بهترین عسل ایران از چه گیاهی است و برای کدام منطقه است؟

عسل تغذیه‌ای یا طبیعی؟

پیش از هر چیز باید بدانید که هنگام خرید  عسل طبیعی شما با دو نوع عسل مواجه هستید.عسل‌های طبیعی یا تغذیه‌ای، عسل طبیعی عسلی است که زنبور برای تهیه آن از شهد گل‌ها و گیاهان استفاده کرده است در حالی که عسل تغذیه‌ای عسلی است که زنبور به جای شهد گیاه از مواد قندی استفاده کرده است.

از این نظر کاملا مشخص است که عسل طبیعی خواص بسیار بیشتری دارد و برتری مشخصی نسبت به عسل تغذیه‌ای دارد و به همین جهت هنگام خرید عسل طبیعی باید مبلغ بیشتر بپردازید چرا که قیمت عسل طبیعی به مراتب بیشتر از سایر عسل ها در بازار است. پس اینکه پرسیده می‌شود کدام عسل ایران خوب است و از چه گیاهی است، منظور سوال این است که در بین عسل‌های طبیعی کدام بهتر است.

گیاه مورد استفاده زنبور در تهیه عسل

مورد بعدی که موجب تفاوت یک عسل طبیعی از یک عسل طبیعی دیگر می‌شود، گیاهی است که زنبور برای تهیه آن عسل استفاده کرده است. به طور مثال وقتی زنبور از شهد گیاه آویشن استفاده می‌کند، عسل به دست آمده عسل آویشن است و وقتی زنبور از شهد شکوفه های درخت کنار استفاده می‌کند عسل به دست آمده عسل کنار است. (خرید عسل کنار معمولا در مناطق جنوبی طرفداران بیشتری دارد)

این دو عسل از نظر خواص هم تفاوت‌هایی دارند و هم شباهت‌هایی، هر دو خواص مفید زیادی دارند و از این نظر نمی‌توان گفت که کدام عسل بهتر است چرا که هر شخص با توجه به طعمی که می‌پسندد و همچنین خواص که به آن نیاز دارد از یکی از این عسل ها استفاده می‌کند. در واقع به هیچ وجه نمی‌توان گفت که عسل گون بهتر است آویشن است یا عسل کنار بهتر است عسل گون است چراکه همگی خواص زیادی دارند.

به طور مثال اگر شما عسل با طعم ملایم می‌پسندید، عسل گون برای شما مناسب تر است و از طرفی اگر به دنبال عسل برای بهبود سرفه و سرماخوردگی هستید، عسل آویشن برای شما مناسب است. اگر برای کودک خود به دنبال خرید عسل طبیعی هستید، مسلما عسل کنار به دلیل انرژی بیشتر و طعم شیرین تر برای کودک مناسب است و اغلب کودکان عسل کنار را دوست دارند.

منطقه برداشت عسل طبیعی

اینکه عسل از کدام منطقه برداشت می‌شود بسیار مهم است، حتی اگر گیاه مورد استفاده زنبور در هر دو حالت یکسان باشد، بازهم عسل آویشن برداشت شده در دشت‌های شیراز متفاوت است عسل آویشن برداشت شده در آذربایجان است چرا که گیاه آویشن این مناطق تفاوت هایی دارند. حتی اگر دقت کرده باشید عسل گون برخی مناطق رنگ روشن تری دارند و طعم آن ملایم تر است که این به دلیل متفاوت بودن گیاه گون در این مناطق است.

حالا در جواب به این سوال که کدام منطقه ایران عسل بهتری دارد، باید گفت که هر منطقه از ایران به یک یا چند نوع از گیاهان شهرت دارد و مسلما عسل آن گیاه در آن منطقه بهتر خواهد بود. به طور مثال در مناطق جنوبی مانند خوزستان و جنوب استان فارس، عسل کنار و عسل آویشن شهرت بیشتری دارد، یا در استان لرستان به دلیل وجود دشت‌های زیاد که از گون پوشیده شده است، عسل گون شهرت بیشتری دارد.

مازندران به دلیل داشتن کوههای سرسبز و مملو از گیاهان مختلف، از شهرهای معروف تولید کننده عسل است. نام مازندران هم از همین صنعت گرفته شده و در واقع، نام مازندران که در گذشته به طبرستان شناخته می­شد، به معنی شهر پر از شمشاد بوده و این موضوع، گواهی بر قدمت پوشش گیاهی این منطقه است.

یکی دیگر از مناطق معروف در تولید عسل خراسان است، در خراسان جنوبی بیش از 800 گونه گیاه دارویی وجود دارد که زنبورداران استان با بهره‌­گیری از این تنوع گیاهی، بیش از 11 نوع عسل تولید می­‌کنند. خراسان به دلیل داشتن گونه­های گیاهی خاصی مثل گون، عناب، کلپوره، زعفران و زرشک منطقه ایده آلی برای تولید عسل محسوب می­‌شود.

عسل کدام مناطق ایران بهتر است؟

همانطور که گفتیم در ایران نمی‌توان یک نوع عسل و یا عسل یک منطقه را به عنوان بهترین عسل شناسایی کرد. چرا که عملا هیچ نظارت دقیق و مدونی بر کار تولید عسل در ایران وجود ندارد، مثلا ممکن است یک زنبوردار در خوانسار که به عسل خوب شناخته می‌شود عسل تغدیه‌ای تولید کند و با نام عسل خوانسار طبیعی به فروش برساند.

پس توصیه ما به شما این است که معیارتان برای تشخیص عسل طبیعی صرفا محل برداشت عسل نباشد، چرا که متاسفانه خیلی از زنبورداران مناطق خوشنام ایران از نام آن محل سو استفاده کرده و عسل تغذیه ای و غیر طبیعی به دست مصرف کننده می‌رسانند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.