‌کنیم.

یکی از دلایلی که استراتژی بازاریابی دیجیتال شما ممکن است شکست بخورد، نداشتن مهارت‌‌‌های مناسب برای این کار است. حتی اگر در زمینه بازاریابی آگاهی داشته باشید، ممکن است وقت کافی برای ایجاد و نظارت بر کمپین‌‌‌های تبلیغاتی نداشته باشید. در چنین مواردی، استخدام یک تیم ماهر و کارکشته دیجیتال مارکتینگ صنعتی می‌تواند مفید باشد.

تیمی که (از خارج از سازمان شما) تنها وظیفه و دغدغه‌اش دیجیتال مارکتینگ است، به طور کامل مسوولیت مدیریت کمپین‌‌‌های بازاریابی دیجیتال شما را بر عهده می‌گیرد و همان‌طور که از نامش پیداست، آژانس‌‌‌ها و تیم‌های بازاریابی دیجیتال، در تبلیغات کسب‌و‌کار متخصص هستند. آنها می‌توانند با تخصص خود، بهترین مشاوره را درباره موثرترین تاکتیک‌‌‌های بازاریابی کسب و کار و خدمات صنعتی شما به مشتریان هدف ارائه دهند. همچنین یک تیم تخصصی دیجیتال مارکتینگ علاوه بر کمک به شما در ایجاد کمپین‌‌‌ها، می‌تواند معیارهای کلیدی را پیگیری کند تا اثربخشی استراتژی‌‌‌های شما را در دستیابی به اهدافتان تحلیل و ارزیابی کند.

شناخت مخاطبان هدف می‌تواند به طور قابل‌توجهی بازده سرمایه‌گذاری‌‌‌ها در بازاریابی دیجیتال را افزایش دهد. در نهایت، مستندات تبلیغاتی باید به افراد مناسب ارائه شود که بهترین راه برای دستیابی به این هدف، شناخت مشتریان بالقوه است. تجزیه و تحلیل رقبا یکی از راه‌‌‌هایی است که به شناخت مشتریان هدف شما کمک می‌‌‌کند. با مطالعه سایر رقبای خود در صنعت، می‌توانید ببینید که آنها محصولات و خدمات خود را به چه طیفی از جامعه عرضه می‌‌‌کنند و چگونه با آنها ارتباط برقرار می‌‌‌کنند. می‌توانید تمرکز خود را روی همان مشتریانی که رقبایتان دارند، بگذارید و از همان کانال‌‌‌هایی که آنها برای رساندن پیام به مشتریان استفاده می‌‌‌کنند، بهره ببرید.

همچنین برای به دست آوردن بینش درباره مخاطبان هدفتان می‌توانید از ابزارهای تحلیلی استفاده کنید. مثلا استفاده و سرمایه‌گذاری روی یک وب‌سایت جامع و کاربرپسند که می‌تواند به شما اطلاعاتی درباره افرادی که وب‌سایت شرکت شما را بازدید می‌‌‌کنند(یا همان مشتریان بالقوه)، ارائه دهد. داده‌‌‌های جمع‌‌‌آوری شده می‌توانند به شما کمک کنند که مشتریان خود، نیازهای آنها، ترجیحاتشان، الگوهای خریدشان و... را بهتر بشناسید. همچنین‌ به شما امکان می‌‌‌دهد تا تصمیمات بازاریابی مبتنی بر داده بگیرید و اطمینان حاصل کنید که همچنان در حال اجرای کمپین‌‌‌های بازاریابی دیجیتال موثر هستید.

ساخت وب‌سایت در پروسه دیجیتال مارکتینگ، شاید اولین و یکی از مهم‌ترین مراحل در ایجاد یک استراتژی بازاریابی مدرن صنعتی است. این ابزار به عنوان یک پلتفرم برای قرار دادن کمپین‌‌‌های تبلیغاتی شما و برقراری ارتباط با مشتریان هدف عمل خواهد کرد. با این حال، در هنگام ایجاد وب‌سایت خود، حتما باید اطمینان حاصل کنید که استفاده از آن آسان است و مشتریان می‌توانند به راحتی برای جست‌وجوی محصولات یا خدماتی که ممکن است علاقه‌‌‌مند به آنها باشند، به وب‌سایت شما مراجعه کنند. علاوه بر ایجاد یک وب‌سایت کاربرپسند، بهره‌‌‌برداری از راه‌‌‌های بهینه‌‌‌سازی موتورهای جست‌وجو (SEO) برای افزایش قابلیت دیده شدن و عملکرد وب‌سایت شما به منظور رتبه‌‌‌بندی بالا در جست‌وجوهای آنلاین نیز مفید است. برای بهبود استراتژی SEO خود، نیاز است سرعت بارگذاری صفحات وب را بیشتر کنید، ناوبری داخلی وب‌سایت را فراهم و آن را برای استفاده از دستگاه‌‌‌های تلفن همراه بهینه‌‌‌سازی کنید.

در طولانی‌مدت، یک وب‌سایت کاربرپسند و بهینه شده برای موتورهای جست‌وجو می‌تواند به شما در ایجاد یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ صنعتی موثر کمک کند و باعث جذب بیشتر مشتریان متخصص برای کسب و کار شما شود.

دیجیتال مارکتینگ صنعتی، سخت‌‌‌تر از آنچه است که تصور می‌شود. ایجاد و مدیریت دستی کمپین‌‌‌های تبلیغاتی ممکن است زمان‌برباشد. همچنین‌ این مدل نظارتی مختص شرکت‌ها و سازمان‌های کوچک و کسب‌و‌کار‌های خرد است. چون در دیجیتال مارکتینگ برای شرکت‌های بزرگ نمی‌توان صرفا درگیر مارکتینگ شد و سایر جنبه‌‌‌های کسب و کار را نادیده گرفت. به همین دلیل، می‌توانید از راهکارهای اتوماسیون برای افزایش کارآیی بازاریابی دیجیتال خود استفاده کنید. با استفاده از این ابزارها، می‌توانید فرآیندهای بازاریابی خود را اتوماسیون کنید، مراحل دستی را کاهش داده و از وقت و زمان خود برای پروژه‌‌‌های دیگر استفاده کنید. فناوری‌‌‌های اتوماسیونی که می‌توانید در بازاریابی دیجیتال خود استفاده کنید می‌تواند شامل نرم‌‌‌افزارهای تجزیه و تحلیل وب‌سایت، سیستم مدیریت محتوا، ابزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) برای مدیریت درخواست‌‌‌های مشتریان و یک برنامه چت زنده برای کمک به تعامل با مشتریان به صورت آنلاین است.