آیا شناسه نرخی بر قیمت بلیط هواپیما تاثیرگذار است؟

 شناسه یا کلاس نرخی یکی از مواردی است که بر اساس موارد مختلفی مانند زمان و شرایط پرواز از سوی ایرلاین ها معرفی می شود و قیمت های متفاوتی را نشان می دهند.

بسیاری از مسافران هنگام رزرو بلیط هواپیما قیمت های متفاوتی را برای پروازهای یکسان مشاهده می کنند که علت آن همین شناسه نرخی است. در ادامه توضیحات کامل تری از این شناسه ها ارائه شده است.

انواع شناسه نرخی بلیط هواپیما و تفاوت آن ها با یکدیگر

شناسه نرخی با حروف انگلیسی مشخص شده که معمولا شامل ۱ تا ۳ کاراکتر می باشد که در جزئیات بلیط هواپیما درج می شود. این شناسه ها بر اساس شرایط مختلفی مانند زمان سفر، بار مجاز و قوانین کنسلی با یکدیگر متفاوت می باشند. یکی از این موارد تعیین کننده شناسه نرخی، مسیر پروازی می باشد. بطوریکه بلیط هواپیما برای مسیرهای کوتاه تر مانند تهران ساری، شناسه نرخی تعیین می شود که بلیط هواپیما را با قیمتی پایین تر ارائه می دهد.

 علاوه بر این برای مسیرهای طولانی تر با مشخصات مشابه مانند پرواز تهران مشهد، شناسه نرخی متفاوت می باشد که باعث افزایش قیمت بلیط هواپیما می شود. پس بهتر است قبل از خرید بلیط به شناسه نرخی آن توجه کنید. شناسه نرخی برخلاف بار مجاز، در اطلاعات بلیط درج می شود و شما می توانید هنگام رزرو بلیط هواپیما تهران مشهد از سایت رسپینا، شناسه نرخی را در قسمت اطلاعات پرواز مشاهده کنید.

یکی دیگر از مولفه های موثر بر شناسه نرخی، جریمه کنسلی ایرلاین ها می باشد. معمولا بلیط هایی که شناسه نرخی ارزان تری دارند، قوانین کنسلی آن ها سختگیرانه تر بوده و در صورتی که بلیط خود را کنسل کنید باید جریمه بیشتری بپردازید. برخی از شناسه های نرخی مشترک در این رابطه شامل موارد زیر است.

W: شناسه نرخی مربوط به کلاس پریمیوم اکونومی که قابلیت استرداد کامل وجه در صورت کنسلی را دارد.

J: شناسه نرخی بیزینس کلاس که در صورت کنسلی، وجه کامل عودت داده می شود.

Y: شناسه نرخی بلیط کلاس اکونومی که وجه آن در صورت کنسلی بطور کامل استرداد می شود.

F: کلاس نرخی فرست کلاس که در صورت کنسلی وجه کامل بلیط عودت داده می شود.

تفاوت شناسه نرخی بلیط هواپیما برای کلاس های پروازی

علاوه بر بار مجاز و قوانین کنسلی، کلاس پروازی نیز در تعیین شناسه نرخی و نهایتا قیمت بلیط هواپیما موثر می باشد. برای کلاس های پروازی نیز کد های ویژه ای وجود دارد. همانطور که گفته شد شناسه های نرخی توسط شرکت های هواپیمایی مشخص می شود، با این وجود برخی شناسه ها هستند که در بیشتر ایرلان ها تفاوتی با یکدیگر ندارند. این شناسه ها شامل شناسه های J، D و C برای کلاس بیزینس، شناسه های P، F و A برای فرست کلاس و نیز شناسه های Q، N، W، S، L، K، M،  H،  B، Y و O برای کلاس اکونومی معمولا ثابت می باشند.

شناسه نرخی بلیط هواپیما برای بیزینس کلاس

پروازهای بیزینس کلاس یکی از کلاس های پروازی است که در ایرلاین های داخلی مانند ماهان و ایران ایر ارائه می شود. سطح خدمات و کیفیت صندلی ها در این پروازها بالاتر بوده و نهایتا در قیمت بلیط هواپیما نیز موثر می باشند. به همین دلیل یکی از عوامل مهم در نحوه محاسبه قیمت بلیط هواپیما می باشد که منجر به تعیین شناسه نرخی مجزا برای این کلاس پروازی می شود.

