پیشرفت بزرگ در صنعت نساجی ازبکستان

کشت پنبه در ازبکستان مطابق با روش های پیشرو در جهان نه تنها از طریق بهبود فن آوری های کشاورزی، بلکه از طریق مدرن سازی صنعت تصفیه پنبه نیز در حال توسعه است. بر اساس مطالعات تحقیقات و بازار، ازبکستان در سال ۲۰۲۱ رتبه ششم را در بین بزرگترین تولیدکنندگان پنبه در جهان و رتبه هفتم را از نظر مصرف پنبه به خود اختصاص داده است. علاوه بر ازبکستان، هند، چین، ایالات متحده آمریکا، برزیل، پاکستان و ترکیه نیز بزرگترین تولیدکنندگان پنبه هستند. 

محصولات نساجی پنبه ای ازبکستان در بسیاری از کشورها مورد تقاضای زیادی هستند. صنعت نساجی ازبکستان تحت ریاست شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان، در سال های گذشته پیشرفت بزرگی در توسعه خود داشته است.  

در طول سه سال گذشته، مقامات ازبکستان بیش از ۲ میلیارد دلار از منابع ترجیحی را در بخش های صنعت پنبه و نساجی سرمایه گذاری نموده اند. علاوه بر حمایت دولتی، این صنعت حدود ۶۲۵ میلیون دلار برای خود سرمایه گذاری می کند. چنین سیاست مالی به سرعت نتایجی را به همراه داشت از جمله: راه اندازی حدود ۳۵۰ کارخانه بزرگ در مدت محدود، افزایش حجم تولید به ۵ برابر از سال ۲۰۱۶ تاکنون، صادرات ۴ برابر شده و به بیش از ۳ میلیارد دلار رسیده است. در سال ۲۰۲۱، ازبکستان محصولات نساجی را به ۲۶ کشور جهان عرضه کرد. انتظار می رود صادرات در سال ۲۰۲۲ به ۳.۸ الی۴.۳ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۵ به ۷ میلیارد دلار برسد. 

در حال حاضر ۱۳۴ زنجیره پنبه-نساجی در کشور وجود دارد که بیش از ۳.۴ میلیون تن پنبه خام را در ۱ میلیون و ۳۴ هزار هکتار زمین کشت می نمایند. پیش بینی می شود از این مقدار پنبه خام، بیش از ۱ میلیون تن الیاف پنبه تولید گردد.  در سال ۲۰۲۱، صد درصد پنبه توسط بخش نساجی پنبه‌ و کارخانه‌های فرآوری محلی، به نخ تبدیل شد.  

حجم فرآوری نخ توسط تولیدکنندگان داخلی در سال جاری، تا ۴۷ درصد افزایش خواهد یافت. این رقم در سال ۲۰۲۱ برابر ۴۱ درصد بود. در نتیجه فرآوری نخ، تولید پارچه تریکو و محصولات نهایی نسبت به سال گذشته ۱.۲ برابر افزایش خواهد یافت.  با دستور ریاست جمهوری باید سیستم های آبیاری قطره ای در مزارع پنبه نصب گردد. تولیدکنندگان ازبکستان در حال آزمایش انواع جدید پنبه از جمله پنبه رنگی هستند.  

امروزه، ۵۳۴۲ شرکت در ازبکستان محصولات نساجی تولید می کنند. بیش از همه، سه منطقه تاشکند، فرغانه و اندیجان به خیاطی منسوجات مشغول هستند. آنها در مجموع شامل ۲۲۲۳ شرکت می باشند.  در ۱۴ اکتبر ۲۰۲۲، رئیس انجمن "ابتکار بهتر پنبه (BCI) " راشل بکت در دیدار با رئیس مجلس عالی ازبکستان تنزیله ناربایوا، تمایل خود را برای افتتاح دفتر نمایندگی (BCI) در آینده نزدیک در تاشکند ابراز نمود.  

انجمن "ابتکار بهتر پنبه (BCI) "، کل فرآیند تولید "از مزرعه تا فروش پنبه " را تایید می نماید. این انجمن بیش از هزار عضو دارد. بخصوص بیش از ۸۰ برند بزرگ جهان از جمله H&M, Gap, IKEA, Levi Strauss Zara, Hugo Boss, Adidas , Puma از اعضای این انجمن می باشند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.