چگونه از ارتودنسی دندان خود بهتر مراقبت کنید؟

اگر شما فردی تحت درمان ارتودنسی هستید تفاوتی ندارد که بریس‌های شما فلزی باشد و یا سرامیکی در هر صورت باید بدانید که چگونه از آنها مراقبت کنید. اگر از ارتودنسی خود به درستی مراقبت کنید، درمان شما راحت‌تر و مؤثرتر خواهد بود و این امر بدان معناست که روز به روز به داشتن لبخندی زیبا و بی‌نقص نزدیک‌تر خواهید شد. پس در زمان استفاده از ارتودنسی برای اطمینان از اینکه از ارتودنسی خود به درستی مراقبت می‌کنید، چه کارهایی باید انجام دهید؟

چگونه بهداشت دهان و دندان را در زمان استفاده از ارتودنسی رعایت کنیم؟

همه‌ی دندانپزشکانی که متخصص ارتودنسی هستند، اعتقاد دارند که رعایت بهداشت دهان و دندان در هر سنی که باشید ضروری است، اما وقتی تحت درمان ارتودنسی هستید این کار باعث خواهد شد که دندان‌هایتان لک نشوند، سلامت لثه‌هایتان حفظ شده و از بوی بد دهان جلوگیری شود. باید بعد از هر وعده‌ی غذایی مسواک بزنید؛ اگر نمی‌توانید این کار را بکنید، شستن دهان با آب یا دهانشویه، تا زمانی که بتوانید به مسواکتان دسترسی پیدا کنید می‌تواند پلاک یا ذرات غذا را از بین ببرد.

نکاتی برای مراقبت از ارتودنسی

راه‌های زیادی برای مراقبت از ارتودنسی و دندان‌هایتان در زمانی که تحت درمان ارتودنسی هستید وجود دارد. این راه‌ها عبارتند از:

مسواک زدن دندانی که تحت درمان ارتودنسی است.

 خواه دندان‌هایتان ارتودنسی شده باشند یا نه، مسواک زدن خیلی مهم است، اما وقتی تحت درمان ارتودنسی هستید این کار اهمیت خاصی پیدا می‌کند. در زمان استفاده از ارتودنسی، ذرات غذا و پلاک‌ها به آسانی در اطراف براکت‌ها جمع می‌شوند و باعث بروز مشکل خواهند شد؛ در نتیجه باید از مسواکی با فرچه‌ی نرم استفاده کنید تا بتوانید به نواحی دور از دسترس نیز دسترسی پیدا کنید. همچنین اگر بخواهید می‌توانید برای تمیزی بیشتر دندان‌هایتان از مسواک برقی استفاده کنید.

اصلاح تکنیک مسواک زدن

با مسواک زدن خط لثه شروع کنید و مسواک را با زاویه‌ی 45 درجه نسبت به لثه نگه دارید. بعد از مسواک زدن خط لثه، مسواک را در بالای براکت‌ها به سمت پایین نگه دارید و سپس مسواک را به سمت بالا بگیرید تا پایین براکت‌هایتان نیز تمیز شود.

اگرچه معمولاً توصیه می‌شود که افراد روزی دوبار مسواک بزنند، اما در صورت ایتفاده از ارتودنسی توصیه می‌شود که بعد از هر وعده‌ی غذایی مسواک بزنید. به همراه داشتن خمیر دندان و مسواک در کیفتان باعث می‌شود که از تمیزی و درخشان بودن دندان‌هایتان مراقبت کنید.

استفاده‌ی روزانه از نخ دندان

استفاده از نخ دندان در زمانی که تحت درمان ارتودنسی هستید کمی دشوار خواهد بود. استفاده از نخ دندان باعث برطرف شدن پلاک و ذرات غذایی که لابه لای براکت‌ها یا بین دندان‌ها گیر کرده است خواهد شد. اگر استفاده از نوارهای نخ دندان برایتان دشوار است می‌توانید از نخ دندان مخصوص ارتودنسی یا مسواک بین دندانی استفاده کنید. 

می‌توانید این محصولات را از سوپرمارکت یا داروخانه تهیه کنید و این تجهیزات کمک می‌کنند که بتوانید اطراف براکت‌ها را بهتر تمیز کنید. توجه داشته باشید که در زمان استفاده از نخ دندان، این کار را با ملایمت انجام دهید. سعی کنید فشار زیادی وارد نکنید و این کار را با عجله انجام ندهید، چون ممکن است باعث آسیب به ارتودنسی شود و این امر به این معناست که باید مجدداً به ارتودنتیست مراجعه کنید تا ارتودنسی شما بررسی شود.

اجتناب از مصرف برخی غذاها

مواد غذایی بسیار کمی هستند که مصرفشان در زمان درمان با ارتودنسی ممنوع است، اما ارتودنتیست فهرستی از مواد غذایی که باید در طول درمان از مصرقشان اجتناب کنید را در اختیار شما قرار خواهد داد. مواد جویدنی، چسبناک، برشته یا سفت داخل این فهرست خواهند بود.

