تحلیل آهن پرایس از تیرآهن های کاربردی صنعت ساختمان سازی

در این مقاله برآنیم تا تیرآهن مورد استفاده در ساختمان های یک طبقه تا چند طبقه را به تفصیل مورد بررسی قرار دهیم و به عنوان یک مشاور برای خریدآگاهانه از صفر تا صد ساخت همراهتان باشیم و شما را در انتخاب تیرآهن با سایز مناسب و درنهایت امر هزینه تمام شده مقرون به صرفه همراهی نماییم.

تیرآهن چیست؟

تیرآهن مقطعی فلزی با نمای ظاهری همچون  Hانگلیسی است که از فلز آهن و از جان و بالهای موازی ساخته شده است.

انواع تیرآهن

تیرآهن ها که به طور کلی از نظر ظاهری همانند H انگلیسی هستند و بیشترین کاربرد آنها در ساختمان سازی است. درست است که با معماری نوین و رعایت نکات مقاوم سازی پی ساختمان از بتن ریزی و میلگرد در فونداسیون استفاده می شود اما همچنان قدرت و کاربرد تیرآهن در بازار زیاد است و به عنوان یک محصول استراتژیک از آن استفاده می شود.

تیرآهن ها به طور کلی در ۳ نوع دسته بندی می شود که عبارتند از:

تیرآهن IPE

این نوع تیرآهن از نظر ظاهری به مانند  I انگلیسی است و در بازار به تیرآهن معمولی شهرت دارد و در بازار داخلی ایران این تیراهن که مطابق استاندارد ایران-اروپا تولید می شود و ضخامت بال آن ثابت است بیشترین استفاده را دارد.

هاش یا بال پهن  H

تیرآهن بال پهن همانطور که از نام آن نیز برمی آید دارای بالهای پهن می باشد و از نظر ظاهری نیز به مانند H  انگلیسی است و بالهای این نوع تیرآهن با جان آن برابر است.هاش به سه دسته تقسیم می شود که عبارتند از :

  1. تیرآهن بال پهن سنگین HEB

  2. تیرآهن بال پهن سبک HEA

  3. تیرآهن سنگین TPB

تیرآهن INP  

این نوع تیرآهن مطابق استاندارد چین روسیه است و غالبا در بازار ایران کاربرد چندانی ندارد.

تیرآهن لانه زنبوری CPE

تیرآهن لانه زنبوری همانگونه که از نام آن برمی آید در جان آن دارای حفره های 6 ضلعی است که به مانند لانه های زنبور است. این لانه های زنبوری روی جان تیرآهن باعث افزایش مقاومت در لنگرخمشی می باشد. نکته قابل توجه در تیرهای لانه زنبوری قابلیت عبوردهی لوله های برق وتاسیسات از جان این تیرهاست.

تیرآهن مورد استفاده در ساختمان

میزان استفاده تیرآهن در ساختمان یک طبقه، دو طبقه و سه طبقه متفاوت است اما از آنجایی که بسیار مساله پراهمیتی است تلاش می نماییم هریک را مورد بررسی قرار دهیم.

 انتخاب تیرآهن برای ساختمان یک طبقه

تیرآهن ها از سایز 12 تا 40 در بازار موجود هستند و برای انتخاب سایزمناسب ساختمان یک طبقه ، باید میزان باری را که تیرآهن باید تحمل کند در نظر بگیریم با فرض اینکه تیرآهن 12 برای ساخت یک ساختمان یک طبقه مناسب است بنابراین سایزهای بالاتر نیز مناسب هستند اما باتوجه به اینکه با بالا رفتن سایز تیرآهن، وزن آن نیز بیشتر می شود ودر نهایت هزینه تمام شده بیشتر خواهد شد. از همین رو تیرآهن 12 مقرون به صرفه تر خواهد بود.

غالبا طبق اصول و فنون نظام مهندسی ساختمان، ساختمانهای یک طبقه هم با پی ریزی بتنی ساخته می شوند اما در برخی مناطق یا مناطق روستایی استفاده از اسلکت فلزی همچنان مرسوم است که توصیه می شود پیش از شروع عملیات ساخت میزان تیرآهن مورد نیز و هزینه را برآورد نمایید که در زمان شروع کار مشکل ایجاد نشود.  

پس از انتخاب سایز مورد نظر ساخت ساختمان یک طبقه نوبت به تعیین فاصله بین دو تیرآهن می رسد. این فاصله را نیز مهندس ساختمان مشخص می نماید چون با هدف افزایش استحکام در ساختمان انجام می شود.

پس از این تعداد دقیق تیرآهن های مورد نیز یک ساختمان، یک طبقه مشخص شده است و براساس تعداد مشخص شده نسبت به محاسبه وزن تیرآهن اقدام می نماییم.

انتخاب تیرآهن ساختمان دو طبقه

در ابتدای امر مهندسین پروژه سایزتیرآهنی که استحکام تحمل بارساختمان دوطبقه را دارد تعیین می نماین وبر اساس سایز مشخص شده توسط مهندس ساختمان، همه سایزهای بالاتر نیز قابلیت استفاده دراین ساختمان رادارند اما از نظر وزن و مقرون به صرفه بودن همان سایزی که مهندس سازه اعلام نماید بهترین گزینه می باشد.

تیرآهن

در ساختمانهای دوطبقه برای ایجاد ستون های اصلی، نیاز است از یک سری تیرهای فرعی نیز استفاده شود که در پوشش های سقفی استفاده می گردند و در برخی سازه ها نیز به صورت شیب دار بین تیرهای اصلی استفاده دارند.

