انواع دستگاه چاپ دیجیتال

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی دستگاه‌های که برای چاپ مورد استفاده قرار می‌گیرند تغییرات زیادی کرده اند. چاپ یکی از نیازهای اساسی هر کسب و کار بزرگ یا کوچک است و به همین دلیل از گذشته تا کنون شاهد تغییرات زیادی در صنعت چاپ بوده‌ایم. با افزایش نیاز انسان به چاپ‌های با کیفیت و پیشرفته‌تر دستگاه‌های چاپ با قابلیت‌های بیشتری تولید شده‌اند.

با توجه به این روش‌های چاپ بسیار زیادی وجود دارد دستگاه‌های چاپ نیز از تنوع زیادی برخوردار هستند. دستگاه‌های چاپ دیجیتال امروزه بیش از هر دستگاه چاپ دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرند. زیرا این دستگاه می‌توانند با عملکردی عالی پاسخگوی نیازهای امروزی ما باشند. برندها و شرکت‌های که در عصر امروز مشغول کار هستند سعی دارند تا با بسته بندی زیباتر و با کیفیت تر محصولات خود توجه مشتریان را به خود جلب کنند.

به همین دلیل آنها همواره به دنبال استفاده از روش‌های چاپی پیشرفته‌تر هستند. شناخت انواع دستگاه‌های چاپ دیجیتال کمک زیادی به صاحبان کسب و کارها می‌کند تا بهترین روش را برای تبلیغات و بسته بندی محصولات خود انتخاب کنند. در نگارش این مقاله از وب‌سایت سانترال چاپ که مرجع تخصصی چاپ دیجیتال می‌باشد بهره گرفته شده است.

 

چاپ دیجیتال چیست؟

افرادی که نیاز مداومی به چاپ محصولات مختلف دارند کلمه چاپ دیجیتال را بسیار شنیده اند. روش‌های چاپی زیادی برای چاپ محصولات مختلف وجود دارد که هر کدام از آن‌ها دارای یکسری معایب و محدودیت‌ها هستند. در این بین روش چاپ دیجیتال یکی از روش‌های نوین چاپ به شمار می‌رود که از محدودیت بسیار کمتری نسبت به سایر روش‌ها برخوردار است.

به کمک این روش چاپ هر طرح گرافیکی به راحتی امکان پذیر است. در این روش چاپی از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده می‌شود و به همین دلیل کیفیت و وضوح تصاویر بسیار بالا و قابل قبول مشتریان است.  امروزه سیستم‌های چاپ تصاویر دچار تحولات زیادی شده و شامل انواع مختلفی همچون چاپ سربی، فلزی، سنگی، ژلاتینی، افست، دیجیتال و… هستند.

در این میان چاپ دیجیتال تازه‌ترین روش برای چاپ تصاویر بوده و از کیفیت بالایی برخوردار است. این سیستم مطابق با آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا بوده و برای تیراژهای پایین مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین شامل امکانات بسیاری بوده و مزایای گوناگونی دارد. این نوع چاپ نسبت به چاپ افست اولویت داشته و به مدت زمان کم‌تری احتیاج دارد.

همچنین فاقد لیتوگرافی بوده و تصویر مورد نظر شما را پس از ارسال دستور از جانب کامپیوتر بر روی لیوان، خودکار، لباس، بنر و... چاپ می‌کند. چاپ دیجیتال انتخاب بسیار مناسبی برای شرکت‌ها و برندهای است که می‌خواهند بسته بندی محصولات آنها زیبا و شیک باشد و از این طریق از رقبای خود جلو بزنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره چاپ دیجیتال اینجا کلیک کنید.

انواع دستگاه چاپ دیجیتال کدام اند؟

بعد از آشنایی با چاپ دیجیتال خوب است که با انواع دستگاه‌های چاپ دیجیتال نیز آشنا شوید. در دنیا امروزی که تکنولوژی با سرعت بسیار زیادی در حال پیشرفت است صنعت چاپ نیز از این پیشرفت بی بهره نمانده است و تغییرات زیادی در دستگاه‌ها چاپگر نیز به وجود آمده است. به طوری که امروزه شاهد دستگاه‌های چاپگر دیجیتالی پیشرفته‌ای هستیم که عملکرد و کارایی فوق العاده ای دارند.

