افزایش چشم‌گیر خدمات با تصویب مرز رسمی ایزوایکو

دنیای اقتصاد – بندرعباس – اسماعیل خاشعی : مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران با اشاره به ارجاع طرح «مرز رسمی ایزوایکو» به وزارت کشور، گفت: با عملیاتی شدن این مرز رسمی، سطح خدمات‌دهی ایزوایکو به‌طور چشم‌گیری افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد از بندرعباس، سلمان ضربی در نشستی خبری با اشاره به افزایش ۸۵درصدی ظرفیت تعمیراتی ایزوایکو، گفت: در آمدهای مجتمع ایزوایکو عمدتا از واحدهای تعمیراتی تامین می شود و تلاش کردیم نیازهای بازار کار خود را از بخش خصوصی و انجام پروژه تعمیراتی شناورها از کشورهای خارجی جذب کنیم.

وی افزود: هم اکنون ۹۰درصد ظرفیت بخش تعمیراتی ایزوایکو تکمیل شده است اما در بخش ساخت نزدیک به ۹۰درصد ظرفیت آزاد است که به‌دنبال جذب پروژه‌های مختلفی از شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفت کش هستیم. 

مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران، با اشاره به دلایل ناکارآمدی و عدم بهره وری کافی ایزوایکو در سال های گذشته در بخش ساخت شناورها، گفت: دلیل اینکه ایزو ایکو در سال های گذشته نتوانسته در بخش ساخت بهره ور و کارآمد باشد، عدم جذب پروژه بوده است و  امیدوار هستیم پس از تفاهم و توافق با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش و همچنین طی مذاکره ای که با روس ها داشته ایم، ظرفیت خوبی برای ساخت شناورها در این مجتمع فراهم شود. 

وی ادامه داد: ایزوایکو ظرفیت ساخت همزمان ۴چهار فروند کشتی را دارد و این آمادگی وجود دارد که ۲فروند کشتی برای شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی و عملیات ساخت ۲ فروند کشتی برای شرکت ملی نفت کش به‌صورت همزمان در این مجتمع آغاز شود.

ضربی، انجام تعهدات بر اساس برنامه زمانی مشخص را اولویت این مجتمع صنعتی عنوان کرد و گفت: تضامین لازم در این خصوص به همه کارفرماهای ایزوایکو داده خواهد شد و همچنین تلاش داریم با توجه به تغییر استانداردها و الزامات بین المللی دریایی و زیست محیطی، پروژه‌ها را بر مبنای نیاز کارفرماهای داخلی و خارجی و بر اساس استانداردهای جدید بین المللی تعریف و آن ها را برای واگذاری پروژه ساخت به ایزوایکو ترغیب و تشویق کنیم. 

وی تحقق رسالت اصلی  و دستیابی به منزلت واقعی ایزوایکو را نیازمند انجام پروژ‌ه‌های ساخت شناورها دانست و عنوان کرد: علی‌رغم تحریم های ظالمانه، ایزوایکو در بخش تعمیراتی شناورها قابلیت تعمیر و بازسازی هر نوع قطعه‌ای را دارد و در طول ۲سال گذشته، بیش از ۸۱ شناور در این مجتمع مورد تعمیر قرار گرفته است.

مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران، تصریح کرد: در گذشته‌های نه چندان دور، ایزوایکو  بیشتر در کار تعمیر بدنه، رنگ و ... که ارزش افزوده کمتری داشت فعالیت می کرد اما  امروزه در تمامی بخش‌های تعمیراتی از جمله تعمیر و بازسازی ژنراتورها و موتور کشتی به توانمندی بالایی دست یافته است.

وی افزود: با جرأت می توانیم ادعا کنیم، ایزوایکو قادر است ۹۰درصد نیازهای تعمیراتی کشتی ها را انجام دهد.

مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران، از تعامل مطلوب با بخش دولتی، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش هم خبر داد و گفت: یکی از مزیت های ایزوایکو در دوره جدید مدیریتی، جذب کارفرماهای جدید بخش خصوصی و همچنین کارفرماهای برون مرزی است؛ چرا که کارفرماهای دولتی همیشه وجود دارند اما جذب کارفرمای بخش خصوصی داخلی می تواند از خروج ارز پیشگیری و جذب مشتریان خارجی نیز می تواند برای کشور ارزآوری داشته باشد. 

وی با اشاره به عملکرد پنج ماهه ایزوایکو، بیان کرد: عملیات تعمیر ۴۶فروند شناور در پنح ماه گذشته انجام شده است که نسبت به سال گذشته با رشد ۵۹ درصدی همراه بوده است.

مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران با اشاره رشد ۵۳درصدی عملکرد گروه طراحی، ساخت و تعمیر شناورهای بزرگ، رشد ۷۶درصدی در گروه شناورهای متوسط و رشد ۲۶درصدی در گروه شناورهای کوچک مقیاس و با بیان اینکه برای نخستین بار تعمیر کشتی گازبَر در این مجتمع انجام شده است، خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر، عملیات تعمیر ۲۵ فروند کشتی متعلق به شرکت ملی نفتکش در ایزوایکو صورت گرفته است.

ضربی ادامه داد: شناور مسافری – تفریحی سانی برای حضور در رویداد جام جهانی۲۰۲۲قطر، به‌منظور انجام تعمیرات دوره ای وارد «درای داک» مجتمع ایزوایکو شده است که با تدابیر ویژه در نظر گرفته شده، این شناور طی ۴۵ روز به کارفرما تحویل داده می شود و بر اساس برنامه زمان بندی، پیشرفت خوبی داشته است.

مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران، صدورخدمات فنی و ساخت تجهیزات مورد نیاز شناورها را جزء برنامه های اولویت دار این مجتمع عنوان کرد و افزود: در سفر استانی ریاست محترم جمهور به استان هرمزگان، مرز رسمی ایزوایکو به تصویب رسیدو هم اکنون این طرح به وزارت کشور ارجاع شده که با آغاز فعالیت این مرز رسمی، سطح خدمات‌دهی این مجتمع به‌طور چشم‌گیری افزایش خواهد یافت.

وی، در خصوص اجرای مسوولیت های اجتماعی در ایزوایکو خاطرنشان کرد: در ۲حادثه طبیعی اخیر، تمامی امکانات و تجهیزات ایزوایکو در اختیار فرمانداری و استانداری قرار گرفت و در زلزله سایه خوش، تمامی همکاران این مجتمع در بخش عملیاتی و تعمیراتی در حال فعالیت بودند و عملیات نصب  و راه اندازی تعداد زیادی از کانکس هایی که در سایه خوش نصب شد، توسط نیروها و ماشین آلات این مجتمع نصب و راه اندازی شد.

ضربی، گفت: تمامی تجهیزات و ظرفیت های فنی و اجرایی ایزوایکو به عنوان بخش دولتی برای خدمات رسانی به مردم بکار گرفته می شود و تا جایی که قانون اجازه داده است، نسبت به ارائه خدمات و کمک های مالی به روستاهای پیرامون ایزوایکو اقدام کرده ایم.

مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران به وسعت یک‌هزار و ۱۰۰ هکتار در ۳۷کیلومتری غرب بندرعباس واقع شده است.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.