سهم بالای زائران خارجی در گردشگری مشهد

علاقه مردم ایران و کشور‌های ‌همسایه و به ویژه شیعیان به شهر مشهد به حدی بالا است که در تاریخ‌های نزدیک به مراسم زیارتی "لیست قیمت‌های ‌مشهد" و "قیمت بلیط مشهد" از ترند‌های ‌گوگل می‌شود.

شهر مشهد علاوه بر جاذبه اصلی آن که حرم مطهر آقا‌ ‌امام رضا علیه السلام است، جذابت‌های ‌دیگر نیز دارد. پارک‌های ‌آبی متعدد،  مکان‌های ‌تاریخی، بازار‌های ‌متنوع با قیمت‌های مناسب نسبت به سایر کلان‌شهر‌های ‌ایران، خدمات پزشکی با کیفیت همگی از جاذبه‌های شهر مشهد محسوب می‌شوند.

همچنین این شهر امکانات خوبی اعم از هتل و اقامتگاه‌های متعدد برای پذیرایی از زائران را دارد. لیست هتل های مشهد را می‌توانید در سایت علی بابا مشاهده نمایید و در صورت تمایل نسبت به رزرو اتاق اقدام نمایید.

آمار مسافران مشهد

مشهد در سال پذیرای ۲۷ میلیون زائر و مسافر است که از این تعداد ۲ میلیون نفر گردشگران خارجی هستند. این مسافران خارجی با سفر به مشهد نه تنها باعث رشد اقتصادی دومین شهر بزرگ ایران و به تبع آن رشد صنعت گردشگری کشور و ورود ارز می‌شوند، بلکه با دریافت خدمان پزشکی از پزشکان مجرب مشهد، آوازه مشهد را به عنوان مقصدی مناسب برای دریافت خدمات درمانی به گوش دیگران در اقصی نقاط جهان خواهند رساند. این دقیقا دلیل بالا رفتن تساعدی محبوبیت این شهر در میان درمان جویان خارجی است.

اما این نکات در برابر‌ ‌گنجینه اصلی شهر مشهد که حرم مطهر رضوی است، کم اهمیت‌تر ‌دیده می‌شود. سالانه زائران بسیاری برای زیارت بارگاه ملکوتی امام هشتم به مشهد سفر می‌کنند و در زادروز ایشان اگر به لیست هتل‌های ‌مشهد نگاه کنید حتی یک جای خالی نخواهید یافت. یکی از برکات حرم مطهر ایجاد حس وحدت در میان مسلمانان اعم از شیعه و سنی و ایجاد منطقه‌‌ای ‌پذیرا برای زائرین از تمام نژاد‌ها ‌و ملیت‌ها است.

حرم امام رضا

زائران خارجی

زیارت از بارگاه امام هشتم در میان تمام مردم جهان اسلام از جاذبه خاصی برخوردار است و جاذبه فرهنگی ایشان فراتر از مرز و قومیت است. بر خلاف تصور عموم مردم کشور سوریه و عراق اکثریت جمعیت دو میلیونی زائران امام رضا علیهم السلام را تشکیل نمی‌دهند.

بلکه مردم هندوستان و پاکستان بزرگ‌ترین ‌بخش از زائران خارجی را تشکیل می‌دهند و بعد از آن عرب زبانان عراق، سوریه، لبنان، بحرین و دیگر کشور‌های ‌عربی در صدر قرار دارند. جمعیت 200 میلیون نفری شیعیان هندوستان به دلیل فاصله زیاد از عراق، برای انجام عبادات به مشهد سفر می‌کنند و مشهد نزدیک‌ترین ‌و محبوب‌ترین ‌مقصد برای ایشان است.

حضور اعراب در مشهد از دیرباز رایج بوده است. تا حدی که بسیاری از مغازه داران مشهدی به زبان عربی تسلط دارند و حتی پول کشور‌های ‌همسایه را می‌پذیرند. عرب زبانان منطقه نیز از خدمات با کیفیت و قیمت مناسب این شهر استقبال می‌کنند. به گونه‌‌ای ‌که در شهر بازی‌ها ‌و مناطق سیاحتی معمولا تابلو‌هایی ‌به زبان عربی وجود دارد و یا حتی ترانه‌های ‌عربی پخش می‌شود و تبلیغات دستگاه‌های ‌شهر بازی به عربی خوانده می‌شود.

بعد از عرب زبانان، شیعیان افغانستان قسمت بزرگی از مسافران مشهد را تشکیل می‌دهند. مردم افغانستان به دلیل نزدیک بودن فرهنگ و زبان و پذیرا بودن عموم ایرانیان از ایشان، علاقه زیادی به سفر به شهر مشهد دارند. بعد از مردم افغانستان نیز آذری زبانان و ترک زبانان بزرگترین بخش در گردشگران خارجی را به خود اختصاص می‌دهند.

کشور آذربایجان یکی از معدود کشور‌هایی ‌است که دین رسمی‌ اسلام و مذهب رسمی‌ شیعه را انتخاب کردند و از لحاظ تاریخی و فرهنگی قرن‌ها ‌بخشی از خاک ایران بوده و روابط صمیمانه‌‌ای ‌میان مردم ایران و آذربایجان برقرار است. همانطور که لیست هتل‌های ‌مشهد در روز‌های ‌زیارتی کاملا پر است، در ایام تعطیلات نوروز که میان مردم آذربایجان و ایران مشترک است نیز یافتن محل اقامت در این شهر کار آسانی نیست و گردشگران زیادی از این کشور همسایه و هم فرهنگ به مشهد سفر می‌کنند.

زائر خارجی

کلام آخر

سفر به مشهد مثل هر سفر دیگری نیازمند برنامه‌ریزی، تهیه و تدارک امکانات است. سایت علی بابا تهیه این امکانات اعم از تهیه بلیط، رزرو هتل و دیگر خدمات گردشگری را آسان نموده است. به طور مثال با چند کلیک می‌توانید لیست هتل های مشهد و قیمت آن‌ها دسترسی پیدا کنید. یا به راحتی می‌توانید یک بلیط اتوبوس، هواپیما و یا قطار به مقصد این شهر تهیه کنید.

در حقیقت علی بابا تلاش می‌کند که بهترین خدمات گردشگری را با منسب‌ترین قیمت و راحت‌ترین روش ممکن در اختیار درخواست کنندگان قرار دهد. کافی است به سایت علی بابا وارد شده و مبدا خود( که شهر محل اقامت شما است) و مقصدتان که مشهد است را وارد سایت نمایید تا با چند کلیک ساده و واریز از طریق درگاه بانکی، در کمترین زمان بلیط خود را خریداری نمایید. در خصوص هتل یا اقامتگاه مد نظرتان نیز با چند سرچ و کلیک ساده می‌توانید یک اتاق مناسب، به مدتی که تمایل دارید، رزرو نمایید. پس پیش از تهیه بلیط یا رزرو اقامتگاه در مشهد حتما سری به علی بابا بزنید. 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.