فارکس در مقابل کریپتو - بررسی تفاوت ها و شباهت ها

این روزها دو بازاری که بیشترین هوادار را بین مردم دارند بازار ارز دیجیتال (اینجا) و فارکس است. اگر قصد سرمایه‌گذاری دارید و نمیدانید وارد کدام بازار شوید، باید به طور دقیق با هر کدام از آنها آشنا شوید و شناخت کاملی نسبت به تفاوت‌های آنها داشته باشید. سپس با توجه به مواردی که برایتان اولویت دارد، یکی را انتخاب کنید. اگر تا به حال برایتان سؤال شده که چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی بین بازار ارز دیجیتال و بازار فارکس وجود دارد، با ما در این مقاله همراه شوید.

شباهت‌های بازار فارکس و بازار ارز دیجیتال

قبل از اینکه به تفاوت‌های بین ارز دیجیتال و فارکس بپردازیم، بیایید ببینیم که چرا این بازارها ممکن است چندان متفاوت از یکدیگر نباشند. برای بهره گیری از بهترین سایت خرید ارز دیجیتال ( آکادمی تبدیل) می توانید در ادامه با ما همراه باشید.

مهم‌ترین شباهت کریپتو و فارکس این است که آنها در حال حاضر دارای ارزش نسبت به یکدیگر هستند. شما ممکن است به بیت کوین یا ریپل به عنوان یک ارز قانونی اعتقاد نداشته باشید، اما صرافی‌های فارکس به آن باور دارند. برای مثال، صرافی بورد شیکاگو (Chicago Board Options Exchange)  به اندازه‌ای به ارزهای دیجیتال باور دارد که قراردادهای اختیار معامله (آپشن) آنها را ارائه می‌دهد.

اگرچه CBOE قراردادهای فیوچرز ارز دیجیتال را فقط از دسامبر ۲۰۱۷ تا مارس ۲۰۱۹ ارائه می‌کرد، بورس کالای شیکاگو (CME) در حال حاضر معاملات آتی بیت کوین را ارائه می‌دهد. همچنین می‌توانید قراردادهای CFD رمزارزهای معتبر را درست مثل جفت ارزهای فارکس در پلتفرم‌هایی مانند eToro معامله کنید.

از آنجایی که رمزارزها و ارزهای فیات به شکل مشابهی افزایش و کاهش پیدا می‌کنند، می‌توانید سرمایه‌گذاری در آنها را نیز مشابه در نظر بگیرید. البته که برای تصمیم‌گیری عاقلانه باید از استراتژی‌های مختلف استفاده کنید و شاخص‌های مختلف را مطالعه کنید، اما این ابزارهای مالی متضاد یکدیگر نیستند.

ارز دیجیتال

عدم تمرکز

اگر سری به محافل ارز دیجیتال زده باشید، حتما در مورد «غیرمتمرکز بودن» شنیده‌اید. این بدان معناست که هیچ مقررات مرکزی در این بازار وجود ندارد.

غیرمتمرکز بودن به خودی خود به این معنا نیست که بازار ارز دیجیتال از ثبات پایینی برخوردار است. بلکه به این معنی است که هنگام سرمایه‌گذاری باید مراقب رمزارزهای خود باشید زیرا برای مثال، در صورت گم شدن آنها هیچ کسی جز شما مسئول نیست.

قوانین مالی بازار

همان قوانین پولی که بازار فارکس را تنظیم می‌کند، بازار کریپتو را نیز تنظیم می‌کند. اگر تعداد خریداران یک ارز دیجیتال بیشتر از فروشندگان باشد، قیمت آن به طور کلی بالا می‌رود. اما اگر فروشندگان بیشتر از خریداران باشند، قیمت نزولی خواهد شد، درست مانند بازار فارکس.

تاثیر اخبار نیز روی هر دو بازار به یک شکل است. به عنوان مثال، اگر یک نهنگ 30 میلیون دلار بیت کوین را به ین ژاپن تبدیل کند، بر بازار کریپتو تأثیر می‌گذارد همانطور که صحبت از جنگ در کاخ سفید می‌تواند ارزش برخی از جفت ارزهای فارکس در ایالات متحده را دستخوش تغییر کند.

تفاوت‌های بازار فارکس و بازار ارز دیجیتال

در نهایت، این تفاوت‌های بین دو بازار است که تعیین می‌کند که باید در کدام یک سرمایه‌گذاری کنید. در ادامه به این تفاوت‌ها می‌پردازیم:

اندازه بازار

بازار فارکس، بازار اول جهان از نظر حجم معاملات است، آن هم با فاصله بسیار زیاد. در حال حاضر ارزش کل بازار کریپتو اندکی بیشتر از ۱ تریلیون دلار است، در حال که حجم معاملات بازار فارکس فقط در یک روز معاملاتی بیش از ۶ تریلیون دلار است.

