آشنایی با صندوق بخشی خودرو

بهره‌مند شدن از بازدهی صنایع مختلف و به ویژه صنایعی که با بازدهی مطلوب می‌توانند کام سهامداران را شیرین کنند یکی دیگر از روش‌های سرمایه ‌گذاری غیرمستقیم است.صندوق ‌های سهامی با توجه به ورود بخش قابل توجهی از منابع خود به سهم، می‌تواند پاسخی به نیاز سرمایه‌گذارانی باشد که به دنبال سرمایه ‌گذاری در بازار سرمایه با بازدهی بیشتر از سپرده بانکی و صندوق‌های درآمد ثابت هستند به شرط آنکه حاضر به پذیرش ریسک آن نیز باشند.

صندوق بخشی یکی از انواع صندوق ‌های سهامی

با راه‌اندازی صندوق‌ های بخشی، سرمایه‌ گذاران می‌توانند به اقتضای شرایط در صنایع با بازدهی‌های بیشتر ورود کرده و اقدام به خرید واحدهای صندوق سرمایه گذاری صنعت مدنظرشان کنند صندوق های بخشی که همزمان در سهام مجموعه‌ای از نمادهای یک صنعت ورود کرده است می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه‌ گذاران علاقمندی باشد که فرصت تحلیل و بررسی نمادهای مختلف را ندارند.

 سرمایه‌گذاری همزمان در سهام نمادهای مختلف یک صنعت خاص نسبت به  سرمایه‌گذاری در یک سهم مشخص از آن صنعت ریسک کمتری خواهد داشت.

صندوق بخشی چیست؟

به طور کلی صندوق بخشی یکی از انواع صندوق های سرمایه گذاری سهامی است با این تفاوت که در صندوق بخشی برخلاف صندوق های سهامی که در انواع سهم از صنایع مختلف ورود می‌کنند این صندوق‌ها بخش بزرگی از پرتفوی سهامی خود را به یک صنعت خاص اختصاص می‌دهند. هر کدام از صندوق‌های سرمایه گذاری بخشی، بر روی یک صنعت خاص فعالیت می‌کنند. صندوق های بخشی بر روی یک صنعت مشخص تعریف می‌شوند که این مساله در اساسنامه این صندوق‌ها به طور واضحی بیان می‌شود.

SAVE_20230821_203623

تاکنون در بازار سرمایه ما بر روی  صنعت‌های شیمیایی (پتروشیمی‌ها) و فلزات اساسی صندوق بخشی راه‌اندازی شده است. صندوق بخشی خودرو برای اولین بار در بازار سرمایه راه‌اندازی شده است. این صندوق بخش بزرگی از پرتفوی خود را به خرید سهم‌های موجود در صنعت خودرو و ساخت قطعات اختصاص می‌دهد البته لازم به ذکر است که صندوق های بخشی مجاز هستند که با رعایت حد نصاب‌های تعیین شده بتوانند سهام سایر صنایع را نیز در پرتفوی خود وارد کنند.کسب سود از یک صنعت مشخص مثل صنعت خودرو هدف راه‌اندازی صندوق‌های بخشی است.

حد نصاب خرید سهم توسط صندوق‌های بخشی

حد نصاب ترکیب دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخشی پذیرفته شده در بورس تهران یا بازار اول و دوم فرابورس ایران، سهام قابل معامله در بازار پایه فرابورس ایران و حق تقدم سهام و قرارداد اختیار معامله آن‌ها در صنعت هدف حداقل ۷۰ درصد از کل دارایی‌های صندوق است و سهام و حق تقدم سهام منتشره از طرف یک ناشر و قرارداد اختیار معامله همان سهام در صنعت حداکثر  ۳۰درصد از کل دارایی‌های صندوق بخشی را شامل می‌شود. حداکثر حد نصاب سهام و حق تقدم سهام قابل معامله در بازار پایه فرابورس ایران و قرارداد اختیار معامله سهام مربوطه نیز در این صندوق‌ها     ۱۰ درصد از کل دارایی‌های صندوق است.