شناسه های نرخی بلیط هواپیما برای بیزینس کلاس، شامل کلاس نرخی d (Business class discounted)، j (business class premium)، c (business class)، I (Business class discounted) و Z (Business class discounted) می باشد. همانند فرست کلاس، تفاوت این شناسه های نرخی نیز در نوع خدمات و کیفیت صندلی های آن می باشد.

شناسه نرخی بلیط هواپیما برای فرست کلاس

پروازهای فرست کلاس، جزء گران ترین و بهترین پروازها بوده که در ایرلاین ها خارجی وجود دارد. ایرلاین های داخلی، پرواز فرست کلاس ندارند اما در صورتی که سفر خارجی داشتید و بلیط خود را از ایرلاین های خارجی رزرو کردید، بهتر است با این شناسه ها آشنا باشید.

کلاس نرخی a، یکی از شناسه های این پرواز بوده و به معنی first class discounted می باشد. کلاس نرخی r (supersonic or first class siut)، کلاس نرخی p (first class premium) و f (first class) نیز پروازهای فرست کلاس را در بر می گیرد. تفاوت این شناسه ها در سطح خدمات و کیفیت پروازها می باشد.

شناسه نرخی بلیط هواپیما برای اکونومی کلاس

پروازهای کلاس اکونومی بیشترین پرواز ایرلاین ها را دربر گرفته که پایین ترین قیمت را در بین کلاس های پروازی دارد. سطح خدمات و کیفیت صندلی ها در این پروازها پایین تر بوده و متعاقب این خدمات، شناسه نرخی متفاوت و نهایتا قیمت متفاوتی برای پروازهای اکونومی در نظر گرفته می شود. در ایرلاین های خارجی، پرواز پریمیوم اکونومی نیز وجود دارد که سطح خدمات آن کمی بهتر از اکونومی است که شناسه نرخی متفاوتی نیز دارد.

در پرواز اکونومی، کلاس نرخی s (Economy/coach)، کلاس نرخی y (Economy/coach)، B، H، K، L، M، N، O، V و Q (Economy/coach discounted) وجود دارد که هنگام رزرو بلیط می توانید در قسمت اطلاعات، آن را مشاهده کنید.

پاسپورت

در سایت برخی ایرلاین های خارجی و داخلی، بخشی وجود دارد که در صورتی که مسافران از آن سایت، اقدام به خرید بلیط هواپیما کنند، به ازای چندین سفر، سفری رایگان به آن ها تعلق می گیرد. یکی از این شرکت های داخلی، ماهان می باشد. به همین دلیل و برای تفکیک بلیط رایگان از سایر بلیط ها، شناسه نرخی مجزایی برای آن ها تعریف می شود. کلاس نرخی X برای بلیط رایگان اکونومی کلاس، شناسه نرخی I برای بلیط رایگان بیزینس کلاس و شناسه نرخی O برای بلیط های رایگان فرست کلاس تعیین شده است.

کلاس های نرخی در ایرلاین های ایرانی

ایرلاین های داخلی نیز با توجه به شرایط و ویژگی بلیط ها شناسه های نرخی متفاوتی را برای بلیط ها تعیین می کنند. بیشترین عامل موثر در تعیین شناسه نرخی، جریمه کنسلی و شرایط استرداد بلیط ها می باشد. بطور مثال در ایرلاین ایران ایر، با توجه به پارامترهای مختلف از حروف M، V، Q، N و Y برای تعیین پروازهای اکونومی، از حرف O برای مسافران معلول، خانواده شهدا و جانبازان و از حروف C و J برای مسافرهای معمولی استفاده می کند. در ادامه برای برخی ایرلاین های مهم، میزان جریمه کنسلی بر اساس شناسه نرخی ذکر شده است.

