چرا باید به اقامت استاندارد در سفر توجه کنیم؟

اما یکی از حوزه‌هایی که مانند شمشیر دو لبه عمل می‌کند اقامتگاه‌های غیر رسمی یا همان خانه مسافرها هستند. از منظر اینکه اشتغالی غیر پایدار و مقطعی ایجاد می‌کند می‌تواند برای مردم استان به ویژه شهرهای پر گردشگر استان باعث ایجاد رونق اقتصادی بشود، اما از طرفی، از آنجایی که مدیریت این مراکز، رعایت استانداردها، هزینۀ مشخص اقامت برای هر شب و ... معین نیست و توافقی بین گردشگر و صاحب‌خانه است ممکن است در برخی مواقع مشکلاتی را ایجاد کند که کار دو طرف به محاکم قضایی کشیده شود.

در خبرهای بخش گردشگری ۱۸ دی ماه آمده بود که «خانه مسافرهای غیرمجاز در همدان پلمب می‌شوند.» در توضیح خبر هم اینگونه آمده بود که «طبق برنامه ریزی های انجام شده خانه مسافرهای غیر مجاز با دستور قضایی در استان همدان پلمب خواهند شد.»

IMG-20200610-WA0013

اما پیش از اقدام به پلمپ اقداماتی جهت ساماندهی واحدهای خانه مسافر انجام شده که مالکان علاقمند بتوانند در یک چهارچوب مشخص واحدهای اقامتی را به گردشگران ارائه کنند. از جمله اینکه مرکز تماس هوشمند طراحی شده بود، طراحی وب سایت و اپلیکیشن برای رزرواسیون و بهره‌مندی از خدمات گردشگری و استقرار کانکس در مبادی ورودی شهر شکل گرفته بود تا این مراکز بتوانند خانه‌های خود را برای اقامت ارائه کنند، در این میان اما تا زمان اعلام خبر فقط ۸۲ واحد خانه مسافر برای تشکیل پرونده و صدور پروانه مراجعه کرده بودند.

اما مسالۀ اصلی در استان همدان به این برمی‌گردد که باید تغییر نگرشی اساسی در نگاه مردم و مدیران نسبت به گردشگری شکل بگیرد. مردم از سوی خودشان باید به این نکته دقت داشته باشند که اگر گردشگر به هر جای این استان سفر کند، برای آن‌ها هم دستاورد مالی در بلند مدت خواهد داشت، مثلا اگر فردی به نیت دیدن غار علیصدر یا غار آکواریوم در مجموعه تفریحی توریستی گنجنامه وارد همدان شود، می‌تواند برای گردشگری همدان به طور کل درآمدزایی داشته باشد، فردی که سوال تله کابین می‌شود، ساعات بیشتری در همدان مانده و همین باعث می‌شود خریدهایی هم در استان داشته باشد که گردش پول در استان شکل بگیرد، بنابراین حضور گردشگر در اقامت گاه کوهستانی گنج نامه، یا در مرکز بومگردی در فلان روستا، فقط به نفع آن مرکز نیست، بلکه به نفع کل استان است.

787d-1

نکتۀ بعدی نگاه مدیران به گردشگری است. استان همدان اگر می‌خواهد در حوزۀ گردشگری در کشور مطرح باشد باید تمام بخش‌ها با هم هماهنگ عمل کنند. این طور نیست که گردشگری فقط مربوط به اداره کل میراث و بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری باشد. گردشگری یک فعالیت بین بخشی در حوزه مدیریت استان است. اقامت، حمل و نقل، خوراک، تورگردانی، امنیت، بهداشت و ... مواردی است که یک گردشگر با آن مواجه است. امکان مدیریت این‌ موارد توسط یک دستگاه و همراهی بخش خصوصی وجود ندارد. باید نگاه مدیران استان به این حوزه تغییر کند.

با این تغییر دیدگاه، هم مشکل ترافیک مسیر گنجنامه و ایجاد مسیر بازگشت برای گردشگر و مردم همدان حل می‌شود، هم مشکل اقامت گردشگران، هم تردد آن‌ها در شهر و مشکلاتی که برای ترافیک شهر و استان ایجاد می‌کنند حل خواهد شد و هم شهری دوستاندار گردشگر خواهیم داشت.

امروز گردشگر با وجود خودروی چند صد میلیونی یا گاهی میلیاردی ترجیح می‌دهد کنار مزار باباطاهر یا پارک مردم یا ... شب مانی کند، اما مثلاً به یک هتل آپارتمان که مبلغ زیادی هم دریافت نمی‌کند برود، چرا چون اولاً در سبد خانوادگی جایی برای اقامت راحت، مرتب و استاندارد با امکانات مناسب در نظر نگرفته و دوم اینکه تبلیغات محیطی مناسب برای اتاق‌های هتلی در سطح شهر و استان صورت نگرفته است.

اگر گردشگر از تعداد روزهای اقامت در همدان بکاهد، اما سفر خود را کیفی‌سازی کند و مثلاً دو شب در ویلاهای کوهستانی گنجنامه با آن چشم‌انداز زیبا و خاطره‌انگیز بگذراند آیا سفر دل‌انگیزتری تجربه نکرده است؟ بنابراین بهتر است گردشگران هم به کیفیت سفر بیاندیشند نه اینکه اقامت استاندارد و با کیفیت را که می‌تواند یکی از لذت‎بخش‌ترین بخش‌های سفر است حذف کنند و به پارک‌خوابی در چادرهای مسافرتی روی بیاروند.

سایت گنجنامه : www.ganjname.com

اینستاگرام : @ganjnamehvillage

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.