هزینه های بهداشت بد دندان بسیار بالا است.

 بهداشت نامناسب دهان و دندان می‌تواند به مشکلات جدی سلامتی و همچنین بر اعتماد به نفس و زندگی حرفه‌ای فرد هم تاثیر بگذارد.

بیماری‌های ناشی از بهداشت نامناسب دهان و دندان

در شرایط خاصی ممکن است مسائل شدید بهداشت دهان و دندان به بیماری‌های جدی مانند مشکلات قلبی و عروقی، زوال عقل، عفونت‌های دستگاه تنفسی و دیابت مرتبط شود. زیرا باکتری‌های تجمع یافته در لثه می‌توانند وارد جریان خون شوند. این باکتری‌ها می‌توانند باعث رشد یک‌سری از پروتئین‌های مضر در بدن شوند و از این طریق احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش دهند. بر اساس مطالعاتی که در نشریه Science Advances منتشر شده، می‌توان گفت که این باکتری‌ها ممکن است از راه کانال‌های عصبی خود را به مغز برسانند.

همچنین باکتری‌های مربوط به بیماری پریودنتال هم می‌تواند از طریق جریان خون، خود را به قلب برساند و موجب بسته شدن سرخرگ‌ها یا تصلب شرایین ( آترواسکلروز) شود. مطالعات نشان می‌دهد که در این وضعیت پزشکی لایه‌هایی در درون سرخرگ‌ها تشکیل می‌شود و این عارضه احتمال حمله قلبی را افزایش می‌دهد. اگر این وضعیت نادیده گرفته شود؛ ممکن به آندوکاردیت یا عفونت پوشش داخلی قلب هم منجر شود.

باکتری‌های زیادی در دندان‌های عفونی وجود دارند. باکتری‌های مضر در هنگام تنفس از دهان و گلو به سمت ریه‌ها می‌روند و در این حالت ممکن است به عفونت‌های قفسه سینه منجر شوند. باکتری‌های مربوط به بیماری‌های لثه می‌توانند به عفونت‌های تنفسی، ذات‌الریه، ضعف استخوان‌ها و اختلالات سیستم ایمنی منجر شوند.طبق تحقیقات، افرادی که عفونت لثه درمان نشده دارند؛ در برابر ذات‌الریه شدید آسیب پذیر‌تر هستند. جدیدترین تحقیقات در این زمینه در دانشکده پزشکی دانشگاه ییل انجام شده است.

البته ارتباط این بیماری‌ها با هم دو سویه است به طور مثال دیابت ممکن است منجر به عفونت لثه شود. مطالعات نشان می‌دهد که افراد دیابتی معمولا علائمی مانند عدم رعایت بهداشت دهان و دندان را نشان می‌دهند. التهاب و بیماری‌های لثه، کنترل سطح قند خون را برای بیماران دیابتی دشوار می‌کند. این افراد بعد از انجام اقدامات دندانپزشکی، به زمان بیشتری برای بهبودی نیاز دارند.

مشکلات دهان و دندان باعث ایجاد خسارات میلیاردی در سراسر جهان می‌شود.

مطالعه‌ای در زمینه تاثیر بیماری‌های دهان و دندان بر اقتصاد جهانی انجام شده و توسط مجله تحقیقات دندانپزشکی منتشر شده است. این مطالعات حقایق هیجان انگیزی را درباره زیان‌های مالی ناشی از بیماری‌های دهان و دندان ارائه می‌دهد.

بیماری‌های دهان و دندان، سالانه به طور غیر مستقیم خساراتی به ارزش ۱۴۴ میلیارد دلار، در سراسر جهان به وجود می‌آورند. همچنین این بیماری‌های به طور مستقیم حدود ۲۹۸ میلیار دلار در سال، هزینه به همراه دارند.

هزینه‌های غیر مستقیم می‌تواند شامل از دست دادن کار به دلیل غیبت در سر کار در حین درمان باشد و هزینه‌های مستقیم شامل هزینه‌های انجام شده برای درمان می‌شود. محققان برای تحقیقات خود از اطلاعات  یک پایگاه داده جهانی بهداشت دندان که متشکل از سوابق ۶۶ کشور است بهره برده‌اند.در این مطالعات، افرادی که دندان خود را از دست داده‌اند و افرادی که از پریودنتیت شدید و پوسیدگی دندان درمان نشده رنج می‌برند؛ هدف قرار گرفته‌اند. محققان ذکر کرده‌اند که مراقبت‌های بهداشت دهان و دندان و مراجعه به موقع به دندانپزشک، تا حد زیادی هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

به طور کلی می‌توان گفت که بسیاری از بیماری‌ها خود ایمنی، التهابی و مزمن، ممکن است به نوعی با عفونت‌های باکتریایی دهان و دندان مرتبط باشند. در نتیجه عفونت‌های دندان باید در اسرع وقت درمان شوند تا بر زندگی شخصی و حرفه‌ای فرد تاثیر مخربی نگذارند.

