در این بین مدرس دانشگاه و فعال حوزه صنعت ساختمان با تاکید بر اینکه در حال حاضر شاهد هیچ اتفاق مثبتی در کاهش زمان صدور مجوزهای ساخت نیستیم بر لزوم رفع موانع تولید مسکن تاکید کرد و گفت: اگر در صنعت ساختمان نتوانیم زمان و هزینه را به نحو مطلوب مدیریت کنیم شاهد فرصت‌سوزی خواهیم شد. حسن شیخ‌الاسلامی ضمن بیان مطلب فوق در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» اظهار کرد: با توجه به اینکه فعال بودن صنعت ساختمان سبب می‌شود که بسیاری از مشاغل مرتبط با این صنعت رونق بگیرد، بنابراین تحرک‌بخشی به این صنعت ضروری است. هر چند در حال حاضر مجموعه‌ای از شرایط اقتصادی و سیاسی سبب تعمیق رکود در این صنعت شده است، اما در عین حال پاره‌ای مشکلات دیگر نیز مزید بر علت شده و سبب تشدید معضلات صنعت ساختمان شده است.

وی تاکید کرد: به عنوان مثال طولانی شدن روند مربوط به اخذ مجوزهای ساخت یکی از چالش‌‌‌های صنعت ساختمان است که سبب فرار سرمایه‌ها از این بخش می‌شود و هر چند شهرداری تهران برای کاهش زمان صدور پروانه ساخت وعده‌های مکرری داده است اما در عمل اتفاقی نیفتاده و کماکان پروسه مربوط به اخذ جواز ساختمانی به شدت پیچیده و فرساینده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در همین حال نوسانات مربوط به قیمت مصالح ساختمانی نیز یکی دیگر از معضلات صنعت ساختمان است که سبب می‌شود امکان برآورد مالی پروژ‌ه‌ها از سوی سازندگان سلب شود و این مساله نیز در کاهش رغبت سازندگان به تولید مسکن نقش بسزایی دارد.

شیخ الاسلامی ادامه داد: عوامل ذکر شده سبب می‌شود که صنعت ساختمان برای یک مدت دچار رکود شد یا از آن رشد اصلی خود بازماند.چرا که پرواضح است که در صنعت ساختمان چنانچه نتوانیم هزینه و زمان را به نحو مطلوب مدیریت کنیم دچار فرصت‌سوزی می‌شویم و این مساله باعث می‌شود که رکود در صنعت ساختمان تعمیق شود.

این مدرس دانشگاه افزود: ما دارای سرمایه‌گذاران بسیار خوبی هستیم که از ظرفیت مالی بسیار خوبی در صنعت ساختمان برخوردار هستند و اگر دولت در امر مسکن فقط تسهیل‌گری کند، قطعا شرایط برای جذب این سرمایه‌گذاران مهیا خواهد بود.

وی تاکید کرد : بدون شک اگر دولت تسهیل‌گری کند و موانع را از پیش پای سازندگان بردارد سازنده‌ها برای حضور در صنعت ساختمان پیش‌قدم خواهند شد، چرا که این سرمایه‌گذاران از نیروی انسانی مجرب، سرمایه و سایر پتانسیل‌های‌ لازم بهره‌مند هستند. شیخ‌الاسلامی اذعان کرد: در حال حاضر حجم عظیمی از نیروهای کار مهندسی وجود دارند که جویای کار و پروژه جدید هستند که با فعال شدن پروژه‌های ساختمانی، آنها جذب بازار کار خواهند شد و بخشی از مشکلات بیکاری از این قشر برطرف خواهد شد. وی ادامه داد: اگر دولت به سازندگان تسهیلات مالی اعطا نکند شاید سازندگان هیچ گلایه‌ای نداشته باشند. آنها انتظار دارند که دولت در زمینه تشریفات اداری و صدور مجوزهای ساخت تسهیل‌گری کند و تحقق این امر، کمک بسیار بزرگی به سازندگان خواهد کرد به طوری که کارفرمایان و پیمانکاران راغب می‌شوند که در پروژه‌های بیشتری در صنعت ساختمان مشارکت داشته باشند و این امر سبب افزایش بهره‌وری و تولید مسکن و نیز ایجاد فرصت‌های شغلی بسیاری خواهد شد.

فعال صنعت ساختمان در ادامه در واکنش به اینکه شنیده‌ها حاکی از آن است که  در برخی از مناطق شهرداری تهران، زمان صدور پروانه ساخت کاهش پیدا کرده است نیز گفت: در عمل هیچ اتفاقی نیفتاده، یعنی شهرداری تهران در عمل پروسه صدور مجوزهای ساخت را به چند مرحله تقسیم کرده که مرحله اول زمان کوتاهی است و سازنده می‌تواند نقشه موقت ارائه دهد و فیش را دریافت و پیش‌پروانه را اخذ کند.

وی تاکید کرد: اما دریافت پروانه اصلی ساختمانی که سازنده بر اساس آن می‌تواند عملیات ساختمانی پروژه خود را شروع کند، کماکان مانند گذشته بسیار طولانی است، به طوری که در بسیاری از موارد زمان دریافت مجوزهای ساخت یک پروژه کوچک‌مقیاس به اندازه یک پروژه بزرگ‌مقیاس طولانی است و این روند به شدت سازنده‌ها را اذیت می‌کند. شیخ‌الاسلامی ادامه داد: ما به هیچ وجه شاهد رشد و اتفاقی در کوتاه شدن مسیر مجوزهای ساخت نیستیم و اقدامی هم که شهرداری تهران در راستای کاهش زمان تشریفات اداری ساخت انجام داده است صرفا برای آن است که درآمد ناشی از صدور پروانه ساخت را زودتر دریافت کنند.