همچنین اگر فردی هستید که عادت دارید ناخن یا ته خودکار را بجوید، باید این عادت را نیز فوراً ترک کنید. این عادات و مواد غذایی می‌توانند باعث شکستن یا خمیدگی ارتودنسی شوند و این امر مضر خواهد بود.

همچنین باید از مصرف مواد غذایی شیرین و نوشیدنی‌های شیرین نیز اجتناب کنید، زیرا باعث لک شدن و پوسیدگی دندان در اطراف براکت‌ها خواهند شد. این لک‌ها ممکن است دائمی شده و بعد از اتمام دوره‌ی ارتودنسی واضح‌تر شوند و باعث شود که نتوانید لبخندی بی‌نقص داشته باشید.

مواد غذایی ممنوعه در زمان استفاده از ارتودنسی

افرادی که ارتودنسی ثابت دارند، باید ار ریزه‌خواری خودداری کنند و رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشند. غذاهایی که در زمانی که تحت درمان ارتودنسی هستید نباید مصرف کنید عبارتند از:

  • خوراکی‌های جویدنی مانند آبنبات

  • خوراکی‌های برشته و ترد، مانند: چیپس و پاپ‌کورن

  • خوراکی‌های چسبناک، مانند: کارامل، آدامس و تافی

  • خوراکی‌های سفت، مانند: مغزها و چوب‌شور

  • خوراکی‌هایی که باید گاز بزنید، مانند: سیب، هویج خام و ذرت

  • خوراکی‌های شیرین، مانند: آبنبات و شیرینی

  • نوشیدنی‌های شیرین، مانند: آبمیوه، شربت‌های تقویتی، نوشیدنی‌های بدون الکل و نوشابه‌های انرژی‌زا

در زمانی که تحت درمان ارتودنسی هستم دندان‌هایم را چه زمانی مسواک بزنم؟

اگرچه معمولاً افراد باید دوبار در روز مسواک بزنند، اما در زمانی که تحت درمان ارتودنسی هستید، توصیه می‌کنیم که بعد از هر وعده‌ی غذایی مسواک بزنید. همراه داشتن خمیردندان و مسواک در کیفتان باعث می‌شود که دندان‌هایتان تمیز و درخشان بمانند.

اگر دندان‌هایتان تحت درمان ارتودنسی باشند، هر کاری که در توانتان باشد انجام خواهید داد تا مطمئن شوید که بهترین نتایج را خواهید گرفت. تمیز نگه داشتن دندان‌ها، وقت گذاشتن برای استفاده از نخ دندان و توجه به غذایی که می‌خورید، راه‌های ساده و در عین حال مؤثری هستند تا خیالتان راحت شود که بعد از اتمام دوره‌ی درمان لبخندی بی‌نقص خواهید داشت.

مراجعه‌ مرتب به ارتودنتیست

در طول مدتی که تحت درمان ارتودنسی هستید، برای تنظیم تجهیزات ارتودنسی باید مرتباً به ارتودنتیست مراجعه کنید. بعد از تنظیم، ممکن است کمی احساس سفتی یا حتی کمی احساس درد داشته باشید. اگر این ناراحتی یا درد فوراً برطرف نشد یا بدتر شد باید به ارتودنتیست خود اطلاع دهید. نگرانی‌های مربوط به تجهیزات و مشکلات مربوط به شکستن ارتودنسی نیز باید فوراً به ارتودنتیست اطلاع داده شود.

همچنین حتماً باید در طول درمان ارتودنسی به مراجعات مرتب خود به دندانپزشک عمومی نیز توجه داشته باشید. چکاپ‌های روتین برای بررسی و کشف پوسیدگی و علائم بیماری‌های لثه ضروری است. همچنین در زمان استفاده از ارتودنسی به منظور محافظت از دندان‌ها در برابر پوسیدگی، دندان‌پزشک برای شما فلوراید درمانی انجام خواهد داد.

نکته ای که در کنار تمامی این موارد حائز اهمیت است، این می‌باشد که قبل از انجام فرایند ارتودنسی با پرس و جوهای فراوان و جستجو در اینترنت که حاوی نظرات بیماران است، کلینیک‌های دندانپزشکی یا بیمارستان‌هایی‌ را بیابید که  دارای بخش ارتودنسی مجزا هستند:مانند بخش ارتودنسی کلینیک دندانپزشکی حکیم یا بیمارستان فوق تخصصی خاتم. چنین کلینیک‌ها و بیمارستان هایی دارای ارتودنتیست‌هایی هستند که همواره تا پایان درمان ارتودنسی با بیمارانشان در ارتباط هستند و روش های مراقبتی آنها در منزل را نیز آموزش می‌دهند تا فرایند ارتودنسی آنها به خوبی سپری شود.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.