بیمارانی که در روستاها و مناطق دور افتاده زندگی می‌کنند؛ کیلومترها با کلینیک‌های خدمات دندانپزشکی فاصله دارند.

جمعیت بسیار زیادی از افراد روستایی به امکانات مراقبت از دهان و دندان دسترسی ندارند. در نتیجه دندان‌های این افراد ماه‌ها بدون درمان و با عفونت باقی می‌مانند یا اینکه به دلیل هزینه‌های زیاد درمان، مستقیما کشیده می‌شوند. همچنین بهداشت نامناسب دهان و دندان در بین کودکان این مناطق شایع است.

علاوه بر مسافت، عواملی مانند ناآگاهی نسبت به سلامت، شرایط معیشتی بد و فقر، مردم این مناطق را از کلینیک‌های دندانپزشکی دور می‌کند. بنابراین، بر اساس داده‌های سازمان بهداشت جهانی، تعداد زیادی از افراد بالای ۶۵ سال بی‌دندان هستند.

شما می‌توانید به سادگی و فقط با مسواک زدن با خمیر دندان حاوی فلوراید و نخ دندان کشیدن بعد از هر وعده غذایی، سلامت دندان‌هایتان را تضمین کنید. امروزه نادیده گرفتن بهداشت دهان و دندان می‌تواند منجر به هزینه‌های سنگین درمانی شود. سوراخ‌های دندان باید به موقع پر و درمان شوند. بهتر است هر سه ماه یکبار برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید.

عدم اعتماد به نفس به دلیل داشتن دندان‌های ناسالم

افرادی که دندان‌های سالمی ندارند؛ از لبخند زدن در مقابل دیگران خجالت می‌کشند و عیوب دندان می‌تواند باعث بی‌انگیزگی و ناامیدی در زندگی روزمره شود چون این افراد معمولا برای حضور در جمع و صحبت کردن با دیگران دچار تردید می‌شوند.

طبق مطالعات متعددی که توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها انجام شده؛ می‌توان گفت که افرادی که از سلامت دندان خوبی برخوردار نیستند؛ تقریبا دو روز از سال را به همین دلیل قادر به کار کردن نیستند. این آمار حاکی از، از دست دادن ۱۶۴ میلیون ساعت کاری در آمریکا، فقط به خاطر مشکلات دندانی است.

همچنین این نوع بیماری‌ها می‌توانند باعث شوند که فرد در طول روز انرژی کمتری داشته باشد. طبیعی است که افراد بیمار، حتی اگر در محل کار خود حضور داشته باشند؛ باز هم کارارایی خوبی نخواهند داشت. ظاهر فرد هم در طی بیماری آسیب می‌بیند. در نتیجه می‌توان سلامت دندان‌ها را به عنوان سلامت کلی و نسبی فرد در نظر گرفت.

چگونه برای کاهش هزینه‌ها یک بهداشت دهان و دندان مناسب داشته باشیم؟

برای حفاظت از سلامت دندان‌های خود، باید روزانه بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید:

  • شما باید دندان‌های خود را حداقل دوبار در روز و هر بار به مدت دو دقیقه مسواک بزنید. از یک مسواک با سری نرم و خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید.

  • اگر شما به تمیزی فوق العاده دندان های خود اهمیت می‌دهید یا به علت مشکلات جسمانی نمی‌توانید از مسواک‌های معمولی به درستی استفاده نمایید، می‌توانید از مسواک برقی استفاده کنید. برای مثال اگر از آرتروز رنج می‌برید؛ استفاده از مسواک برقی دامنه حرکات شما را کاهش می‌دهد.

  • هر روز باید از نخ دندان استفاده کنید همچنین اگر دارای بریس هستید و تمیز کردن دندان‌هایتان به‌نظر کاری دشوار است می‌توانید از دستگاه واتر جت دندان برای تمیز کردن نقاط دور از دسترس استفاده کنید.

  • پس از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن باید از دهانشویه برای پاک کردن ذرات غذایی باقی مانده استفاده کنید.

  • رژیم غذایی سالمی داشته باشید و سعی کنید مصرف نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های شیرین را محدود کنید.

  • سعی کنید محصولات بهداشتی دهان و دندان را از فروشگاه‎‌های آنلاین مانند فروشگاه محصولات بهداشتی سپید خریداری نمایید. زیرا چنین فروشگاه‌هایی هر چند مدت یکبار تخفیف‌های ویژه ای را برای محصولات خود در نظر می‌گیرند و شما می‌توانید از این طریق هزینه‌های بهداشت دهان و دندان خود را به حداقل برسانید.

  • مسواک خود را هر سه یا چهار ماه یکبار یا در صورت ساییدگی برس، تعویض کنید.

  • معاینات دندانپزشکی را در برنامه خود قرار دهید.

  • از مصرف تنباکو خودداری کنید.

همچنین به محض اینکه به مشکلات دهان و دندان دچار شدید؛ سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید. مراقبت از سلامت دهان و دندان، قدم بزرگی برای سلامت عمومی بدن است.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.