بهین خودرو، صندوق بخشی صنعت خودرو

اولین صندوق بخشی صنعت خودرو، صندوق بهین‌خودرو است. این صندوق توسط سبدگردان ویستا تاسیس شده است.صندوق بخشی بهین خودرو تمرکز ویژه‌ای بر گروه خودرو و ساخت قطعات دارد. مهم‌ترین سهم‌های این گروه عبارتند از ایران خودرو، سایپا، نیرومحرکه، زامیاد، پارس خودرو، بهمن خودرو، بهمن دیزل، ایران خودرو دیزل، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو وغیره. بنابراین سهام گروه خودرو و قطعات بخش بزرگی از پرتفوی صندوق بخشی بهین خودرو را تشکیل می دهند. موضوع فعالیت اصلی این صندوق بخشی، سرمایه گذاری در انواع اوراق بهادار از جمله سهام و حق تقدم سهام پذیرفته شده در بورس تهران و فرابورس ایران و به علاوه گواهی سپرده کالایی، اوراق بهادار با درآمد ثابت سپرده‌ها و گواهی‌های سپرده بانکی است.

SAVE_20230821_203629

چرا باید صندوق بخشی خودرو را بخریم؟

موضوع این است که با خرید واحدهای صندوق بخشی خودرو سرمایه گذار مجبور به صرف وقت و انرژی برای تحلیل نمادهای مختلف این صنعت نیست.تحلیل و بررسی سهم‌های مختلف گروه خودرو، بهترین زمان برای خرید این سهم‌ها و مناسب‌ترین نقطه برای خروج از این سهم‌ها مسائلی است که ذهن سرمایه‌گذاران علاقمند به سرمایه گذاری در این صنعت را به خود مشغول می‌کند به همین دلیل خرید صندوق بخشی خودرو، با توجه به مدیریت حرفه‌ای این صندوق می‌تواند بسیاری از دغدغه‌های سرمایه گذاران علاقمند به سرمایه گذاری در صنعت خودرو را رفع کند.

مدیریت حرفه‌ای این صندوق‌ها با استفاده از بهترین موقعیت‌های خرید و فروش نمادهای گروه خودرو و ساخت قطعات می‌توانند در هر مقطع بازدهی مناسبی را نصیب سرمایه گذاران صندوق بخشی خودرو کند.یکی از سایر مواردی که سرمایه گذاران علاقمند به خرید صندوق‌های بخشی و افرادی با روحیه ریسک‌پذیرتر را به سمت صندوق بخشی صنعت خودرو و در واقع خرید بهین خودرو تشویق می‌کند این است که بهبود وضعیت خودروسازان، عرضه خودرو در بورس کالا، اخبار مثبتی که صنعت خودرو و قطعات را تحت تاثیر خود قرار دهد قطعا صندوق بخشی خودرو را نیز تحت تاثیر می‌گذارد. صندوق بهین خودرو یک گزینه مناسب برای سرمایه گذارانی است که به فکر کسب بازدهی از صنعت خودرو هستند.

مزایای صندوق بخشی بهین خودرو

داشتن رکن بازارگردان

یکی از بزرگترین مزایای صندوق بخشی بهین‌خودرو بازارگردانی فعال آن است. طبق اساسنامه و تعریف رکن بازارگردان، وظیفه بازارگردان خرید و فروش فعال روی نماد این صندوق است تا در نهایت بتواند معاملات متعادلی را برای صندق بخشی بهین‌خودرو رقم بزند.

روان بودن معاملات بهین‌خودرو به واسطه داشتن رکن بازارگردان را باید یکی از مزیت‌های مهم این صندوق دانست.در حقیقت هرگاه تقاضا برای خرید صندوق بسیار بیشتر از عرضه باشد، بازارگردان حجم معاملات را افزایش داده و به این ترتیب از قفل شدن معاملات جلوگیری خواهد کرد به علاوه در مواقعی که عرضه بیشتر از تقاضا باشد نیز بازارگردان باید تعهدات خود را در سمت خرید ایفا کند. صندوق بازارگردانی تراز ویستا، بازارگردانی این صندوق را برعهده دارد.

