علیرضا نجارپور: بازدهی صندوق سهامی سرو همواره بالاتر از شاخص بورس بوده است

صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای افرادی که با معامله در بازار سهام آشنا نیستند یا فرصت کافی برای بررسی بازارها را در اختیار ندارند، جزو مطلوب‌ترین شکل‌های سرمایه‌گذاری به شمار می‌آیند و صندوق‌های سهامی نظیر صندوق سهامی سرو می‌توانند از گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری باشند. این صندوق که از مجموعه صندوق‌های مشاور سرمایه‌گذاری ترنج است و با نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کند، از دوران اوج بازار سهام در سال ۱۳۹۹ توانسته به بازدهی ۲۹ درصدی برسد، در حالی‌که شاخص کل در این مدت بازدهیِ منفیِ ۲۰ درصدی را به ثبت رسانده‌است. علیرضا نجارپور، مدیر پرتفوی صندوق سرو از دلایل موفقیت صندوق سهامی سرو می‌گوید.

*مدتی است که نام صندوق سرو در میان صندوق‌های پربازده قرار گرفته؛ برای شروع، این صندوق را معرفی کنید.

صندوق سرو، صندوق قابل معامله یا همان ETF است که در تیرماه 1398 با مدیریت شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج آغاز به کار کرد. بازارگردان سرو هم، صندوق تاک دانا است. صندوق سرو از نوع صندوق سهامی به شمار می‌آید؛ این یعنی بخش عمده دارایی‌های تحت مدیریت این صندوق در سهام شرکت‌های بورسی سرمایه‌گذاری می‌شود.

*با توجه به سهامی بودنِ صندوق سرو، در حال حاضر پرتفوی این صندوق در چه صنایعی تمرکز دارد؟

ما تلاش کرده‌ایم در هر بخشی با توجه به میزان سوددهی‌اش، سهام خریداری کنیم. حاصل این بررسی‌ها از این قرار است: 20.6 درصد در فلزات اساسی، 20.8 درصد در محصولات شیمیایی، 6.2 درصد در فرآورده‌های نفتی، 5.4 درصد در بانک‌ها و موسسات اعتباری، 2.8 درصد در سیمان، آهک و گچ، 4.5 درصد در استخراج کانه‌های فلزی، 5.9 درصد در مواد و محصولات دارویی، 0.3 درصد در محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر، 1.5 درصد طلا. 32.7 درصد از سهام هم به سایر صنایع اختصاص داده شده‌است که پراکندگی دارند.

*وضعیت عملکرد صندوق را چطور برای سرمایه‌گذاران تشریح می‌کنید؟ مهم‌ترین معیاری که برای ارزیابی عملکرد صندوق در اختیار سرمایه‌گذاران آن می‌گذارید تا متوجه وضعیت آن شوند، چیست؟

سرمایه‌گذاری در تعریف به این معناست که شما بخشی از پولتان را به جای اینکه امروز مصرف کنید، برای مصرف در آینده، کنار بگذارید و به عبارت دیگر آن را سرمایه‌گذاری کنید. این یعنی، امروز پول یک خانه را سرمایه‌گذاری می‌کنید تا با کسب سود، در آینده به جای یکی، دو خانه بخرید. همه این‌ها به این معناست که در سرمایه‌گذاری مهم‌ترین موضوع، افزایش قدرت خرید شما در دوره سرمایه‌گذاری است. ما برای اینکه قدرت خرید را اندازه‌گیری کنیم از بازده دلاری استفاده می‌کنیم. برای مثال صندوق سرو از ابتدای فعالیت خود، حدود 9 برابر شده‌است در صورتی‌که دلار در این بازه زمانی تنها 2.5 برابر شده‌است.

البته برای صندوق سرو که یک صندوق سهامی محسوب می‌شود، علاوه بر افزایش قدرت خرید، معیار دیگری برای ارزیابی عملکرد وجود دارد و آن «شاخص کل» است. مقایسه عملکرد صندوق سرو با شاخص نشان می‌دهد که بازدهی صندوق در هر بازه زمانی بالاتر از شاخص کل بوده‌است. برای مثال در باره زمانی سه‌ماهه، شاخص بازدهی 29.5 درصدی داشته در حالی‌که بازدهی صندوق سرو، 34.1 درصد بوده‌است. عملکرد شاخص کل بورس از دوران اوج در سال 1399 تا کنون منفیِ 22.4 درصد بوده‌است اما صندوق سهامی سرو توانسته به بازدهی مثبت 25.8 درصد برسد. به صورت کلی هم اگر از ابتدای تاسیس صندوق تا کنون را بررسی کنیم، شاخص کل بازدهی 589.2 درصدی داشته در حالی‌که بازدهی صندوق سرو 815.8 درصد بوده. به این ترتیب صندوق همیشه چندین گام از شاخص کل جلوتر بوده و عملکرد بهتری داشته‌است.

*استراتژی بازارگردانی صندوق سهامی سرو چیست؟

هدف بازارگردانی، نقدشوندگی و نزدیک کردن قیمت تابلوی سرو به NAV (ارزش خالص دارایی) است. صندوق دو نوع NAV دارد که به NAV ابطال و NAV صدور معروف است. بازارگردانی در مواقعی که قیمت پایین‌تر از NAV ابطال است و بازار هم فشارِ فروش دارد، واحدها را از فروشندگان خریداری می‌کند. زمانی‌که قیمت بالاتر از NAV صدور است و به عبارت دیگر بازار عطش خرید دارد، واحدها را در بازار فروخته و در صندوق صدور می‌زند. به عبارتی، سرمایه‌گذاران در صندوق سرو می‌توانند این اطمینان را داشته باشند که در هر زمان بدون اینکه قیمت بیش از حد از ارزش خود فاصله داشته باشد، می‌توانند واحدهای خود را بفروشند یا واحد جدید خریداری کنند.

