مقایسه وضعیت اقتصادی ایران و ترکیه!

 آیا با این‌مقایسه‌ها نتیجه خوبی را می‌توان در اقتصاد کشور خود ایجاد کرد؟ یکی از کشور‌های همسایه ایران که عملکرد خوبی در زمینه گردشگری دارد و توانسته درآمد مناسبی از آن داشته باشد، کشور ترکیه است. در این‌مقاله می‌‌خواهیم مقایسه‌ای میان اقتصاد ایران و ترکیه داشته باشیم.

ترکیه توانسته در سال‌های اخیر رشد خوبی را در صنعت گردشگری کسب کند. مردم بسیاری از نقاط مختلف جهان برای دیدن تفریحات و جاذبه‌های ترکیه به شهر‌های مختلف آن سفر می‌کنند. ایرانی‌های زیادی نیز از سفر به ترکیه به‌عنوان سفری خارجی استقبال خوبی داشته‌اند.

اگر اهل سفر باشید و درباره قیمت بلیط تهران استانبول تحقیق کرده باشید یا دوست داشته‌اید درباره مهاجرت به ترکیه اطلاعاتی را به دست آورید، حتما باید اقتصاد ترکیه را بررسی کنید. ترکیه علاوه‌بر گردشگری خوب، از موقعیت جغرافیایی و قرارگرفتن بخشی از آن در آسیا و بخشی دیگر در اروپا نفع می‌برد. پس اگر قرار است به ترکیه سفر کنید یا دوست دارید درباره مقایسه اقتصاد آن با اقتصاد ایران اطلاعاتی داشته باشید، حتما این‌مطلب را تا پایان مطالعه کنید.

مقایسه اقتصاد ترکیه و ایران به زبان ساده

ابتدا در این‌قسمت می‌خواهیم اقتصاد دو کشور را به شکلی ساده و روان مقایسه کنیم. یکی از دلایلی که ترکیه توانسته وضعیت اقتصادی را بهبود بخشد، استوار بودن اقتصاد آن بر مردم و فعالیت‌های اقتصادی آن‌ها است. این در حالی است که در ایران اقتصاد بر صادرات مواد خام و اولیه تمرکز دارد.

با این‌رویه ترکیه در صنایع پایین‌دستی مانند پوشاک و نساجی و حتی لوازم‌خانگی و بخش گردشگری رشد خوبی را تجربه کرده است. توجه به بخش‌های خصوصی نیز یکی دیگر از دلایلی است که باعث شده ترکیه در سال‌های قبل از کرونا یا ده سال اخیر، رشدی ۱۲۰ درصدی در اقتصاد نسبت به ایران داشته باشد.

مقایسه وضعیت اقتصادی ایران و ترکیه

ایران با مشکلاتی نظیر تحریم‌ها و مشکلات دیگری هم روبه‌رو بوده که باعث شده بسیاری از پتانسیل‌های آن به عمل تبدیل نشوند. اما هنوز فرصت‌های بسیاری برای ایران در اقتصاد باقی است که باید از آن‌ها استفاده کرد.

مقایسه هزینه حمل‌ونقل در ایران و ترکیه

اگر با نگاهی به قیمت‌های مسکن در دو کشور تصمیم به سفر یا مهاجرت به ترکیه گرفته‌اید ادامه متن را بخوانید. بهتر است قبل از جستجوی قیمت بلیط تهران استانبول، نگاهی به اقتصاد ترکیه داشته باشید. این‌کار را با لیست کردن فاکتور‌ها و موارد مهم آغاز کنید.

یکی از فاکتور‌هایی که برای بسیاری از مسافران و مهاجران به ترکیه مهم است، هزینه‌های حمل‌ونقل است. باید بگوییم ایران در این‌قسمت وضعیت بهتری نسبت به ترکیه داد و هزینه‌های جا‌به‌جایی در ایران ارزان‌تر هستند. البته در ترکیه امکانات مدرن و بیشتری را برای حمل‌ونقل خواهید دید که احتمالا دلیل بیشتر بودن هزینه‌ها تجهیزات بهتر باشد.

سرمایه‌گذاری‌های بسیاری در ترکیه انجام شده و همین موضوع باعث شده تا مردم در وضعیت اقتصادی متوسط روبه‌بالایی باشند. بخشی از وضع خوب اقتصادی مردم ترکیه نیز به دلیل مهاجران و گردشگران زیاد آن است. ایران نیز پتانسیل‌های خوبی برای گردشگری دارد که باید از آن‌ها استفاده کرد.

مقایسه شاخص‌های اقتصادی ایران و ترکیه

صندوق بین‌المللی پول در گزارشی وضعیت ایران و دیگر کشور‌های همسایه آن را بررسی کرده است. اگر دوست دارید به ترکیه مهاجرت کنید، بهتر است درباره قسمت‌های مهم اقتصاد دو کشور مقایسه‌هایی داشته باشید. در این گزارش نرخ ثبت شده رشد اقتصادی سال قبل ایران 3.4 درصد بوده که این‌رقم برای ترکیه 1.8 درصد است.

برای سال جاری نرخ پیش‌بینی‌شده ایران و ترکیه به ترتیب 2.9 و 9 درصد است. برای سال آینده نرخی که برای ایران پیش‌بینی شده 2 و برای ترکیه 3.3 درصد است. یکی دیگر از شاخص‌هایی که در این‌گزارش بررسی شده نرخ تورم یا شاخص بهای مصرف‌کننده است که برای ایران در سال آینده 27.5 و برای ترکیه 15.4 درصد پیش‌بینی شده است. نرخ بیکاری برای هر دو کشور عددی حدود 10.5 یا 11 درصد برای سال بعد پیش‌بینی شده است.

خبر‌های بد برای اقتصاد ترکیه اگر‌چه در بسیاری از موارد رشد داشته و توانسته اقتصاد خود را تا حدی حفظ کند، اما اتفاقات بدی هم برای آن رخ داده است.

مقایسه وضعیت اقتصادی ایران و ترکیه

تغییرات نرخ لیر ترکیه در مقابل دلار آمریکا روند بدی را برای اقتصاد ترکیه نشان می‌دهد. در سال 2005 هر دلار معادل 1.3 لیر ترکیه بود، اما در سال 2018 نسبت آن به 4.8 رسید. در سال‌های اخیر نیز نصف شدن و کاهش ارزش لیر را شاهد بوده‌ایم. ترکیه با وجود همه مشکلات گفته‌شده، تحریم‌ها و مشکلاتی که ایران در بخش‌های مختلف با آن مواجه است را تجربه نکرده است.

سخن آخر

اگر برای قیمت بلیط تهران استانبول جستجو می‌کنید یا دوست دارید درباره مهاجرت به ترکیه اطلاعاتی داشته باشید بهتر است مقایسه‌های دقیقی را انجام دهید. یکی از مقایسه‌های مهم مقایسه اقتصاد ترکیه و ایران است. ما در این‌مقاله به‌صورت خلاصه اطلاعاتی را درباره این‌موضوع در‌اختیار شما قرار دادیم. برای شروع بهتر است حتما نگاهی به اطلاعات این‌مطلب داشته باشید و فاکتور‌های آن را در ادامه بررسی‌ها جستجو کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.