نقدشوندگی بالا

مزیت مهم دیگری که بازارگردان نیز در بهبود آن نقش قابل توجه‌ای دارد، نقدشوندگی صندوق بخشی بهین‌خودرو است. در واقع شما به عنوان خریدار این صندوق دغدغه‌ای برای فروش واحدهای آن نخواهید داشت و هنگام فروش واحدهای صندوق به مشکل بر نخواهید خورد و هر زمان به فکر فروش این صندوق باشید با دسترسی به سامانه‌های آنلاین به راحتی فروش هر تعداد از واحدهای مدنظرتان را انجام می‌دهید.

پوشش ریسک صندوق بهین خودرو

مدیر صندوق بخشی خودرو به منظور پوشش ریسک نوسان قیمت اوراق بهادار موجود در سبد دارایی صندوق، در بازار معاملات آتی اوراق بهادار شرکت کرده و تا سقف دارایی هر ورقه در صندوق اقدام به اتخاذ موقعیت فروش در قرارداد آتی آن ورقه می‌کند. این روش می‌تواند پوشش ریسک مناسبی برای این صندوق محسوب شود.

 بهین خودرو در چه دارایی سرمایه‌گذاری می‌کند؟

بهین‌خودرو  در سهام پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و بازار اول و دوم فرابورس ایران، سهام قابل معامله در بازار پایه فرابورس، حق تقدم خرید سهام و واحدهای سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری غیر از اوراق بهادار سرمایه گذاری می‌کند.

صندوق بخشی خودرو همچنین می‌تواند در گواهی سپرده کالایی که صرفا به قصد فروش قبل از سررسید اوراق و یا قبل از زمان تحویل فیزیکی است نیز سرمایه گذاری کند به علاوه بهین خودرو اوراق مشارکت، اوراق صکوک، اوراق بهادار رهنی و سایر اوراق بهادار را تحت شرایطی خاصی و با توجه به حد نصاب‌های تعیین شده معامله می‌کند.

واحدهای ممتاز بهین خودرو

 ارزش مبنای هر واحد سرمایه‌گذاری بهین‌خودرو برابر ۱۰هزار ریال است.واحدهای سرمایه گذاری صندوق از دو نوع ممتاز و عادی تشکیل شده است. تعداد واحدهای سرمایه گذاری ممتاز ۵میلیون واحد است.دارنده واحدهای سرمایه گذاری ممتاز دارای حق حضور و حق رای در مجامع صندوق است. این نوع واحدهای سرمایه گذاری غیر قابل ابطال ولی قابل انتقال به غیر هستند.

واحدهای عادی بهین خودرو

واحدهای سرمایه گذاری عادی صندوق بخشی خودرو در طول دوره پذیره‌نویسی اولیه و یا پس از تشکیل صندوق صادر می‌شود. سرمایه گذاری که واحدهای عادی صنعت بخشی خودرو را خریداری می‌کند حق رای و حق حضور در مجامع صندوق را ندارد. واحدهای عادی صندوق بهین خودرو از طریق بورس و یا خارج از بورس قابل انتقال خواهد بود.

پذیره‌نویسی واحدهای صندوق بخشی خودرو

پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه گذاری صندوق بخشی بهین خودرو که اولین صندوق بخشی صنعت خودرو محسوب می‌شود مطابق رویه صدور و ابطال و معاملات واحدهای سرمایه گذاری که نزد سازمان ثبت شده انجام می‌شود.

زمان شروع پذیره نویسی صندوق بخشی بهین خودرو را از وبسایت و شبکه‌های اجتماعی سبدگردان ویستا پیگیری کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.