حق اولاد به چه کسانی تعلق می گیرد؟

 به‌نظر شما حق اولاد به چه کسانی تعلق می گیرد و چگونه محاسبه می‌شود؟ در این مقاله کوتاه قصد داریم اطلاعات جامعی را درباره حق اولاد در قانون کار در اختیارتان قرار دهیم. با مطالعه این مطلب با شرایط دریافت، نحوه محاسبه و افراد واجد شرایط حق اولاد و کمک عائله‌مندی آشنا خواهید شد.

حق اولاد چیست؟ کمک‌هزینه‌ای برای پرداخت مخارج فرزندان

بر‌اساس قانون کار، همه کارمندان و کارگرانی که فرزند دارند، باید علاوه‌بر حقوق پایه و کمک‌هزینه‌های رایج، مبلغی را به‌عنوان حق اولاد دریافت کنند. در‌واقع این مبلغ یک کمک هزینه برای کارکنان خواهد بود که از طریق آن مخارج فرزندان خود را بپردازند. البته یک نکته بسیار مهم وجود دارد؛ اینکه حق اولاد فقط به افرادی تعلق می‌گیرد که تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی ایران باشند.

طبق ماده ۸۶ قانون تأمین اجتماعی، کلیه کارفرمایان کشور موظف‌اند علاوه‌بر ارسال لیست بیمه کارکنان، حق اولاد را نیز به آن‌ها پرداخت کنند. مبلغ حق اولاد به‌طور سالانه تغییر می‌کند. معمولاً مدیران کسب‌و‌کارهای خصوصی و دولتی با خرید نرم افزار حسابداری، امور مالی و حقوق کارکنان خود را محاسبه و در‌نهایت پرداخت می‌کنند.

نرم افزار محاسبه حقوق

حق اولاد در قانون کار به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

برای پاسخ به سؤال «حق اولاد به چه کسانی تعلق می گیرد»، دوباره باید به ماده ۸۶ قانون کار مراجعه کنیم. طبق این قانون، حق اولاد به کارکنان زن و مرد تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی تعلق خواهد گرفت. این مبلغ مشروط بر موارد زیر پرداخت می‌شود:

  • کلیه کارگران و کارمندان برای دریافت حق اولاد باید حداقل ۷۲۰ روز سابقه بیمه داشته باشند.

  • سن فرزندان کارمند یا کارگر باید از ۱۸ سال کمتر و هنوز مشغول به تحصیل باشند.

  •  فرزند متقاضی در‌صورت وجود بیماری یا نقص عضو، با ارائه گواهی کمیسیون پزشکی قادر به شروع کار نباشد.

  •  کارمند یا کارگر باید تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی باشد.

براساس قانون، اگر زن و مرد هر دو در یک مجموعه کار کنند، هر‌کدام به‌تنهایی محق دریافت حق اولاد خواهند بود. در چنین شرایطی، کارفرما موظف است تا با استفاده از نرم افزار دریافت و پرداخت، حق اولاد زن و مرد را مشخص کرده و آن را سر ماه پرداخت کند.

نحوه محاسبه حق اولاد چگونه است؟

اکنون که متوجه شدیم حق اولاد به چه کسانی تعلق می گیرد، باید با نحوه محاسبه آن نیز آشنا شویم. معمولاً میزان مبلغ حق اولاد در قانون کار به‌طور سالانه تغییر می‌کند. بر‌اساس قانون کار جمهوری اسلامی ایران،‌ مبلغ حق اولاد باید معادل سه برابر حداقل مزد روزانه کارمند یا کارگر برای هر فرزند باشد. پرداخت کمک‌هزینه اولاد کاملاً بر‌عهده کارفرماست و باید ماهانه در کنار سایر کمک‌هزینه‌های فیش حقوق پرداخت شود.

کلیه مدیران و کارفرماهای کشور با استفاده از یک نرم افزار محاسبه حقوق و دستمزد، این مبلغ را برای هر کارمند مشخص کرده و سر ماه پرداخت می‌کنند. با‌این‌حال، اگر حق اولاد خود را دریافت نکردید، این امکان برایتان وجود دارد که از راه‌های قانونی برای دریافت حق خود اقدام کنید.

حق اولاد

حق اولاد فرزند پسر بالای 18 سال چگونه است؟

با‌توجه‌به ماده ۸۶ قانون کار، حق اولاد و عائله فقط در شرایطی به فرزندان بالای ۱۸ سال تعلق می‌گیرد که یا مشغول به تحصیل باشند یا بر اثر بیماری قادر به کار نباشند. بیماری فرزندان باید در کمیسیون‌های پزشکی مربوطه مورد بررسی قرار بگیرد و اثبات شود.

آیا حق اولاد مشمول قانون مالیات و بیمه نیز می‌شود؟

حق اولاد درست مانند کمک‌هزینه‌هایی مثل حق مسکن و بن کارگری از مزیت‌های مستقیم شاغل بودن است. در‌واقع این حق ارتباطی با نوع شغل ندارد؛ بنابراین طبق قانون مالیات کشور، حق اولاد و همچنین حق عائله‌مندی هر دو مشمول مالیات خواهند بود. در سمت مقابل، حق اولاد یکی از موارد معاف از بیمه محسوب می‌شود و شامل بیمه نخواهد شد.

برای دریافت حق اولاد، محدودیت تعداد فرزند وجود ندارد

تا پیش از سال ۱۳۹۴، برای دریافت حق اولاد محدودیت‌هایی وجود داشت. برای مثال، پرداخت این کمک‌هزینه محدود به دو فرزند بود و برای فرزندان بیش از دو نفر مبلغی پرداخت نمی‌شد. خوشبختانه، با تغییر قانون تأمین اجتماعی در سال ۹۴، امروزه دیگر محدودیتی برای تعداد فرزندانِ کارگران یا کارمندان وجود ندارد و همه کارکنان زن و مرد برای کلیه فرزندان خود حق اولاد دریافت می‌کنند.

امروزه با تولید و عرضه انواع نرم‌افزارهای حسابداری، دیگر محاسبه حق اولاد برای مدیران حسابداری کار سختی نیست. با استفاده از یک برنامه مالی پیشرفته و حرفه‌ای، ظرف چند دقیقه این مبلغ محاسبه شده و به کارکنان پرداخت می‌شود.

محاسبه حق اولاد و انجام دقیق امور حسابداری با نرم‌افزارهای مالی سپیدار همکاران سیستم

در این مقاله به‌طور کامل بررسی کردیم که حق اولاد به چه کسانی تعلق می‌گیرد و چگونه محاسبه می‌شود. امروزه برای محاسبه این مبلغ از نرم‌افزارهای مالی پیشرفته‌ای استفاده می‌کنند. مجموعه سپیدار سیستم با بیش از ۱۵ سال سابقه فعالیت در حوزه تولید برنامه‌های مالی، بهترین نرم‌افزارهای حسابداری شرکتی و فروشگاهی ایران را تولید می‌کند.

شما عزیزان می‌توانید با کمک این نرم‌افزارها به‌راحتی حق اولاد و سایر حقوق و مزایای کارکنان خود را محاسبه کرده و به آن‌ها پرداخت کنید. برای مشاهده امکانات نرم‌افزارهای سپیدار، کافی است وارد سایت این مجموعه به نشانی sepidarsystem شوید. همچنین،‌ برای دریافت مشاوره پیشنهاد می‌کنیم با شماره تلفن ۰۲۱۸۱۰۲۲۰۰۰ تماس بگیرید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.