مجید بهزادپور، رئیس کل بیمه مرکزی، در این نشست با اعلام اینکه هم‌افزایی صنعت بیمه و مجامع دانشگاهی از مهمترین مولفه‌هایی است که نوآوری و شکوفایی بیمه کشور را به دنبال خواهد داشت، افزود: در صورت تقویت بخش علمی دستاوردهای نوآورانه می‌توان تحولی جدی را در حوزه رضایتمندی بیمه‌گذاران و بیمه‌گران رقم زد. او با مروری بر یازده پویش فناورانه سه‌شنبه‌های نوآوری در نهاد ناظر صنعت بیمه، خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی سامانه‌های نوآور و استقرار آخرین دستاوردهای فناورانه، سطح خدمات بیمه‌ای کشور به استانداردهای بین‌المللی نزدیک خواهد شد. بهزادپور از برپایی این نشست‌ها به عنوان توسعه گفتمان جدی نوآورانه یاد کرد و یادآور شد: اراده بیمه مرکزی در راستای تسهیلگری امر بیمه محکم است و نشست‌های نوآورانه در سال آینده نیز با شکل و فضای جدیدی ادامه خواهد داشت. او با تقدیر از عملکرد شرکت بیمه ایران در حوزه توسعه فناوری، گفت: شرکت بیمه ایران به لحاظ گستردگی، خدمات‌رسانی و تجارب بیمه‌گری جایگاه خود را دارد و صنعت بیمه بدون حضور این شرکت بزرگ دولتی قابل‌تصور نیست.

ظرفیت‌های مناسب صنعت بیمه در حوزه فناوری

علی بنیادی، معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی، نیز دراین نشست، خود‌تنظیم‌گری، ایجاد فن بازار، خلق محصول و خدمات مبتنی بر فناوری را از مهمترین اهداف ایجاد این پویش اعلام کرد و ضمن ابراز خرسندی از استقبال شرکت‌های بیمه و دانش‌بنیان و فناور برای حضور در پویش فناورانه «سه‌شنبه‌های نوآورانه صنعت بیمه» گفت: تقاضاهای رسیده از سوی شرکت‌ها برای حضور در این پویش نشان‌دهنده آن است که صنعت بیمه دارای ظرفیت‌های خوبی در حوزه فناوری و نوآوری است که باید فضایی مناسب برای معرفی آنها فراهم شود. او با اشاره به ایجاد این فضا از طریق سه‌شنبه‌های نوآورانه گفت: هدف از برگزاری این پویش ایجاد یک فن بازار بود تا بتوانیم به عنوان تسهیلگر شرکت‌های بیمه، دانش‌بنیان و فناور را با یکدیگر آشنا کنیم و ایده‌های نو را به مرحله تجاری‌سازی برسانیم. بنیادی در بخش دیگری از سخنان خود، از شرکت‌های فناور به عنوان بازیگران جدید صنعت بیمه یاد کرد و گفت: صنعت بیمه برای پویایی و ارائه محصولات و خدمات نوآورانه بر پایه فناوری باید از ظرفیت این شرکت‌ها بهره‌مند شود. بنیادی خود‌تنظیم‌گری را یکی از مهمترین خروجی‌های این پویش اعلام کرد و گفت: سه‌شنبه‌های نوآوری باعث می‌شود ما به عنوان نهاد ناظر خلاهای آیین‌نامه‌ها و مقررات را پیدا کنیم و در راستای ارائه خدمات نوین و سریع به مردم آنها را اصلاح کنیم.

