قیمت هتل‌ها در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته چقدر تغییر کرده است؟

 این تغییرات و نوسان بازارهای مختلف، حوزه گردشگری را هم بی‌نصیب نگذاشته است. البته مدیران جامعه هتل‌داران اعلام کرده‌اند که قیمت هتل ها تا مهرماه سال ۱۴۰۱ تغییری نخواهد کرد. 

با این حال، باید قبول کرد که افزایش ۱۵ تا ۳۰درصدی از سال پیش شروع شده و تا امسال هم ادامه داشته است. در ادامه، باهم مروری بر چگونگی قیمت هتل‌ها خواهیم داشت.

قیمت رزرو هتل در بهاری که گذشت 

در بهار گذشته، تعداد مسافرت‌ها به نقاط مختلف کشور زیاد بود. رهایی نسبی از چنگال کرونا باعث شد که بسیاری از افراد و خانواده‌ها برای تدارک سفر برنامه‌ریزی کنند.  مسافران هم با گشت‌وگذار در شهرهای مختلف به بدن خسته و بی‌جان گردشگری انرژی و روحی تازه دمیدند. به‌گفته مسئولان قیمت هتل ها که در مهرماه سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا کرده بودند، بی‌تغییر ماندند اما با وجود این، مسافران زیادی از افزایش هزینه مراکز اقامتی گلایه داشتند.

قیمت رزرو هتل

داستان چه بود؟ 

واقعیت این است که بیشتر هتل‌ها نرخ‌ها را تغییر ندادند اما تخفیف‌های همیشگی را کنار گذاشتند. برای همین هم بود که برخی از مسافران احساس کردند که هزینه‌ها نسبت به سال‌های قبل بیشتر شده است. نکته دیگری هم وجود دارد. بعضی از آژانس‌های مسافرتی ظرفیتی از هتل‌ها را به‌طور یک‌جا و در قالب تور رزرو می‌کنند. در نتیجه، با فروش تور قیمت رزرو هتل و ارائه خدمات‌شان بالاتر می‌رود. 

نرخ هزینه رزرو هتل در سال ۱۴۰۱ 

نرخ تازه قیمت هتل‌ها در مهرماه سال ۱۴۰۰ اعلام شد. قیمت‌های تازه با افزایشی از ۱۵ تا     ۳۰درصد روبه‌رو بود. این تغییرات تا شهریورماه ۱۴۰۱ ثابت باقی می‌ماند. با ورود به ماه مهر سال ۱۴۰۱، شاهد اعلام تعرفه‌ها و نرخ‌های تازه‌ای برای رزرو هتل و اقامتگاه‌های مختلف خواهیم بود. 

عوامل مختلفی روی تغییرات قیمت اثرگذار هستند. تورم، وضعیت اقتصادی، تغییر دستمزد پرسنل هتل‌ها و کارکنان فعال در این حوزه و البته زمان‌بندی سفرهای مسافران در فصول مختلف در قیمت‌گذاری نقش دارند. باید منتظر بمانیم و ببینیم که قیمت‌ها در مهرماه با چه تغییراتی روبه‌رو خواهند شد. 

تغییر نرخ هتل‌ها در مناطق آزاد 

هتل‌ها در مناطق آزاد نرخ‌های متفاوتی نسبت به هتل‌ شهرهای دیگر ارائه می‌کنند. با عبور از اوج کرونا و رسیدن به روزهایی به‌نسبت آرام‌تر، هتل‌های نواحی پرطرف‌داری مانند کیش و قشم هزینه رزرو هتل را بیشتر از ۱۵ تا ۳۰درصد مصوب در نظر گرفته‌اند.  این مناطق محبوب همیشه پرمسافر هستند و شاید تقاضای زیاد پشتوانه‌ای برای آنها است تا از چارچوب مقرارتی تنظیم‌شده برای قیمت هتل ها خارج شوند. 

تلاش هتل‌ها برای بقا 

با استقبال مسافران از سفرهای نوروزی و برنامه‌ریزی‌شان برای سفرهای تابستانی، بازار رخوت‌زده هتل‌ها کمی جان گرفته‌اند. با این حال، موانع زیادی بر سر راهشان قرار دارد. یکی از موضوعات، هزینه حامل‌های انرژی است. هتل‌ها از امتیازات ویژه و مفیدی برای پرداخت هزینه انرژی مصرفی برخوردار نیستند. 

این موضوع در افزایش قیمت آنها و دشواری بقایشان نقش مهمی دارد. به‌نظر می‌رسد که مراکز اقامتی و صنعت هتل‌داری به پشتیبانی بیشتری از سوی دولت و مقامات اجرایی نیاز دارد. اگر همراهی‌ها در این زمینه با هتل‌ها وجود نداشته باشد، سرنوشت خوبی برایشان رقم نمی‌خورد. 

یا تعطیل می‌شوند یا مجبور به دریافت هزینه‌های ریز و درشت خود از مسافران هستند. چنین رویکردی هم در بلندمدت به وجهه آنها آسیب وارد می‌کند و مسافرانشان را از دست می‌دهند. بنابراین، صنعت گردشگری و هتل‌داری در مسیر پرپیچ‌وخمی گرفتار شده که نجاتش در دست عوامل متعدد است. 

مدیریت هزینه رزرو هتل برای سفر 

هزینه رزرو هتل

اگر خواهان مسافرت هستید و دل‌نگرانی‌هایی بابت هزینه‌ها و قیمت دارید، باید حواستان را جمع کنید. راه‌هایی وجود دارد که به‌کمک آنها می‌توانید از تخفیف‌هایی بهره‌مند شوید و هزینه‌ها را مدیریت کنید. 

سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی مانند سرویس رزرو هتل اسنپ در حال فعالیت‌اند که با در نظرگرفتن کمپین‌های تبلیغاتی و برنامه‌های متنوع امکان تخفیف‌گرفتن در رزرو هتل را فراهم می‌کنند. با نگاهی به آنها و رزرو آنلاین هتل و اقامتگاه می‌توانید با قیمتی مناسب‌تر، سفری مقرون‌به‌صرفه برای خودتان ترتیب بدهید. 

در آخر 

قیمت همه‌چیز بالاتر رفته و می‌رود. رکود تورمی تله‌ای بر سر رفاه و اقتصاد در بخش‌های مختلف است. باید منتظر افزایش هزینه‌ها در مهرماه سال جاری باشیم. این افزایش چند درصد خواهد بود؟ 

فعلا مشخص نیست. شاید بهتر باشد که در چند ماه باقی‌مانده تا پاییز، از فرصت استفاده کنید و برای ترتیب‌دادن سفرهایی تابستانی برنامه‌ریزی داشته باشید. نظرتان چیست؟ هزینه رزرو هتل هنوز مطابق سال گذشته است. تا قیمت‌ها بیشتر نشده، چمدان‌ها را ببندید. آماده‌اید؟ 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.