این دستگاه‌ها قادر هستند که هر طرح و تصویری را با بالاترین کیفیت و وضوح بر روی هر متریالی چاپ کنند. بیشتر چاپگرهای دیجیتالی به صورت اتوماتیک کار می‌کنند و این باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های نهایی چاپ می‌شود.

از انواع چاپ گرهای دیجیتالی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

دستگاه‌های جوهر افشان

دستگاه‌های جوهرافشان جزو پرکاربردترین دستگاه‌های چاپ دیجیتال هستند که در انواع مختلفی ساخته می‌شوند. پرینترهای رومیزی یا دستگاه‌های چاپگر عریض تا ۵ متر از انواع دستگاه جوهر افشان هستند. این دستگاه اطلاعات دیجیتالی که قرار است چاپ شوند را به کمک مرکب مایع به شکل مستقیم روی متریال‌های مانند کاغذ چاپ می‌کنند.

در این دستگاه‌ها نیازی به محمل میانی نیست و طرح مورد نظر از طریق هدهای دستگاه به صورت مستقیم روی سطح مورد نظر چاپ می‌شوند. خروجی این چاپگرها به راحتی قابل‌کنترل است و به همین دلیل کیفیت کارهای چاپ شده با این دستگاه‌ها بسیار بالا است.

دستگاه‌های الکتروفتوگرافی

نوعی دیگر از دستگاه‌های چاپ دیجیتالی، دستگاه‌های الکتروفتوگرافی هستند که از دو نوع مرکب برای چاپ طرح مورد نظر استفاده می‌کنند. این نوع دستگاه معمولاً در دو سته مختلف ساخته می‌شوند. یکی دستگاه‌های مرکبی و دیگری دستگاه‌های تونری که هر کدام از آنها دارای یکسری مشخصات و قابلیت‌ها هستند.

 دستگاه‌های چاپ تونری

همان‌طور که قبلاً به آن اشاره کردیم یکی از انواع دستگاه‌های چاپ الکتروفتوگرافی، دستگاه‌های تونری هستند. این دستگاه‌ها شامل درام‌های چرخانی هستند که از طریق شعاع لیزر باردار می‌شوند. سپس شکل‌های ایجاد شده به کمک پودرهای رنگی به کمک این درام‌ها ذوب می‌شوند و روی سطح مورد نظر قرار می‌گیرند. این دستگاه‌ها با سرعت بیشتری نسبت به دستگاه‌های جوهر افشان تصاویر و طرح‌ها را چاپ می‌کنند.

اما این دستگاه به طور کامل دیجیتالی نشده است و واسطه‌های آنالوگ متعددی در مخزن رنگ و سطوح چاپی وجود دارد. این دستگاه‌ها به دلیل سرعت بالایی که دارند برای مصارف صنعتی گزینه بسیار مناسبی هستند و به همین دلیل کاربرد گسترده‌ای در صنعت پیدا کرده است.

 دستگاه دیجیتال مرکبی

نوعی دیگر از دستگاه‌های الکتروفتوگرافی، چاپگرهای دیجیتال مرکبی هستند که به جای استفاده از تونر از مرکب‌های رنگی استفاده می‌کنند. این دستگاه‌ها برای چاپ در تیراژ بالا بسیار کاربردی هستند؛ ولی از سرعت دستگاه‌های تونری برخوردار نیستند. همچنین یکی از محدودیت‌های این دستگاه اندازه سطح چاپی است که تنها تا سطح A۳ قادر به چاپ هستند.