برداشتن گام‌هایی درجهت آشتی بیمه‌گذار و بیمه‌گر

حسن شریفی، مدیرعامل بیمه ایران‌ نیز در این نشست ضمن قدردانی از بیمه مرکزی برای پیگیری موضوع فناوری در صنعت بیمه، این مهم را گامی سازنده و فرصتی مناسب برای شرکت‌های بیمه عنوان کرد و گفت: ما در این راستا تلاش کرده‌ایم تا در بیمه ایران گام‌های بلندی درحوزه فناوری و ارائه محصولات و خدمات جدید بیمه‌ای برداریم و  در این مسیر موفقیت‌هایی را کسب کنیم. او در همین رابطه با بیان اینکه یکی از پرچالش‌ترین مسائل شرکت‌های دولتی که بیمه ایران هم جزو آن است، بحث عدم‌شفافیت بوده که همواره این موضوع مورد نقد قرار گرفته است، افزود: در شرکت بیمه ایران برای ایجاد شفافیت هرچه بیشتر و اصلاح تفکرات سنتی، موضوع شفافیت داشبورد‌های مدیریتی را دستور کار قرار دادیم و در یک سال گذشته اقدام به به‌روزرسانی و تکمیل این داشبورد چه در حوزه بیمه‌گری چه غیر‌بیمه‌گری کردیم.

او در ادامه یکی دیگر از مسائل مهم را که در صنعت بیمه باعث نارضایتی‌هایی از سوی بیمه‌گذاران شده بود مورد اشاره قرار داد و افزود: بحث خدمات فروش یکی از موضوعات مهمی است که اغلب در این حوزه نارضایتی‌هایی را برای بیمه‌گذاران ایجاد می‌کرد. در این زمینه، سامانه‌ای را طراحی و اجرا کردیم تا بلکه بتوانیم این نارضایتی‌ها را به حداقل برسانیم. شریفی با تاکید بر اینکه «سامانه بیمه ایران من» گامی در جهت آشتی بیمه‌گذار و بیمه‌گر بوده است، یادآور شد: در حال حاضر روزانه تا ۹۰۰ اعلام خسارت در حوزه خودرو از طریق «سامانه بیمه ایران من» انجام می‌شود که اتفاق بسیار مثبتی است و این نشان می‌دهد ما در این زمینه موفق بوده‌ایم. ضمن اینکه برنامه پرداخت خسارت درمان را در این سامانه به شکل غیرحضوری در دستور کار قرار دادیم و مدتی است که بیمه‌شدگان در حوزه درمان هم می‌توانند خسارتشان را از طریق این سامانه دریافت کنند. مدیرعامل بیمه ایران معتقد است که این شرکت توانایی این را دارد که در حوزه فناوری با توجه به تجربه‌ای که در ایجاد سامانه‌های جدید در این حوزه داشته، به صنعت بیمه کمک کند تا در نهایت این امر به تحولات بیشتری در حوزه بیمه بینجامد.

به صفر رساندن تقلب با کمک «سپر»

در دوازدهمین پویش فناورانه «سه‌شنبه‌های نوآورانه صنعت بیمه» ضمن معرفی سامانه‌های نوآورانه مجاب، ایران من، سوپر اپلیکیشن SI، درمان پلاس و هوش تجاری بیمه ایران، شرکت ایرانیان پوشش نیز به معرفی تازه‌ترین سرویس خود در قالب اپلیکیشن جامع سپر و ارزیابی خسارت به روش پهپاد پرداخت. ابراهیم ایران‌نژاد، مدیرعامل ایرانیان پوشش ضمن معرفی قابلیت‌های سپر گفت: سپر اپلیکیشنی سلف سرویس در حوزه ارزیابی خسارت و امدادرسانی است. این اپلیکیشن خدمات خود را در سه حوزه خودرو، درمان و اموال ارائه کرده است و به طور کلی تلاش می‌کند به نیازهای کمتر‌پرداخته‌شده همچون حوزه خسارت که ویترین صنعت بیمه و نقطه تماس بیمه‌شدگان و این صنعت است، نگاه هوشمندانه‌تری داشته باشد. او با تاکید بر به صفر رساندن تقلب با کمک سوپراپلیکیشن سپر افزود: ما به کمک تکنولوژی آنلاین بازدید اولیه خودرو در این سرویس تقلب را به صفر رسانده‌ایم و امیدواریم به وسیله سپر رضایتمندی بیمه‌گذاران را جلب کنیم.