تولید دستمال یزدی نخی اصل

 دستمال یزدی نخی و دستمال رنگی می باشد که از نخهای الوان و از جنس ابریشم اصل یا مصنوعی در کارخانه های مختلف آن تولید می شود و توسط مجموعه های مختلف عرضه و پخش می شود.

دستمال یزدی یکی از صنایع دستی شهر یزد محسوب می شود و قدمتی تاریخی در این شهر دارد، برای ساخت انواع دستمال یزدی الیاف ابریشم طبیعی یا مصنوعی با رنگ طبیعی رنگ آمیزی می شود و سپس بافته می شوند که بافتن آن می تواند کار دست باشد و یا با دستگاه بافته شود.

امروزه با توجه به وجود کارخانه های مختلف نساجی در کشور تولید دستمال یزدی نخی و پارچه ملحفه ای توسط استانهای مختلف مانند اصفهان و مازندران نیز انجام می شود، درست است که منشا و مبدا این دستمال و کالای ارزشمند بومی برای استان یزد می باشد.

اما تکنولوژی ساخت آن با دستگاه های نساجی به استانهای مختلف نیز رفته است و بعد از استان یزد می توان گفت که استان اصفهان دومین تولید کننده برتر دستمال یزدی نخی در کشور می باشد که این محصول را به صورت عمده و کلی در کل کشور توزیع می کند و سهمی از صادرات این محصول را نیز بر عهده دارد.

امروزه مجموعه های مختلفی در حوزه توزیع و پخش این محصول ارزشمند ایرانی در کشور فعالیت دارند.

دستمال یزدی نخی

شاید برای شما هم جالب باشد تا بدانید دستمال یزدی چیست و چه کاربردی دارد؟ دستمال یزدی نخی، تکه ایی پارچه است که نوع اصلی و قدیمی آن از جنس ابریشم اصل بافته می شده است.

اما امروزه دستمال نخی توالت، به دلایل زیادی دیگر از ابریشم اصلی در بافت آن استفاده نمی شود و از نوع ابریشم مصنوعی، که کیفیتی نزدیک به ابریشم اصلی دارد، در بافت اصلی آن استفاده می شود که خود این بافت ابریشم مصنوعی برای خریدار مزایای بهتری نسبت به نوع اصلی دارد که در زیر به آن اشاره می نماییم:

سبک بودن بافت این دستمالها، کیفیت ماندگاری بالاتر، قیمت مناسب تر و تنوع در طرحهای گوناگون و غیره از ویژگیهای شایسته و برتر این مدل دستمال می باشد.

دستمال یزدی نخی

امروزه به دلیل استفاده زیاد از دستمالها، به خصوص دستمال یزدی به دلیل نرمی و لطافتی که دارد، مراکز پخش دستمال یزدی نخی اصل تهران به صورت عمده آن را با قیمتی ارزان در سراسر کشور توزیع می نمایند. دستمال یزدی نخی، در همه جا طرفداران زیادی دارد و به راحتی در دسترس عموم مردم قرار دارد این دستمال نخی مرغوب از سوغاتیهای محبوب استان یزد است.

تاریخچه استفاده از دستمال نخی ، به دوره جاهلیت بر می گردد و به طور قطع از گذشته تاکنون هنوز این دستمال جایگاه ویژه ای در بین طرفداران خود دارد.

قیمت دستمال یزدی ابریشمی اصل

کیفیت و قیمت دستمال یزدی ابریشمی اصل را از وزن آن می توان متوجه شد و هرچه تراکم بیشتری داشته باشد می تواند آب بیشتری به خود جدب کند و اندازه آن معمولا 65*65 سانتی متر می باشد که باید به این نکته توجه داشت که خرید را از پارچه فروشی معتبر انجام دهید تا محصول با کیفیتی را تهیه نمایید.

پارچه های ابریشمی دارای حالت کشسانی نبوده قبل و بعد از شستن آن تغییری در اندازه آن ایجاد نمی شود و بخاطر کیفیت بالایی که دارند بعد از مدتی در همان اندازه اولیه خواهند بود.

معمولا کارخانه تولید پارچه ابریشمی بروی محصولات برچسب نخی خود را در گوشه آن می دوزند تا اصالت آن و جنس پارچه و درجه آب مناسب برای شستشو آن با مواد شوینده نانو تا به الیاف آسیب نرسد و اینکه قابل اتو شدن هستند یا نه یا اینکه می توان از ماشین لباسشویی برای تمیز کردن آن استفاده نمود.

دستمال یزدی اصل

از قدیم استفاده از دستمال یزدی اصل در ایران رایج بوده و طرفداران آن جوانان بودند و دلیل استفاده آن در فصل تابستان بود که با آن عرق پیشانی را پاک می نمودند و هنگام شستن دست و صورت بجای حوله صورت خود را خشک می کردند و هنگام نماز خواندن بجای جانماز از آن استفاده می کردند.

اندازه دستمال یزدی حدود 50 سانتی متر بوده که بصورت مربع می باشد جنس نخ بکار رفته در آن از ابریشم می باشد که نازک بوده و بخوبی رطوبت را به خود جذب می کند و بصورت سنتی بافته می شود که با صنعتی شدن کسب و کارها این محصول در کارگاه های پارچه بافی در یزد تولید می شود و در رنگهای متنوع و چند رنگ عرضه شده و با رنگهای طبیعی رنگ آمیزی شد همه برای نخکش نشدن آن گوشه هایش را گره می زنند تا از هم باز نشوند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.