فرمول تخفیف بیمه شخص ثالث چیست؟

 در سال ۱۴۰۱، سهم زیادی از فروش انواع بیمه نامه به بیمه شخص ثالث تعلق دارد. البته که شاید یکی از دلایل استقبال از این بیمه نامه طرح اجباری بودن آن باشد.

 پلیس راهنمایی و رانندگی برای اینکه بتواند نظم بیشتری ایجاد کند، در صورت رویت و استعلام خودرویی که بیمه شخص ثالث ندارد برخورد جدی کرده و جریمه دیرکرد تمدید بیمه نامه را صادر خواهد کرد.

 در این میان سوالی که پیش ‌می‌آید این است که میزان نرخ بیمه ثالث چقدر است و تخفیف قابل استفاده در این بیمه نامه چگونه محاسبه ‌می‌شود؟ برای پاسخ به سوالات تا انتهای متن همراه ما باشید.

چرا به این بیمه نامه، شخص ثالث ‌می‌گویند؟

قبل از اینکه دلیل نام گذاری بیمه نامه را توضیح دهیم بهتر است بدانید که بیمه شخص ثالث یک بیمه نامه اجباری است و تمام وسایل نقلیه زمینی برای تردد شهری و بین شهری باید این بیمه نامه را خریداری کنند.  دقت کنید که در صورت عدم تهیه بیمه شخص ثالث با جریمه و توقیف خودرو مواجه خواهید شد. به طور کلی هر راننده‌ای باید از تاریخ انقضای بیمه نامه خود مطمئن باشد تا در صورت بروز حادثه عواقب سنگین جبران خسارت‌ها بر عهده راننده مقصر نباشد.

بیمه یک قرارداد دو طرفه است که با توجه به درخواست‌های بیمه‌گزار سقف تعهدات شرکت بیمه مشخص ‌می‌شود. همچنین بیمه‌گر با دریافت حق بیمه از بیمه‌گزار، موظف به جبران خسارت‌ها خواهد بود. در بیمه شخص ثالث به شخص اول طرف قرارداد بیمه‌گزار به شخص ثانی بیمه‌گر و به شخص زیان دیده در حادثه شخص ثالث گفته ‌می‌شود. از آنجایی که این بیمه نامه به جبران خسارت افراد ثالث ‌می‌پردازد علت نام گذاری بیمه شخص ثالث مشخص ‌است. 

چه عواملی میزان تخفیف بیمه شخص ثالث را افزایش ‌می‌دهد؟

با توجه به قانون بیمه ی شخص ثالث، اگر بیمه‌گزار در مدت قرارداد بیمه نامه از خسارت استفاده نکند، هنگام تمدید بیمه مشمول تخفیف‌های مختلف خواهد شد. 

تخفیف عدم دریافت خسارت

تخفیف عدم دریافت خسارت از اسم آن مشخص است، هنگا‌می‌مورد استفاده قرار ‌می‌گیرد که بیمه‌گزار از کوپن‌های خود استفاده نکرده و خسارتی از شرکت بیمه دریافت نکرده باشد.  زمانی که برای تمدید بیمه نامه اقدام ‌می‌کنید شرکت بیمه در صورت عدم دریافت خسارت، تخفیف در نظر ‌می‌گیرد که به ازای هر سال ۵ درصد به تخفیف بیمه نامه اضافه ‌می‌شود. 

نداشتن خسارت

نداشتن خسارت یکی از عوامل مهم کاهش هزینه خرید بیمه ثالث است

حداکثر تخفیف با توجه به سال‌های بیمه خودرو

همانطور که گفته شد، شرکت‌های بیمه‌ای برای عدم دریافت خسارت تخفیف در نظر ‌می‌گیرند و برای تمدید بیمه نامه جدید این تخفیف را اعمال خواهند کرد. اما دقتداشته باشیدحداکثر میزان تخفیف بیمه شخص ثالث تا 70 درصد است. در حقیقت اگر سال‌های عدم خسارت بیشتر شود با رسیدن به سقف تخفیفات که همان 70 درصد است دیگر شرایط اضافه شدن تخفیف وجود ندارد. به طور کلی اگر پس از گذشت 10 سال همچنان مشمول تخفیف عدم دریافت خسارت باشید، تخفیف مازاد بیمه شخص ثالث برای بقیه سال‌ها همان 70 درصد تخفیف است. 

محاسبه قیمت و نرخ حق بیمه شخص ثالث 

قیمت بیمه شخص ثالث در سال 1401 به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل به شرح زیراست:

• حق بیمه پایه ابلاغ شده توسط بیمه مرکزی (با اعلام میزان دیه در ابتدای هر سال، نرخ حق بیمه پایه مشخص ‌می‌شود.)

• تخفیف عدم خسارت بیمه ی شخص ثالث (درصورت عدم دریافت خسارت از شرکت بیمه به طور هر سال درصدی تخفیف به بیمه نامه تعلق ‌می‌گیرد.)