اندازه بزرگ بازار فارکس همچنین سطح نوسانات و نقدینگی متفاوتی را برای آن رقم میزند که در ادامه مورد بحث قرار خواهند گرفت. مبتدیان فارکس می‌توانند قبل از اینکه به معاملات سوداگرانه تر بپردازند، ابتدا با ترید جفت ارزهای کشورهای باثبات کار خود را آغاز کنند.

نوسانات و نقدینگی

کریپتو بازار کوچک‌تری نسبت به فارکس است، بنابراین حجم پول پایین می‌تواند این بازار را به میزان قابل‌توجهی تکان دهد. اگر برای مثال ۵۰۰ میلیارد دلار به بازار کریپتو تزریق شود، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که قیمت تمام رمزارزها دو برابر شود. در حالی که همین ۵۰۰ میلیارد دلار بیانگر تغییر حدود 4 درصدی در بازار فارکس است. در نتیجه، بازار کریپتو نسبت به بازار فارکس بی‌ثبات‌تر است.

نوسانات بیشتر به معنای ریسک بیشتر برای سرمایه‌گذاران کریپتو و همچنین شانس بیشتری برای افزایش نجومی و همچنین ضررهای عظیم و فلج کننده مالی. 

نوسانات پایین و نقدینگی بالا به این معنی است که بازار فارکس می‌تواند شوک‌های اقتصادی را بهتر جذب کند. این به نفع یک فرد عادی (چه سرمایه‌گذار و چه غیر سرمایه‌گذار) است، زیرا ارزها حتی در شرایط بد اقتصادی نیز نسبتا پایدار هستند.

در عین حال، یک سرمایه‌گذار باتجربه می‌تواند در بازار کریپتو سود خوبی عاید کند، البته اگر تحقیقات خودتان را انجام دهید و بدانید که چه زمانی باید خرید و فروش کنید.

ناشناس بودن

رمزارزها در ابتدا به دلیل توانایی خود در ارائه تراکنش‌های ناشناس توجهات را معطوف خود کردند. اما مداخله دولت‌ها توانایی رمزارزهای برتر مانند بیت کوین و اتریوم را برای پنهان کردن هویت طرفین تراکنش محدود کرده است، اما رمزارزهای کوچک‌تر مانند Monero، Zcash و Verge این ویژگی را حفظ کرده‌اند.

از سوی دیگر، معاملات فارکس توسط شبکه‌ای فشرده از کارگزاری‌های فارکس و متخصصان مالی که به عنوان بازار بین بانکی شناخته می‌شود، تنظیم می‌شود. از سال 2014، این بازار مقررات احراز هویت (KYC) را در خود ادغام کرده است که معامله گران را ملزم به ارائه اطلاعات شخصی برای دسترسی به صرافی می‌کند.

مزایا و معایب ترید ارزهای دیجیتال

مزایا و معایب ترید ارزهای دیجیتال

قبل از تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری در این بازار به سرعت در حال تغییر، بهتر است مزایا و معایب زیر را در نظر بگیرید. مقایسه ‌این لیست به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که معایب رمزارزها در ذهن شما  چقدر ممکن است قابل توجه باشد. زمانی که احساس کردید مزایا بر معایب آن می‌چربد، روی کریپتو سرمایه‌گذاری کنید. اگر نه، باید یک ابزار سرمایه‌گذاری باثبات‌تر را انتخاب کنید.

مزایای بازار ارز دیجیتال

  • ناشناس بودن

  • پتانسیل رشد بالا

  • موانع کم برای ورود

  • کارمزدهای کم

  • افزایش پذیرش در جامعه

معایب بازار ارز دیجیتال

  • بازاری با امنیت کمتر

  • نبود بیمه برای دارایی‌های کاربران

  • نقدینگی پایین

  • خطا و اشکال در فناوری پایه می‌تواند بازارها را به شدت تحت تاثیر قرار دهد

مزایا و معایب بازار فارکس

در ظاهر، فارکس امن‌تر از بازار رمزارز است، اما با این حال باید بدانید با چه چیزهایی در این بازار مواجه هستید. جوانب مثبت و منفی هر دو را مقایسه کنید تا متوجه شوید که آیا معایب در ذهن شما بیشتر سنگینی می‌کند یا مزایا.

مزایای بازار فارکس

  • ثبات

  • نقدینگی بالا

  • بیمه در برابر کلاهبرداری و سرقت

  • احتمال کمتر خسارات گسترده

معایب بازار فارکس

  • سودها به راحتی قابل پیگیری و مشمول مالیات است

  • موانع بیشتر برای ورود

  • پتانسیل کمتر برای سودهای بزرگ و کوتاه مدت

  • کارمزدهای بالا و هزینه‌های واسطه بسته به کارگزار انتخابی شما

  • رویدادهای سیاسی غیرمنتظره می‌تواند بازار را دچار شوک کند و باعث زیان‌های بزرگ شود

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.