دستگاه‌های نوری یا پرتوی

دستگاه‌های نوری یا پرتوی پیشرفته‌ترین دستگاه‌های دیجیتالی هستند که توسط شعاع‌های لیزری طرح مورد نظر را چاپ می‌کنند. در این دستگاه‌ها ابتدا طرح مورد نظر توسط شعاع لیزر روی کاغذهای حساس به نور ایجاد شده و سپس تثبیت می‌شوند. یکی از معایب این دستگاه‌ها دومرحله‌ای بودن آن یعنی ظهور و تثبیت است. امروزه این دو مرحله به صورت اتوماتیک توسط دستگاه چاپگر نوری قابل انجام است. تصاویر چاپ شده با این روش از کیفیت و وضوح بسیار بالایی برخوردار هستند. از این دستگاه‌ها بیشتر در عکاسی‌ها برای چاپ عکس‌ها استفاده می‌شود.

دستگاه‌های چاپگر حرارتی

 دستگاه‌های حرارتی به کمک شعاع‌های لیزر روی کاغذهای حساس به حرارت طرح مورد نظر را چاپ می‌کنند. این دستگاه‌ها امروزه کاربرد گسترده‌ای ندارند و استفاده از آنها به دلیل پیدایش سایر روش‌های چاپی بسیار کاهش یافته است. با این وجود دستگاه‌های چاپگر حرارتی برای انجام برخی از کارهای چاپی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دستگاه تصعید رنگ

در دستگاه‌های چاپ تصعیدی ابتدا مواد رنگی بر روی سلفون‌هایی قرار می‌گیرند سپس با استفاده از پرتو‌های لیزر یا ماتریس این رنگ‌ها بخار می‌شوند و روی سطح مورد نظر تثبیت می‌شوند. این دستگاه‌ها بیشتر در عکاسی‌ها برای چاپ با کیفیت عکس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از این دستگاه برای چاپ در ابعاد بزرگ مناسب نیست و تنها برای ابعاد کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند. هزینه‌های نهایی استفاده از این دستگاه به دلیل خرید مواد لازم جهت چاپ کمی بالاتر از سایر روش‌ها است.

دستگاه مارکر لیزری

دستگاه مارکر لیزری یکی از دستگاه‌های چاپ دیجیتالی است که در صنایع مختلف کاربرد بسیار زیادی دارد. از این دستگاه برای چاپ اطلاعات مختلف بر روی محصولات استفاده می‌شود. معمولاً در صنایع مختلف از این دستگاه در خط تولید محصولات استفاده می‌شود. به کمک این دستگاه‌ها می‌توان اطلاعاتی مانند تاریخ تولید، تاریخ انقضا، قیمت و هر اطلاعات دیگری را روی محصولات چاپ کرد. این دستگاه‌ها به کمک اشعه لیزر طرح مورد نظر را بر روی محصولات حک می‌کند.

قیمت دستگاه‌های چاپ دیجیتال چقدر است؟

افرادی که به دنبال خرید دستگاه چاپ دیجیتال هستند اولین سؤالی که می‌پرسند این است که قیمت این دستگاه‌ها چقدر است؟ در جواب باید به شما بگوییم که با توجه به این که دستگاه‌های چاپگر از تنوع بسیار زیادی برخوردار هستند قیمت آنها نیز ثابت نیست. بسته به نوع دستگاه و برندی که آن را تولید کرده است قیمت آن‌ها متفاوت خواهد بود. قبل از خرید دستگاه چاپ دیجیتالی بهتر است به ویژگی‌های فنی و قابلیت‌های آن‌ها توجه شود. همچنین باید به این نکته توجه شود که دستگاه چاپگر برای چه کاربردی موردنیاز است.

خلاصه

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که امروزه به دلیل رشد و پیشرفت تکنولوژی صنعت چاپ نیز دچار تغییر و تحولات زیادی شده است. استفاده از چاپگرهای پیشرفته باعث افزایش کیفیت و خروجی کارهای چاپی شده است. امروزه استفاده از روش‌های چاپ دیجیتال بیشتر از هر روش چاپی دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرد. دستگاه‌های چاپ دیجیتال بسیار متنوع هستند و هر کدام از آنها دارای یکسری ویژگی و قابلیت هستند. در این مقاله انواع دستگاه چاپ دیجیتال را بررسی کردیم اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری داشتید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما در اسرع وقت به سؤالات شما پاسخ خواهیم داد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.