رعایت نکردن استانداردهای ساختمانی می تواند حادثه آفرین باشد!

توسعه زندگی شهرنشینی موجب افزایش چشمگیر ساخت‌‌وساز انواع ساختمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی، تجاری، اداری و... شده است. افزایش ساخت‌وساز نیاز به مجموعه‌ای از مقررات با هدف نظارت بر سطح ایمنی، کیفیت سازه‌های درونی و بیرونی، تناسب ساختمان با سیمای شهری و منطبق بر استانداردهای شهرداری و... را بیش از پیش افزایش می‌دهد.

زیرا در صورت نبود هیچ چهارچوب و پایبند نبودن به مقررات اجرایی خاص و استفاده نکردن از متریال مرغوب مانند میلگرد بافق، تیرآهن ذوب آهن اصفهان، نبشی آریان فولاد و ناودانی ناب تبریز که از متریال های پرکاربرد و استاندارد بین المللی در ساخت و ساز هستند، شاهد هدررفت سرمایه، ساخت سازه ناکارآمد و نامناسب و در نهایت مشکلات خطرآفرین جبران‌ناپذیری خواهید بود. تیرآهن و همه انواع آن بر اساس سایز و برند کارخانه تولیدکننده در سایت پیوان موجود است.

استانداردهای ساخت و ساز

به مجموعه‌ای از مقررات تدوین‌شده به منظور ارزیابی ایمنی و ساخت‌وساز مطمئن، «مقررات ملی ساختمان» و «مقررات معماری- شهرسازی» گفته می‌شود. استانداردهای ساختمان‌سازی عمدتا دو بخش دارند:

  • ساختمان

  • معماری- شهرسازی

استانداردهای بخش ساختمان شامل توجه به ویژگی‌های حائز اهمیتی همچون میزان ایمنی در برابر آتش‌سوزی، مقاومت و استحکام سازه، کیفیت مصالح و متریال‌های اصلی و... است. موضوعاتی همچون رعایت حریم‌ها، حد ارتفاق، میزان ارتفاع مجاز ساخت در هر شهر، قوانین مربوط به پارکینگ، و جزئیاتی درباره درب و پنجره نیز در دسته مقررات مربوط به معماری-شهرسازی قرار می‌گیرد.

بین استانداردهای بخش ساختمان، استانداردهای مربوط به متریال و کیفیت ساخت سازه‌های فولادی اهمیت زیادی نسبت به سایر عوامل می‌یابد، چراکه سازه‌های فولادی، حکم اسکلت ساختمان را دارد. در صورت اهمال‌کاری و بی‌دقتی در انتخاب سازه‌های فولادی و مصالح باکیفیت شاهد اتفاقاتی مثل ریزش ساختمان متروپل آبادان خواهیم بود. در ادامه، به برخی از مهم‌ترین سازه‌های فولادی که جزو نکات مورد توجه در رعایت اصول ساخت و ساز با متریال مرغوب است، اشاره خواهیم کرد.

مصالح فولادی پرکاربرد در ساخت و ساز

در ادامه این نوشتار به انواع مصالح پرکاربرد در ساخت و ساز اشاره می‌شود. سایت پیوان به عنوان سامانه فروش آنلاین سال‌هاست که در حوزه تامین و توزیع مقاطع فولادی کابرد برای صنعت‌های مختلفی همچون صنعت ساخت و سازه فعالیت می‌کند.

میلگرد

میلگرد، پروفیلی است با سطح مقطعی دایره‌شکل و توپر است که سه نوع ساده و آجدار، کلاف دارد. هر کدام از این سه نوع در اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شود، اما پرکاربردترین نوع آن در ساختمان‌سازی میلگرد آجدار است. میلگرد در پیوان هر روزه، متناسب با نوسانات بازار آهن به‌روز می‌شود.

مهم‌ترین کاربرد این مقطع فولادی به منظور تقویت بتن سازه در زمان بتن‌ریزی است. استفاده از میلگرد با هدف تامین مقاومت بتن در مقابل نیروهای چرخشی و کششی است. در نتیجه میلگرد باعث می‌شود که در زمان زلزله، آسیب و تخریب، بتن ساختمان محکم در جای خود باقی بماند و شکسته نشود.

انواع میلگرد

میلگرد ساده:

سطح صاف و یکنواخت از ویژگی‌های میلگرد ساده است که و در سایز ۶ تا‌ ۲۰۰ میلی‌متر توسط کارخانه‌های مهم و معتبری تولید می‌شود. با این‌که پرکاربردترین نوع میلگرد، میلگرد آجدار است اما میلگرد ساده نیز کاربردهای خاص خودش را دارد. از این نوع میلگرد ساده در احداث انواع ساختمان و بتن‌های آرمه استفاده می‌شود.  نکته مورد توجه این است که میلگرد ساده بیشتر از کاربرد در ساخت و ساز، کاربرد صنعتی دارد. در صنعت نیز از میلگرد ساده به منظور برخی ساخت برخی اتصالات، پیچ و مهره و... استفاده می‌شود.

