مواد معدنی صنعتی چیست؟

در این مقاله کوشش می‌شود به این سوال پاسخ داده شود که مواد معدنی صنعتی چیست؟ تنظیم شده است. شما با مطالعه این نوشتار با انواع مختلف و پرکاربرد مواد معدنی که در صنایع کاربرد دارند، آشنا می‌شوید. چنانچه در حوزه صنعت متمایل به خرید برخی مواد معدنی صنعتی هستید، این متن می تواند به شما کمک کند. همانطور که می‌دانید، مواد معدنی صنعتی بسیاری در پوسته زمین وجود دارد که برخی از آنها بسیار پر مصرف می‌باشند.

کانی‌هایی مانند ، میکا، آهک هیدراته، اکسید آهن صنعتی از این دست مواد می باشند. سیلیس ماده معدنی است که جهت تولید شیشه، کاشی، سرامیک و مواد ساینده از آن استفاده می شود. کانی های دیگری نیز هستند که مانند بوکسیت دارای ویژگی های متالورژیک می باشند. این ماده ارزشمند، منبع عمده سنگ معدن آلومینیوم می باشد و از آن برای تولید ساینده ها و سیمان استفاده می شود. باریت نیز از جمله مواد معدنی است که در ردیف کانی های غیر سوختی قرار گرفته و در حوزه نفت و گاز کاربرد دارد.

کانی های معدنی که در صنعت کاربرد دارند

مواد معدنی صنعتی چیست و پرکاربردترین آن ها کدام است؟ 

در متن بالا به برخی از پرمصرف ترین مواد معدنی صنعتی اشاره شد. در ادامه به دیگر کانی هایی که در حوزه صنعت کاربرد دارند، اشاره می کنیم. موادی معدنی صنعتی گاه به صورت فرآوری شده و گاه به صورت ارگانیک و طبیعی مورد استفاده تولیدکنندگان و صاحبان صنایع مختلف قرار می گیرند. برخی از کانی ها مانند پودر تالک هم در زمینه پزشکی و هم در حوزه لوازم بهداشتی و آرایشی و ... به کار می رود. از همین رو، قیمت پودر تالک و نحوه خرید آن یکی از دغدغه های تولیدکنندگان حوزه صنعت است.( وبسایت تولیدات معدنی اصفهان- توما در این زمینه اطلاعات لازم را ارائه می کند). چنانچه مواد معدنی را از زندگی انسان حذف کنیم، نه تنها کیفیت و استاندارد زندگی او بلکه مفهوم حیات نیز از بین می رود. در ادامه به معرفی برخی کانی های مهم صنعتی می پردازیم. 

کائولن یکی از پرمصرف ترین مواد معدنی صنعتی 

کائولن یکی از پرمصرف ترین مواد معدنی صنعتی است. این کانی که تحت عنوان خاک چینی نیز شناخته می شود، بر پایه سیلیکات آلومینیوم ساخته شده است. این ماده معدنی دارای مقادیر کمی از میکا و سیلیکات می باشد. کاربرد این کانی بیشتر در روکش کردن مواد و جلوگیری از ورود ناخالصی ها به مواد دیگر می باشد. 

 هیدروکسید آلومینیوم

هیدروکسید آلومینیوم

آلومینیوم هیدروکسید،  نیز یکی دیگر از پرمصرف ترین مواد معدنی صنعتی می باشد که در حوزه های متعددی به کار می رود. از این ماده در حوزه بهداشت، داروسازی، تصفیه آب و ...نیز استفاده می شود. از این کانی می توان به عنوان پر کننده نیز استفاده کرد. این ماده معدنی همچنین در جابجایی یون ها در کروماتوگرافی نیز نقش دارد.

کربنات منیزیم

منیزیم کربنات یک نوع نمک معدنی است. این ماده شیمیایی در دو مدل کربنات منیزیم سنگین و سبک ساخته می شود. از این کانی می توان در ساخت محصولات بهداشتی و آرایشی مانند خمیر دندان استفاده کرد. این ماده در مسابقات وزنه برداری و سنگ نوردی نیز در دسترس ورزشکاران قرار گرفته و از تعریق کف دست آنها جلوگیری می کند. حتی شکل دارویی آن می تواند برخی بیماری ها مانند یبوست و اسید معده را درمان کند. 

