خرید نهال گردو و بادام چگونه باعث شکوفایی اقتصاد کشاورزان می شود؟

مهندس رسول بابایی مدیریت نهالستان ارغوان نهال، که سالانه میلیون ها اصل نهال گردو، بادام، انگور و سایر ارقام نهال را به نقاط مختلف کشور ارسال میکند؛ در خصوص احداث یک نهالستان و اثرات آن بر روی اقتصاد باغداران و کشاورزان نکاتی را بیان کرده است، خواندن این مطلب حاوی نکات مهمی در خصوص خرید نوع نهال، میزان و روش سرمایه گذاری، نرخ بازگشت سرمایه و کلیه نکات از نقطه شروع احداث تا به سود رسیدن است.

مهندس بابایی: یکی از مهمترین نکاتی که باید به آن دقت داشت توجه به نوع منطقه و آب و هوای آن است بطور مثال در مناطق معتدل و کوهستانی کاشت نهال گردو و بادام بهترین عملکرد را خواهد داشت. البته در این بین ارقام خاصی از گردو مانند "ژنوتیپ ارغوان کانادایی تیپ 9" مفید خواهد بود. نکته مهم خرید نهال برای این مناطق دیرگل بودن آن در بهار و خودگرده افشان و زود خزن در پاییز بودن آن است.

نکته مهم بعد در خصوص این ارقام زود بارده بودن آن است، به گفته مهندس بابایی این نهال از سال اول و دوم باردهی خواهد داشت و در ابتدای سال چهارم وارد روند اقتصادی خود می شود. در سال چهارم این گردو ۲۰ کیلو گردوی خالص بدون پوست سبز خواهد داشت که به قیمت فعلی گردو چیزی حدود ۳ میلیون تومان میشود.

اما اصل ماجرا و کمک اصلی نهالداری و کاشت این ارقام از سال هشتم شروع شده که باعث تحولات اساسی در اقتصاد باغدار میشود. یک درخت هشت ساله گردو ۵۰ کیلو گردوی خالص میدهد.

یک هکتار زمین چقدر گردو می دهد؟ و چقدر درآمد دارد؟

بطور خلاصه اگر در یک هکتار زمین ۲۷۰ نهال گردو کاشته باشیم و هر درخت ۵۰ کیلو گردو بدهد، چیزی حدود ۱۳ تن گردو خواهیم داشت.یک محاسبه سرانگشتی و ساده با قیمیت فعلی گردو که حدود ۱۵۰ هزار تومان است مشخص میکند که چیزی مبلغی حدود ۲ میلیارد تومان به راحتی میتوان از یک هکتار زمین کسب درآمد داشت.

270 (تعداد نهالی که در یک هکتار قابل کشت است) *  50 (گردوی خالصی که هر درخت میدهد)  = 13500 (خالص برداشت گردو از یک هکتار)

13500  *  150 (قیمت هر کیلو گردو)  =  (درآمد سالانه) 2/025/000/000

میزان درآمد بادام از یک هکتار زمین؟

270 (تعداد نهالی که در یک هکتار قابل کشت است) *  35 (گردوی خالصی که هر درخت میدهد)  = 9450 (خالص برداشت گردو از یک هکتار)

13500  *  150 (قیمت هر کیلو بادام )  =  (درآمد سالانه) 850/000/000 

اعداد و ارقام بالا قطعا برای هر باغداری جذاب و هیجان انگیز است، شما با خرید نهال گردو و بادام به سادگی به این اعداد خواهید رسید. اما نکته مهمی که مهندس بابایی به آن اشاره داشتند، خرید ارقام اصیل و مرغوب نهال بود و تاکید بر عدم خریداری نهال غیر مرغوب و ارزان قیمت.

در صحبتهای مطرح شده چندین بار اشاره به "گردوی ژنوتیپ ارغوان کانادایی تیپ 9" شد، که در ادامه جناب مهندس توضیحاتی خاصی را در خصوص این نهال ارائه داده است. 

گردو ژنوتیپ تیپ ۹ پیوندی

  • نهال گردو کانادایی در مناطق کوهستانی و سردسیر پرورش می یابد، همچنین این گونه ی گیاهی برای گلدهی و به بار نشستن، نیازمند گذراندن یک دوره ی سرمایی در حدود 600 الی 800 ساعت دمای 5 تا 10 درجه ی سانتی گراد در طول فصل های پاییز و زمستان است.