اما به طور کلی تیرآهن های اصلی سایزهای بزرگتر هستند که استحکام بیشتری نیز دارندو می توانند وزن وفشار بیشتری را متحمل شوند.اما بطور کلی سایز تیرهای اصلی  وفرعی بر اساس باری که باید متحمل شوند، مشخص میگردد.  

البته ساختمانهای دوطبقه هم مانند سایر ساختمان ها غالبا بصورت پی ریزی و بتنی ساخته می شوند اما بعضا ساختمان با اسلکت فلزی نیست ساخته می شود.

انتخاب تیرآهن برای ساختمان سه طبقه

به طور کلی برای انتخاب سایز تیرآهن عوامل متعددی از جمله منطقه جغرافیایی، اقلیم منطقه ، زلزله خیز بودن یا روی گسل زلزله قرار گرفتن یا در منطقه مرطوب و بارانی قرار داشتن تاثیرگذاراست. از همین رو باید کلیه این موارد مورد بررسی قرارگیرد و به موازات این موارد وزن ساختمان و میزان تحمل بار و مقاومت و استحکام مورد نیاز هم باید مورد توجه قرار گیرد چرا که در برخی مناطق تیراهن بال پهن یا به عبارتی همان هاش را جایگزین تیر معمولی می نمایند.

 بنابراین در ابتدای امر نیازاست نوع  و تعداد تیرآهن های اصلی سازه و همچنین تیراهن های فرعی را مشخص نماییم، همچنین فاصله بین تیرآهن ها نیز بسیارحائز اهمیت است، پس از این مرحله با استفاده از جدول اشتال و فرمول محاسبه وزن تیرآهن می توان میزان تیرآهن مورد نیاز را تخمین زد البته میزان وزن ها پس از باسکول نهایی بار مشخص می شود اما به طور تقریبی می توانیم 5 درصد تلورانس برای میزان وزن در نظر بگیریم.

بررسی اجمالی کاربرد، سایزهای تیرآهن

تیرآهن سایز۱۲: تیرآهن های سایز 12 غالبا در حدود وزنی 125 کیلوگرم در هر شاخه 12 متری هستند و مناسب برای استفاده در پوشش سقف و برای ساخت ستون ها کاربرد دارند.

تیرآهن سایز ۱۴ : این سایز تیرآهن بسیار پرکاربرد است و غالبا در ساخت ستون ها و سقف ها استفاده می شوند وزن این تیرآهن ها نیز در محدوده وزنی 120 تا 155 با توجه ه کارخانه تولید کننده متغیر است.

تیرآهن سایز ۱۶: تیراهن16 نیز همچون تیر14 بسیار کاربردیست و غالبا استفاده هایی از جمله در ساخت خرپا، نعل، تیر و پوشش سقف ها و همچنین ساخت تیرآهن لانه زنبوری استفاده می شود.

تیرآهن سایز ۱۸: ویژگی منحصر به فرد تیرآهن 18 وزن بالای آن است که حدود وزنی تیرهای 18 مابین 195 تا 230 کیلوگرم می باشد. از همین رو برای ساختمانهای چند طبقه به طور مثال 5 طبقه مصرف بیشتری دارند چرا که در ساختمانهای چند طبقه علاوه بر تیرآهن های اصلی باید از تیرهای فرعی نیز به عنوان ستون استفاده شود بنابراین تیرهای اصلی را از سایز 18 با وزن بالا استفاده می نمایند.  

تیرآهن سایز۲۰: تیرآهن های 20 نیز از تیرهای سنگین وزن هستند و غالبا محدوده وزنی این نوع تیربسته به کارخانه تولید کننده در محدوده 250 الی 270 کیلوگرم می باشد بیشترین استفاده این نوع تیرآهن در ساختمانهای چندطبقه و در طبقات زیرین سازه است که باید باید استحکام و مقاومت تحمل وزن بیشتری را داشته باشد.

در نهایت تیرآهن بال پهن هاش و تیرآهن های IPE بیشترین کاربرد را دارند و غالبا به عنوان تیراصلی، کرومیت یا تیرچه استفاده می شوند.

از کارخانه هایی که تیرآهن با کیفیت و مناسب ساختمانی سازی تولید می نمایند می توانیم به موارد زیر اشاره نماییم:

  1. کارخانه ذوب آهن اصفهان

  2. کارخانه فولاد البرز ایرانیان (فایکو)

  3. کارخانه پروفیل صنعت ماهان

  4. کارخانه فولاد یزد

  5. مجتمع فولاد ظفربناب

آهن-پرایس

خرید مطمئن تیرآهن و آهن آلات از سایت آهن پرایس

برای خرید تیرآهن پیشنهاد ما به شما شرکت آهن پرایس است، چراکه مجموعه آهن پرایس با داشتن 50 سال سابقه کاری گسترده در عرضه آهن آلات همواره تلاش های گسترده ای داشته است در طول سالیان متمادی شرکت ما در بازار سنتی آهن آلات فعال بوده و هست و در دهه اخیر با پیشرفت تکنولوژی به فکر خرید آسان و مطمئن برای مشتریان خود افتاد و اقدام به فروش از طریق سایت آهن پرایس کرد.

سازوکار مجموعه به این صورت است که روزانه قیمت آهن آلات، تیرآهن، هاش، لانه زنبوری  و محصولات استراتژیک دیگر اعلام می شوند، همچنین ما به عنوان مرجع رسمی اخبار بازار آهن آلات و فولاد تحلیل های روزانه را در سایت و کانال تلگرامی آهن پرایس منتشر می نماییم.

یکی دیگر از خدمات ما انتشار نمودار قیمتی محصولات به صورت هفتگی، ماهانه و سالانه است و بر اساس رصد نمودار قیمت تیرآهن می توانید تایم مناسب برای خرید خود را تخمین بزنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.