میلگرد آجدار:

همان‌طور که از نام این نوع میلگرد مشخص است، یکی از ویژگی‌های شاخص آن داشتن سطحی زبر و آجدار است. میلگرد آجدار به دلیل استحکامی که دارد، در زمان بتن‌ریزی به کار می‌رود. احتمال شکستگی یا خمیدگی این نوع میلگرد به سبب اتصالاتی که دارد، تقریبا صفر است. خود میلگرد آجدار نیز دو نوع پرکاربرد دارد:

  • میلگرد آجدار ترمومکانیکی (TMT)

  • میلگردهای آجدار مقاومت بالا (HSD)

عموما میلگرد مجتمع‌ها و کارخانه‌های معتبری همچون میلگرد آریان فولاد، میلگرد بافق یزد، میلگرد ذوب آهن اصفهان در سبد خرید کالای تخصصی کارفرمایان پروژه‌های بزرگ قرار دارد، زیرا مطابق با استانداردهای روز دنیا ساخته می‌شوند.

تیرآهن

تیرآهن همان قطعه فلزی عمودی، افقی یا شیب‌داری است که به‌منظور تحمل بار کل سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد. تیرآهن نیز مانند هر مقطع فولادی دارای انواع مختلفی است. اما مهم‌ترین دسته‌بندی تیرآهن براساس بر اساس شکل ظاهری و پهنای بال است که به انواع تیرآهن IPE،  تیرآهن IPB  و تیرآهن INP تقسیم می‌شود.

به طور کلی می‌توان گفت آن دسته از انواع تیرآهن که ظاهری شبیه به‌ حرف I انگلیسی دارد، «تیرآهن ipe» و دسته‌ای که به حرف H انگلیسی شباهت دارند، «تیرآهن هاش» نام دارند. تیرآهن ipe یکی از آن مقاطع فولادی پرکاربرد است که به‌عنوان ستون، تیر، خرپا، نعل درگاه و... در ساختمان و سازه‌های فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کیفیت و استانداردهای تیرآهن

بر اساس استانداردهای اروپا، تیرآهن ipe باید دارای ارتفاعی بین ۸۰ تا ۶۰۰ میلی‌متر باشد. همچنین لازم است که در انتها و ابتدای تیرآهن، ضخامت بال‌ها کاملا یکسان و برابر باشد. لازم به ذکر است که در تیرآهن‌های INP، چنین چیزی صدق نمی‌کند. زیرا بال‌ها در انتها ضخیم و در ابتدا نازک هستند. بنابراین انتخاب تیرآهن مناسب و تشخیص تیرآهن باکیفیت برای انواع اسکلت ساختمان یکی از نکات مهم در ساخت سازه ایمن است که بعدها منجر به خسارت‌های جبران‌ناپذیر نشود.

ناودانی

یکی دیگر از مصالح فولادی پرکاربرد در ساختمان و سازه ناودانی و انواع آن است. در تعریف ناودانی باید گفت که ناودانی همان پروفیل‌هایی هستند که سطح مقطع آن‌ها U شکل است. این سطح مقطع کم است، اما طول بلندی دارد. سطح مقطع انواع پروفیل همان چیزی است که موجب نام‌گذاری‌های مختلف و تفاوت در نام هر کدام می‌شود. یک جان و دو بال، ساختار فیزیکی ناودانی را تشکیل می‌دهد. تفاوت در بال نیز موجب دسته‌بندی انواع ناودانی بر اساس شکل ظاهری می‌شود. ناودانی‌ها بر اساس شکل بال به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • ناودانی‌های UPN (بال‌های صاف و موازی دارد)

  • ناودانی‌های UPE (بال‌های مخروطی‌شکل دارد)

انواع ناودانی بر اساس شکل جان نیز می‌‎توانند در دو دسته‌ی ساده و مشبک تقسیم‌بندی شوند.برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کاربرد ناودانی در ساختمان سازی توانید به سایت پیوان مراجعه کنید.

انتخاب هر کدام از این سازه‌های فولادی متناسب با نوع کاربری و همچنین خرید محصولات باکیفیت از فروشندگان، تامین‌کنندگان و توزیع‌کنندگان معتبر و صاحب‌نام همچون پیوان در صنعت، اولین قدم در تامین ایمنی و استانداردهای لازم برای ساخت یک سازه ایمن و مقاوم است که بعد از مدتی از گذر عمر آن، شاهد اتفاقات ناگواری مثل حوادث گذشته نباشیم.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.