منطقه آزاد تجاری صنعتی چیست؟

در این مطلب اطلاعات کاملی درباره مناطق آزاد تجاری صنعتی در اختیارتان قرار می‌دهیم. اگر از علاقه‌مندان به راه‌کارهای ورود سرمایه و ارز به کشور هستید یا قصد واردات و صادرات کالا را دارید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

منطقه آزاد تجاری؛ راه‌کاری برای تسهیل واردات و ورود سرمایه به کشور

وقوع جنگ جهانی دوم باعث ایجاد خرابی و عقب‌ماندگی‌های فراوان در بسیاری از کشورهای جهان شد. پس از پایان جنگ دولت‌مردان برخی از کشورها تصمیم گرفتند که برای از بین بردن این عقب‌ماندگی و شروع پیشرفت اقتصادی، قوانین جدیدی وضع کنند. یکی از این قوانین، ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی است. در این مناطق، مقررات منعطف‌تر هستند و معافیت‌های جذاب فراوانی برای تسهیل ورود سرمایه به کشور در‌نظر گرفته شده‌اند.

در‌واقع منطقه آزاد تجاری صنعتی بخشی از قلمرو سیاسی یک کشور است که کالاهای عرضه شده در آن‌ها از لحاظ عوارض ورودی شامل نظارت‌های معمولا اداره گمرک نمی‌شوند. واردات کالا به این مناطق تابع قانون امور گمرکی ویژه مناطق آزاد خواهد بود. به همین دلایل، امروزه بازرگانان متعددی به شیوه‌های حمل و نقل بین المللی هوایی، دریایی یا زمینی نسبت به تجارت کالا در مناطق آزاد کشور اقدام می‌کنند.

هدف از ایجاد مناطق آزاد تجاری صنعتی در کشور چیست؟

هدف از ایجاد مناطق آزاد تجاری صنعتی در کشور چیست؟

اکنون شاید این سوال برایتان ایجاد شود که هدف از ایجاد یک منطقه آزاد در کشور چیست؟ امروزه هدف‌های مختلفی برای مناطق تجاری مختلف کشور تعیین شده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اشتغال‌زایی و مولد بودن

  • تسهیل سرمایه‌گذاری و جذب درآمد

  • تسهیل ورود تکنولوژی به کشور

  • افزایش درآمد عمومی

  •  تنظیم کالا و بازار

  •  کنترل تورم در کشور

علاوه‌بر مناطق آزاد تجاری صنعتی، در کشورمان مکان‌های دیگری به‌نام «منطقه ویژه اقتصادی» نیز تعیین شده‌اند. در این مناطق نیز معافیت‌های متعددی برای تجار و تولید‌کنندگان کالا در نظر گرفته شده است. بازرگانان محترم می‌توانند با عقد قرارداد با یک شرکت حمل و نقل زمینی بین المللی، حمل دریایی و هوایی معتبر در این مناطق نسبت به واردات کالا اقدام کنند.

معرفی مناطق آزاد تجاری صنعتی ایران

در‌حال‌حاضر در کشورمان 7 منطقه آزاد تجاری صنعتی فعال داریم که شاید نام برخی از آن‌ها را شنیده باشید. این مناطق عبارت‌اند از:

  •  منطقه آزاد کیش

  •  منطقه آزاد قشم

  • منطقه آزاد چابهار

  • منطقه آزاد انزلی

  • منطقه آزاد ارس

  • منطقه آزاد اروند

  • منطقه آزاد ماکو

در این مناطق، به‌منظور تسهیل و تسریع جذب سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی، برخی از قوانین قلمرو اصلی اعمال نمی‌شوند؛ بنابراین اگر قصد ارسال بار به ایران و واردات کالا را دارید، فعالیت در این مناطق گزینه مناسبی برایتان محسوب می‌شوند.

فعالیت در یک منطقه آزاد تجاری صنعتی چه مزایایی دارد؟

فعالیت در یک منطقه آزاد تجاری صنعتی چه مزایایی دارد؟

امروزه معافیت‌های مالیاتی و گمرکی و مشوق‌های متعدد و جذابی برای فعالیت در مناطق آزاد در‌نظر گرفته شده‌اند. برای مثال، می‌توان به تسهیل واردات و صادرات، معافیت از پرداخت عوارض برای تولید‌کنندگان کالا و برخی از معافیت‌های مالیاتی اشاره کرد. برخی دیگر از این مزیت‌ها عبارت‌اند از:

  • امکان ورود کالا به کشور بدون پرداخت عوارض گمرکی و سود بازرگانی

  •  امکان ترانزیت و صدور مجدد کالا بدون محدودیت

  • امکان مشارکت و سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی

  •  آزادی ورود و خروج سرمایه

البته هر کدام از این موارد شرایط خاص خود را دارند و شما به‌عنوان یک تاجر یا تولید‌کننده باید با همه قوانین و جزئیات مربوط به کار خود آشنا باشید.

تفاوت مناطق آزاد تجاری با مناطق ویژه اقتصادی چیست؟

منطقه آزاد تجاری صنعتی با مناطق ویژه اقتصادی چند تفاوت عمده دارد. عمده‌ترین تفاوت‌های این دو منطقه تفاوت در مقررات روادید برای اتباع خارجی، قوانین خرده‌فروشی کالا و معافیات‌های مالیاتی است. در مناطق ویژه مقررات روادید دقیقا مطابق با قوانین داخل کشور است؛ اما در یک منطقه آزاد روادید در مرزهای ورودی کشور اعطا خواهند شد. همچنین، خرده‌فروشی محصولات در مناطق ویژه فقط برای خارجی‌ها مجاز است؛ ولی در مناطق آزاد افراد داخلی و خارجی می‌توانند نسبت به خرده‌فروشی کالا اقدام کنند.

در نهایت، در مناطق آزاد معافیت مالیاتی حدود 15 سال زمان دارد؛ ولی در یک منطقه ویژه اقتصادی تخفیف‌ها و معافیت‌های مالیاتی دقیقا مطابق با مقررات داخلی کشور است. مشخصا در مناطق آزاد، معافیت‌ها و مشوق‌های بیشتری وجود دارند. به همین دلیل، بازرگانان این مناطق را برای انجام تجارت و واردات کالا انتخاب می‌کنند. شما عزیزان نیز اگر قصد صادرات و واردات کالا را دارید، برای این کار به خدمات یک شرکت حمل‌و‌نقل بین‌المللی نیاز خواهید داشت. در این بخش یکی از بهترین شرکت‌های فعال ایران در زمینه حمل بار بین‌المللی را معرفی می‌کنیم.

صادرات و واردات ایمن کالا با خدمات حمل‌و‌نقل بین‌المللی شرکت هنزا ناو دریا

در این مقاله با تعریف منطقه آزاد تجاری صنعتی و مزایای فعالیت در این مناطق آشنا شدیم. اگر قصد واردات کالا از طریق مناطق آزاد را دارید، برای حمل کالاهای خود می‌توانید روی خدمات شرکت هنزا ناو دریا حساب باز کنید. شرکت هنزا ناو دریا با نام تجاری «هانزا» با سال‌ها تجربه در زمینه حمل‌و‌نقل بین‌المللی بار، محموله‌های تجاری شما را با بهترین قیمت و در کمترین زمان بین مبدا و مقصد جابه‌جا می‌کند. برای آشنایی با خدمات هانزا کافی است وارد سایت این شرکت به نشانی hansanav شوید یا با شماره تلفن 02143312000 تماس بگیرید. 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.