با شرایط تحصیل در رشته یادگیری الکترونیکی در مقطع کارشناسی ارشد آشنا شویم

با انتشار دفترچه انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۱، رشته ی تحصیلی جدیدی را تحت عنوان "یادگیری الکترونیکی" در گروه امتحانی علوم تربیتی مشاهده کردیم که در این مقاله سعی بر معرفی این رشته جدید تحصیلی برای مخاطبان داریم.

طی سالیان گذشته فناوری اطلاعات و ارتباطات با تکیه بر پدیده اینترنت تحولات همه جانبه ای را در حوزه های مختلف فراهم آورده است. حوزه هایی همچون تجارت، بانکداری، امور اداری و دولتی، پزشکی و ... که با گذار از حالت سنتی به مدرن توانسته اند میزان نفوذپذیری بیشتری در سطح جامعه داشته باشند. یکی از این حوزه ها که تحولات چشمگیری داشته است حوزه آموزش است.

آموزش با کمک فناوری اطلاعات و ارتباطات توانسته است محصولی را به جامعه تحت عنوان "یادگیری الکترونیکی" یا به تعبیر دیگر "E-Learning" عرضه نماید. این تحول باعث شد تا آموزش به صورت گسترده تر و با استفاده از ابزارهای چندرسانه ای در اختیار عموم قرار بگیرد. هم اکنون آموزش آسان و کم هزینه، بدون داشتن قید زمان و مکان همراه با مطالب و منابع آموزشی نامحدود در دسترس همگان قرار دارد.

در ابتدا آموزش الکترونیکی بیشتر به شکل یک قابلیت و ابزار خود را نشان داد و به مرور زمان تبدیل به یک نظام آموزشی به نام نظام یادگیری الکترونیکی شد. با آمدن اپیدمی کرونا و گسترش این بیماری نیاز به آموزش از راه دور و کمک های نظام یادگیری الکترونیکی بیش از پیش احساس شد و به طور قطع در دوران پساکرونا نیز با توجه به استقبال از این شیوه آموزشی به عنوان سبکی نوین باقی خواهد ماند.

توسعه هوشمند

موسسه آموزش عالی مهرالبرز با 1۶ سال سابقه در امر آموزش الکترونیکی پس از حدود پنج سال پیگیری در سال 1400 توانست برای اولین بار مجوز راه اندازی رشته یادگیری الکترونیکی در مقطع کارشناسی ارشد را دریافت و از مهرماه سال گذشته اقدام به جذب دانشجو نماید. سوالاتی که برای بسیاری از داوطلبان مطرح می شود در خصوص هدف رشته یادگیری الکترونیکی و نحوه تحصیل در آن، کاربرد آن در محیط های کاری و آینده ی شغلی این رشته است. در این مقاله سعی شده است که به این سوالات به صورت خلاصه پاسخ داده شود تا داوطلبان گرامی بتوانند با اطلاعات کافی این رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب نمایند.

هدف رشته یادگیری الکترونیکی:

به طور کل هدف رشته یادگیری الکترونیکی، تربیت نیروی انسانی متخصص و با دانش کافی در حوزه آموزش از راه دور است. امروزه بسیاری از دانشگاه ها، سازمان ها دارای بخش آموزش هستند ولی افرادی که در این حوزه مشغول به فعالیت می باشند فرصت تحصیل به صورت تخصصی و حرفه ای در این رشته را نداشته اند. این رشته به کمک متولیان آموزش آمده و این امکان را فراهم می سازد تا با استفاده از بستر یادگیری الکترونیکی طی مدت دو سال تخصص های لازم را کسب نموده و مدرک کارشناسی ارشد دریافت نمایند.

محتوای رشته یادگیری الکترونیکی و نحوه تحصیل در آن:

یادگیری الکترونیکی ترکیبی از دو موضوع متفاوت است و محتوای مباحث این رشته به دو بخش تقسیم می شود، حوزه مباحث آموزشی که به عنوان " پداگوژی" از آن یاد می شود و حوزه فناوری اطلاعات که به عنوان " تکنولوژی" شناخته می شود. متقاضی تحصیل در این رشته نیاز دارد که مباحث آموزشی و انتقال آن را فرا گرفته و از سوی دیگر با مباحث فناوری اطلاعات هم بیگانه نباشد و از ابزارهای این حوزه به نحو مطلوب استفاده نماید.

مدت تحصیل در این رشته دو سال خواهد بود و شامل درس های مرتبط با حوزه های یاد شده می باشد. لازم به ذکر است کلیه افرادی که در رشته های علوم پایه، مهندسی کامپیوتر و مهندسی فناوری اطلاعات و همچنین مدیریت آموزشی در مقطع کارشناسی تحصیل کرده اند می توانند این رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب نمایند، البته باید دقت داشت که گروه امتحانی این مخاطبان زیرگروه علوم تربیتی یا مهندسی کامپیوتر باشد.

کاربرد رشته یادگیری الکترونیکی و آینده شغلی دانش آموختگان:

بسیاری از شرکت ها، سازمان ها و بنگاه های اقتصادی علاوه بر مدارس، دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، به صورت تخصصی در حوزه آموزش فعال هستند که با همه گیری کرونا و درخواست جامعه بیش از پیش به امر آموزش الکترونیکی و ایجاد واحدهای آموزش از راه دور توجه کرده اند.

از سوی دیگر شرکت ها، سازمان ها و بنگاه های اقتصادی که در حوزه آموزش فعال نبوده اند نیز در حال حاضر در راستای افزایش توانمندی و بهره وری و مقرون به صرفه بودن این سیستم آموزشی به آموزش از راه دور برای تمامی کارمندها و منابع انسانی خود روی آورده اند.

این دو موضوع خود نویدبخش آینده ای روشن برای آموزش الکترونیکی در سطح کشور است. بنابراین با توجه به نیاز جامعه دانش آموختگان رشته یادگیری الکترونیکی در مقطع تحصیلات تکمیلی پرچم داران آموزش الکترونیکی خواهند بود.

دانش آموختگان

در پایان داوطلبان و متقاضیان این رشته جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند از وبسایت موسسه آموزش عالی مهرالبرز دیدن نموده یا برای ارتباط با واحد مشاوره و پشتیبانی تحصیلی با شماره 02157658000 تماس حاصل فرمایند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.