  • نهال گردو کانادایی ارغوان توانایی رشد در ارتفاع 0 تا 2500 متر را دارد. همچنین در برابر خشکی و کم آبی و همچنین آفات و بیماری ها از مقاومت خوبی برخوردار است.

  • بسیار دیربرگده و زودخزان در پاییز است.

  • گردو کانادایی ارغوان درشت است و 15 گرم وزن دارد و مغز آن 9.8 گرم است.

  • خصوصیات مهم آپومیکسی دارد.

  • محصول دوبار گل است.

  • اگر به دنبال نتیجه گیری سریع در درآمد محصول هستید، بهترین انتخاب است.

  • درصد مغز 65 درصد است که ارقامی مانند چندلر و فرنور زیر 47 درصد است.

  • این رقم برخلاف چندلر و فرنور زودخزان است یعنی سرمای پاییزی آسیبی نخواهد زد و برای مناطق با سرمای بسیار سخت زمستان مقاوم است.

  • مقاوم به کم آبی است.

  • کیفیت محصول گردو کانادایی ارغوان بسیار بالا بوده و ظاهر میوه، بیضی شکل و درشت است. همچنین رنگ مغز آن، روشن است و درصد چربی بالایی (در حدود 73 درصد) دارد.

  • در تابستان تا دمای ۴۸+ درجه سانتیگراد را تحمل می کند و در زمستان جوانه های گردو ارغوان ۷۰۰ – ۱۵۰۰ ساعت دمای زیر ۱۱- درجه سانتیگراد را تحمل می کنند. به همین علت می توان گفت در اکثر مناطق ایران قابلیت کاشت و پرورش را دارد.

  • در برابر خشکی و کم آبی و همچنین آفات و بیماری ها از مقاومت بسیار خوبی برخوردار است.

  • بسیار دیربرگده و زودخزان در پاییز است.

  • برخلاف رقم چندلر و فرنور که ریزش میوه دارند، این رقم بدون ریزش میوه است.

  • خصوصیات مهم آپومیکسی دارد. (باردهی جانبی ۱۰۰٪)

در یک هکتار میتوان حدود ۲۷۰ رقم از این نهال را کاشت، برای زمین های هزار متری هم حدود ۲۷ تا ۳۰ رقم نهال از این گردو قابل کشت است. با توجه به صحبتهای جناب مهندس قیمت این نهال حدود ۱۳۰ هزار تومان است. که برای یک زمین یک هکتاری با حداکثر ۳۵ میلیون تومان تمام سطح  زمین کشت خواهد شد.

یک محاسبه سر انگشتی و ساده مشخص میکند که مثلا در هر سال ما حدود ۱۰۰ میلیون برای زمین، کود، آب و سایر موارد هزینه خواهیم داشت، اما همانطور که در بالا ذکر شد بعد از سال هشتم  در خصوص گردو مبلغی نزدیک به ۲ میلیارد تومان برداشت خواهیم داشت.

اینگونه اقتصاد یک باغدار و کشاورز دگرگون و شکوفا خواهد شد.

 هال های بادام فرانیس، آذر و تونو

مدیریت محترم نهالستان ارغوان نهال (https://www.nahalarghavan.com ) نکاتی رو درخصوص زمین های کم آب و دیم نیز مطرح کرده است؛ رقم نهال آذر ایرانی نیمه کاغذی یکی از بهترین ارقام برای این زمین است. فاصله مورد نیاز برای این رقم 4*4 است. طبق گفته های ایشون نوبرانه از سال دوم و اقتصادی از سال چهارم باردهی خواهد داشت. ارتفاع این ارقام 2 متر و حداکثر رشد انها 4 تا 5 متر است. قیمت این ارقام حدود 50 هزار تومان بوده و درخت بالغ حدود 80 کیلو باردهی دارد، برای زمین های دیم و کم آب این رقم عالی است.

امیدواریم اطلاعات ارائه شده کمک شایانی به احداث و خرید نهال شما داشته باشد و موجب شکوفایی شما باغدار و کشاورز عزیز شود.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.