مرکز نوآوری اسمایلینو (SMILINNO): جایی برای خلق محصولات هوشمند فیجیتال

ایده ساختن کسب‌وکاری که محصولات آن با سبک زندگی مخاطبان جوان سازگاری داشته و در متن زندگی آنها بنشیند، در زیست‌بوم استارت آپی ایران چیز جدیدی نیست.

مجموعه‌های مختلفی طی یکی دو دهه اخیر، برای ایجاد یک برند ملی و حتی بین المللی در این حوزه تلاش‌هایی را کرده‌اند اما سرعت بالای تغییرات در حوزه فناوری (به ویژه در زمینه خدمات و تجهیزات دیجیتال) باعث می‌شود که یک مجموعه به تنهایی امکان انجام چنین کاری را نداشته باشد.

این موضوع نقطه شروع راه اندازی مرکز نوآوری اسمایلینو (SMILINNO) بود. در ادامه قصد داریم به معرفی مرکز نوآوری اسمایلینو، اهداف این مجموعه، مدل کاری و نحوه همکاری آن با استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان بپردازیم.

داستان مرکز نوآوری اسمایلینو

مرکز نوآوری اسمایلینو در سال ۱۳۹۸ با هدف ایجاد یک برند جدید لوازم خانگی تاسیس شد. هدف این مرکز، ارائه محصولاتی نوآورانه و دارای کیفیت مناسب بود که با سبک زندگی نسل جوان سازگاری کامل داشته باشد. این مرکز با تلاش دکتر سید کامران باقری، هم‌بنیان‌گذار و مدیر عامل اسمایلینو، با نگاه نوآوری باز (Open Innovation) شکل گرفت.

در الگوی نوآوری باز، با بهره‌گیری از ایده‌ها و منابع برون‌شرکتی در کنار ایده‌ها و منابع درون‌شرکتی، تلاش می‌شود که سرعت نوآوری و شانس موفقیت آن افزایش یابد و هم‌زمان از ریسک و هزینه‌های نوآوری کاسته شود. این مرکز طی دو سال فعالیت توانست هویت برند جدید را تعریف کرده و سبد اولیه‌ محصولات نوآورانه‌ خود را ذیل آن برند وارد بازار کند.

تجربه مرکز نوآوری اسمایلینو در خلق برند و سبد اولیه محصولات نوآورانه در حوزه‌ی لوازم خانگی، باعث جلب توجه سرمایه گذاران مختلف به این مجموعه شد. علاقه‌مندی شرکت‌های بزرگ کشور به این مرکز، در نهایت باعث شد تا در سال ۱۴۰۰ سرمایه گذاری جدیدی روی این مجموعه انجام شود. در حال حاضر، تیم اسمایلینو در مرحله‌ی ابتدایی توسعه سبد محصولات و خدمات دیجیتال خود است.

اسمایلینو محصول را برابر با کالا نمی‌بیند، بلکه ترکیبی از کالا و خدماتی می‌بیند که در نهایت قرار است تجربه‌ای یکپارچه و خاص برای کاربر خلق کند.

زیست بوم

ایجاد یک زیست‌بوم با فرمول نوآوری باز و هم‌آفرینی

ایجاد یک کسب‌وکار قدرتمند در حوزه محصولات و خدمات منطبق با سبک زندگی نسل جوان نیازمند کنار هم قرار گرفتن بازیگران مختلف از حوزه‌های گوناگون است. هدف مرکز نوآوری اسمایلینو ایجاد زیست‌بومی است که این بازیگران را با منافع مشترک دور هم جمع کند و از طریق هم‌آفرینی موثر، ظرفیت آنها را به بالاترین حد ممکن برساند.

بازیگران اصلی این زیست‌بوم، شرکت‌های دانش بنیان، استارت‌آپ‌ها، افراد خلاق و حتی شرکت‌های تولیدی هستند. اسمایلینو به عنوان هماهنگ‌کننده‌ی این بازی مشترک از ظرفیت و منابع تمام بازیگران توانمند و مشتاق نوآوری برای رسیدن به یک فرمول برد- برد در مسیر ساخت این کسب‌وکار بهره می‌گیرد.

بخش بزرگی از فعالیت‌های فناوری و طراحی در اسمایلینو با رویکرد نوآوری باز (Open Innovation) از طریق مشارکت و همراهی با بازیگران برون‌سازمانی پیش می‌رود. همچنین بخش تولید محصولات سخت‌افزاری با همکاری شرکت‌های تولیدی انجام خواهد شد. همراهی اسمایلینو در مرحله بازاریابی و فروش باعث می‌شود که دو شکاف اصلی در سیستم شتابدهی فعلی کشور پوشش داده شود:

  • پیوند نخوردن محصولات و خدمات استارت‌آپی با یک شبکه‌ی فروش و بازاریابی گسترده

  • عدم امکان استفاده از ظرفیت شرکت‌های تولیدی

مرکز نوآوری اسمایلسنو

نحوه همکاری با اسمایلینو

تمام بازیگران توانمندی که در حوزه‌های تخصصی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مرتبط با محصولات و خدمات دیجیتال خانگی فعالیت می‌کنند، می‌توانند همراه مرکز نوآوری اسمایلینو باشند. اسمایلینو خدمات رایج شتابدهی مثل تامین سرمایه، منتورینگ، مشاوره‌ فنی، دسترسی به تجهیزات و امکانات و همچنین شبکه‌سازی و ارتباطات را در اختیار همراهان خود قرار می‌دهد.

محصولات و خدماتی که در حوزه تجربه فیزیکی- دیجیتال (Phygital) قرار بگیرند و مخاطب آنها عمدتا نسل جوان کشور باشند، مورد علاقه اسمایلینو است. این محصولات و خدمات می‌توانند تنوع زیادی داشته باشند؛ از سامانه‌های پیشنهادگر و سرویس‌های هوشمند پردازش تصویر، متن و صدا گرفته تا برخی لوازم هوشمندی که در خانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. در صورت موفقیت آمیز بودن خروجی همکاری، این محصولات و خدمات وارد سبد محصول و شبکه فروش اسمایلینو خواهند شد.

اسمایلینو در یک نگاه

در اواخر سال 99، مرکز نوآوری اسمایلینو علاوه بر عضویت در مرکز شتابدهی نوآوری پارک فناوری پردیس، تاییدیه دانش بنیانی خود را از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دریافت کرد. این مرکز به دنبال اجرای شیوه جدیدی از شتابدهی است که در آن بیشترین استفاده از ظرفیت بازیگران کلیدی در کنار هم شود و نتیجه‌ همکاری به عنوان یک محصول یا خدمتِ جدید وارد زندگی روزمره نسل جوان کشور شود.

برای شروع همکاری با مرکز نوآوری اسمایلینو فقط کافیست فرم شروع همکاری را در سایت اسمایلینو تکمیل کنید تا کارشناسان این مجموعه با شما تماس بگیرند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.