اکسید آهن میکایی 

اکسید آهن میکایی نقره ای مشکی رنگ است و یک نوع کانی معدنی به شمار می رود. از این ماده معدنی برای ضد زنگ کردن محصولات استفاده می شود. این کانی عاملی برای جلوگیری از خوردگی است و بیشتر در صنعت رنگ به کار می رود.

کرندوم

کروندم نیز یک کانی است که در سنگ های رسوبی، دگرگونی و آذرین پیدا می شود. کرندوم به خاطر سختی و مقاومت شیمیایی که دارد در صنایع مختلفی به کار گرفته می شود. جواهرسازی، تولید بلبرینگ، ساخت پنجره های ضد خش، تولید ویفر در مدار بردها و ... از جمله کاربردهای این ماده معدنی است. 

اکسید کلسیم

اکسید کلسیم که در شمار پرمصرف ترین مواد معدنی صنعتی قرار گرفته است، یک ماده غیر آلی است که دارای کلسیم است. این ماده طی گرما دیدن سنگ آهک، مرجان، گچ و صدف های دریایی و با از بین رفتن دی اکسید کربن ساخته می شود. ماده مزبور در ساخت مصالح ساختمانی، تصفیه شکر و ... مورد استفاده قرار می گیرد. 

فلورین

فلورین یکی از پرمصرف ترین مواد معدنی و صنعتی است که در شمار ترکیبات یونی قرار می گیرد. این کانی از نظر اقتصادی جایگاه ویژه ای دارد. این کانی، در تولید فولاد نیز مورد استفاده قرار گرفته و می توان از آن در صنایع آلومینیوم و تولید اسید فلوریدریک کمک گرفت. این ماده در ریخته گری و تولید سرامیک نیز حضور دارد و  می تواند در تولید ظروف تفلون و دیگر زمینه ها نیز به کار گرفته شود. 

فلدسپار یا فلدسپات

 فلدسپار یا فلدسپات 

فلدسپار از دیرباز مورد استفاده صنعتگران قرار می گرفته است. رومیان و یونانی ها از این کانی ارزشمند برای ساخت گلدان، ظروف پذیرایی و دکوری استفاده می کردند. در برخی اقوام و ملت ها از این سنگ برای ساخت زیورآلات و مجسمه های هنری کمک می گرفتند. این سنگ به دلیل رنگ و بلورهایی که در ساختار خود دارد، مورد استفاده سازندگان زیورآلات نیز قرار می گیرد. این ماده معدنی، در صنعت سیمان سازی، جوشکاری، شیشه، سرامیک و ... نیز حضور پررنگی دارد. 

مهمترین مواد معدنی صنعتی چیست؟

در انتهای مبحث مواد معدنی صنعتی چیست؟ خوب است چند ماده معدنی دیگر که در صنایع مختلف کاربرد دارد، خدمت شما معرفی کنیم. پودر نفلین سینیت، بال کلی، سیلیکون کارباید، آنتی بلاک، سپاریت، دیاتومیت از جمله این مواد معدنی و صنعتی هستند. وب سایت شرکت تولیدات معدنی اصفهان- توما ، مرجعی برای خرید و فروش مواد معدنی صنعتی است. شما می توانید در صورت لزوم اقلام درخواستی خود را از این سایت بخواهید. 

شرکت تولیدات معدنی اصفهان (توما) به عنوان بهترین تولیدکننده مواد معدنی، انواع مواد معدنی صنعتی با بالاترین کیفیت و ارزان ترین قیمت تولید و توزیع می کند. برای دریافت مشاوره رایگان پیش از خرید مواد معدنی صنعتی مثل خرید کرومیت یا اطلاع از قیمت دولومیت یا هر نوع ماده معدنی دیگر از مشاوران توما راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.  

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.