شناسه نرخی ایرلاین ایران ایر و میزان جریمه کنسلی

ایرلاین ایران ایر برای شناسه نرخی با کدهای L, X, N, M, K, Q, V, S, Y, I, C و J جریمه کنسلی مشخص کرده است. میزان این جریمه به زمان کنسلی بلیط نیز بستگی دارد. اگر فرآیند کنسلی را در 1 روز قبل از پرواز انجام دهید، باید 30 درصد بهای بلیط را به عنوان جریمه پرداخت کنید. در صورتی که از 3 ساعت تا 30 دقیقه قبل از پرواز بلیط را کنسل کنید، میزان جریمه آن برابر 60 درصد بهای بلیط است.

شناسه نرخی ایرلاین ماهان و جریمه کنسلی

ایرلاین ماهان، شناسه نرخی متعددی را برای پروازهای خود در نظر گرفته است که شرایط کنسلی آن ها با یکدیگر متفاوت است. بیشترین میزان جریمه کنسلی مربوط به کلاس نرخی U با 90 الی 95 درصد جریمه می باشد. برای کلاس های نرخی S, X, T, V, Q, P, R, Y و B کمترین میزان جریمه از 10 الی 50 درصد در نظر گرفته شده است. شرایط کامل را در جدول زیر می توانید مشاهده کنید.

بلیط ماهان

کاربرد شناسه نرخی بلیط هواپیما

شناسه نرخی بلیط هواپیما تنها برای نشان دادن اطلاعات پرواز به مسافران نیست. شرکت های هواپیمایی و آژانس های مسافرتی از این شناسه ها برای تعیین نوع پرواز، بار مجاز، کلاس پروازی، مسیر و زمان پرواز استفاده می کنند تا هنگام صدور بلیط و کارت پرواز، شرایط کامل برای قوانین مربوط به آن روشن باشد.  آژانس های هواپیمایی در شناسه های نرخی مختلف، قیمت متفاوتی را تعریف کرده و در زمان های مختلف قیمت هر صندلی را با نرخی متفاوت تعیین می کنند تا بتوانند تمام صندلی ها را به فروش برسانند.

علاوه بر موارد بالا، شرکت های هواپیمایی با این شناسه های نرخی می توانند اطلاعات پرواز را در پنل رزرواسیون به دست آورند. از این موارد می توان به امکان استرداد بلیط و جریمه کنسلی آن، نوع مسیر (یک طرفه یا دو طرفه) بار مجاز به ازای هر مسافر، مبدا و مقصد بلیط رزرو شده، امکان یا عدم امکان ترکیب بلیط با سایر کلاس های پروازی، فصل بلیط (فصل شلوغ یا خلوت) و حداقل زمان موردنیاز برای رزرو بلیط یا فاصله زمانی تا پرواز، اشاره کرد.

در اینجا مثالی برای تفهیم بهتر این مسئله ذکر می کنیم. فرض کنید بلیطی که رزرو کرده اید، شناسه نرخی با کد CHLR در آن درج شده است. حرف C نشان دهنده کلاس پروازی آن یعنی بیزینس کلاس می باشد. حرف H در این شناسه نشان می دهد که بلیط در ایام شلوغ سال (HIGH SEASON) رزرو شده است. همچنین حرف L نیز نشان دهنده این است که این بلیط برای پروازی طولانی (LONG-HAUL) می باشد. حرف R نیز وضعیت استرداد آن را مشخص می کند که بازگو کننده این است که قابل کنسل (refundable) می باشد. برای بلیط هایی که قابلیت کنسل شدن ندارند از حرف NR استفاده می شود.

شناسه نرخی بلیط هواپیما چارتری

بلیط های چارتری نوعی بلیط بوده که متولی ارائه دهنده آن به جای شرکت های هواپیمایی، شرکت های چارترکننده و یا آژانس های هواپیمایی می باشد. این شرکت ها بلیط های یک هواپیما یا تعدادی از صندلی ها را از ایرلاین ها خریداری کرده و با قیمتی متفاوت به فروش می رسانند. شناسه نرخی برای این بلیط ها در تمام مسیرهای داخلی با حرف Y نشان داده می شود. این شناسه نرخی نشان دهنده این است که این بلیط چارتر بوده و قوانین کنسلی آن نیز متفاوت است. مسافران در صورتی که این بلیط ها را کنسل کنند، معمولا مبلغی به آن ها عودت داده نمی شود.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.