*ظاهرا سرمایه‌گذاران از گزینه‌ای به نام «آپشن» در صندوق سرو برخوردارند. لطفا درباره قراردادهای اختیار معامله سرو کمی بیشتر توضیح بدهید.

نماد سرو در حال حاضر مجهز به آپشن‌هایی (قراردادهای اختیار معامله) با سررسید دی‌ماه 1402 و اردیبهشت 1402 است. سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر با خرید اختیار خرید می‌توانند با پرداخت پول کمتر و استفاده از خاصیت اهرمیِ اختیار خرید نسبت به کسب بازدهی بیشتر در مقابل تحمل ریسک بیشتر اقدام کنند. همچنین سرمایه‌گذارانِ ریسک‌گریز با خرید اختیار فروش می‌توانند خود را در مقابل ریزش‌های بازار، بیمه کنند. البته خاصیتی که بازار آپشن دارد این است که هر سرمایه‌گذار با ریسک پروفایل مشخص، می‌تواند یک استراتژی خاص را انتخاب کند و مطابق با آن به اتخاذ موقعیت بپردازد. همچنین یکی از اهداف ترنج، عمق دادن به بازار آپشن سرو است که در آینده سرمایه‌گذاران بتوانند هر گونه موقعیتی را که نیاز است، در پیش بگیرند.

*آیا صندوق سرو، محدودیتی هم برای سرمایه‌گذاران دارد که آن را در نظر بگیرند؟

صندوق سرو حداقل باید ۷۰ درصد در سهام سرمایه‌گذاری کند و حداکثر با ۱۵ درصد اعتبار ۱۱۵ درصد است. ما می‌توانیم تا ۵ درصد در گواهی سپرده کالایی مانند طلا و زعفران و سایر کالاها سرمایه‌گذاری کنیم. تا ۵ درصد پرتفو می‌توانیم در بازار آپشن فعال باشیم و و در صندوق‌های مبتنی بر غیر اوراق بهادار می‌توانیم ۵ درصد از پرتفو را اختصاص دهیم. البته این‌ها محدودیت‌های سازمان است و صندوق ما یک sop داخلی دارد که سایر پارامترهای ریسک مانند نقدشوندگی، بتا، نوسان‌پذیری، همبستگی بین صنایع و... درون آن گنجانده شده و این پارامترها هر دو هفته یک بار توسط تیم مدیریت ریسک بررسی و ارزیابی می‌شود.

*در صندوق سرو، تصمیم‌گیری‌ها چه فرایندی را طی می‌کنند؟

ساختار مدیریت صندوق سرو به گونه‌ای است که در بخش کلان و خط مشی شامل یک کمیته سرمایه‌گذاری می‌شود که استراتژی‌های کلان صندوق را تعیین می‌کند. تیم تحلیل مشاور سرمایه‌گذاری ترنج که شامل یک تیم ۸ نفره است مطابق با استراتژی‌های کمیته سرمایه‌گذاری به بررسی و تحلیل عمیق صنایع و شرکت‌ها می‌پردازد و در نهایت مدیر پرتفوی صندوق با در نظر گرفتن خط مشی کمیته سرمایه‌گذاری و نتایج تیم تحلیل به چینش و مدیریت پرتفوی می‌پردازد. در واقع مدیریت صندوق سرو، متکی به شخص خاصی نیست بلکه متکی به یک فرایند و‌ پروسه مدیریتی است.

*سرمایه‌گذاری در صندوق سرو را به چه سرمایه‌گذارانی توصیه می‌کنید؟

بهتر است به جای اینکه بگوییم این صندوق برای چه اشخاصی مناسب است، بگوییم برای چه بخشی از سرمایه مناسب است. سرمایه‌گذاران ممکن است متناسب با ریسک پروفایل و نیازهای مالی در دوره‌های زمانی متفاوت بخواهند بخشی از سرمایه خود را به صورت بلندمدت و در یک بازار ریسکی سرمایه‌گذاری کنند. بازار سهام، بازاری ریسکی است اما تاریخچه آن پربازده‌ترین در میان بازارهای مختلف در دوره‌های بلندمدت بوده است. به این ترتیب، سرمایه‌گذاران می‌توانند بخشی از سرمایه خود را که در دوره‌های کوتاه به آن احتیاجی ندارند، در صندوق سرو سرمایه‌گذاری کنند. لازم به ذکر است که این صندوق همانند کل بازار از نوسانات بازار تاثیر می‌پذیرد و دلیل اینکه می‌گوییم بلندمدت، گذر کردن از نوسانات مقطعی بازار است.

*درباره نحوه خرید و فروش صندوق توضیح بدهید.

سرمایه‌گذاران می‌توانند به راحتی همانند خرید سهام، نماد سرو را در کارگزاری خود جست‌وجو و نسبت به خرید و فروش واحدهای این صندوق اقدام کنند. علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان سرمایه‌گذاری می‌توانند به صفحه صندوق‌ سهامی سرو مراجعه کنند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.