• کاربری خودرو (خودروی شخصی، آمبولانس، آتش نشانی و بارکش)

• جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث (جریمه تمدید بیمه نامه ثالث به صورت روزشمار بوده و 365 روز است)

• میزان پوشش‌ مالی بیمه‌ای (انتخاب سقف تعهدات پوشش‌های جانی و مالی)

• تخفیف شرکت بیمه ( تخفیف‌های گروهی، تخفیف‌های مناسبی و روزهای خاص)

تاثیر تخفیف‌های شرکتی در محاسبه نرخ بیمه

برخی از شرکت‌های بیمهبرای اینکه بتوانند در بازار رقابتی بیمه فعالیت کنند، تخفیف‌های مناسبتی را برای بیمه‌گزار‌های خود در نظر ‌می‌گیرند. این تخفیف‌ها در کنار سایرعوامل ‌می‌تواند محاسبه تخفیف‌ها و قیمت بیمه نامه را تغییر دهد. در کنار تخفیف عدم دریافت خسارت ‌می‌توان تخفیف‌های زیر را برای بیمه نامه در نظر گرفت:

1. روزهای مناسبی

2. گروهی

3. اعیاد خاص 

4. خرید نقدی

در حقیقت شرکت‌های بیمه برای تشویق بیمه‌گزار‌ها این تخفیف‌ها را در نظر‌می‌گیرند تا با حق بیمه کمتری بیمه نامه خریداری شود.

روش‌های محاسبه تخفیف‌های بیمه شخص ثالث

برای اینکه بتوان میزان تخفیف‌ها و قیمت اصلی بیمه نامه را محاسبه کرد باید یا کارشناس بیمه باشید یا بتوانید از روش‌های آنلاین محاسبه حق بیمه شخص ثالث استفاده کنید.  با پیشرفتی که تکنولوژی و حوزه IT برای کسب و کارهای مختلف ایجاد کرده است ‌می‌توان اطلاعات خودرو را در سامانه‌های کارگزاری آنلاین خرید بیمه وارد کرده و تنها با چند کلیک میزان حق بیمه و تخفیف را محاسبه کرد.

 بیمه دات کام یکی از سامانه‌های استعلام، مقایسه و خرید انواع بیمه است که در کوتاه‌ترین زمان بیمه نامه شما را درب منزل تحویل ‌می‌دهد. 

تخفیف بیمه شخص ثالث

برای هر خودرویی می توان تخفیف بیمه شخص ثالث را در نظر گرفت

تاثیرانتخاب پوشش‌های بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث برای جبران خسارت‌های ایجاد شده دو نوع پوشش جانی و مالی را برای بیمه نامه در نظر گرفته تا در صورت وقوع حادثه، ریسک جبران خطرات و خسارت‌های ایجاد شده به بیمه‌گر منتقل شود. این پوشش‌ها به شرح زیر است:

• خسارت جانی وارد شده به اشخاص ثالث در حادثه و تصادف رانندگی که این خسارت با توجه به مبلغ دیه در سال 1401 معادل 800 میلیون تومان در ماه‌های حرام است.

• خسارت مالی وارد شده به اشخاص ثالث در حادثه که حداقل خسارت مالی پرداخت شده در سال 1401 معادل 20 میلیون تومان است.

• خسارت جانی وارد شده به راننده یا سرنشینان راننده مقصر در حادثه تصادف که این خسارت با توجه به دیه ماه عادی سال پرداخت خواهد شد. البته در برخی از شرکت‌های بیمه‌ای این پوشش به صورت جداگانه به فروش ‌می‌رسد.

انتخاب حداقل یا حداکثر تعهدات به طور مستقیم بر میزان تخفیف‌ها و قیمت نرخ بیمه شخص ثالث تاثیر ‌می‌گذارد.

 بدین گونه که بسیاری از افراد تمایل دارند حداکثر میزان سقف تعهدات را برای پوشش‌های مالی خریداری کنند که همین موضوع نرخ حق بیمه را افزایش خواهد داد. البته که ما توصیه ‌می‌کنیم با توجه به تخفیف‌های در نظر گرفته شده برای بیمه شخص ثالث، بالاترین سقف تعهدات را برای شرکت بیمه انتخاب کنید تا در صورت بروز حادثه با خودروهای نامتعارف (خودروهای لوکس)، بتوانید بیشترین خسارت را پرداخت کنید.

چرا خرید بیمه شخص ثالث واجب است؟

همانطور که در وب سایت بیمه داتکام هم نقل شده است، خریداری بیمه ی شخص ثالث اجباری است و تمام وسایل نقلیه باید این بیمه نامه را خریداری کنند.  از طرفی‌ برای از بین بردن نگرانی‌هایی که در جبران هزینه‌های تصادف‌ها ایجاد ‌می‌شود، خرید بیمه شخص ثالث یکی از روش‌های منطقی است زیرا خطرات و جبران خسارت‌ها را به بیمه‌گرمنتقل خواهید کرد.

 با توجه به تخفیف‌هایی که برای تشویق راننده‌ها در نظر گرفته ‌می‌شود بهتر است که برای تمدید بیمه نامه خود اقدام کرد تا در صورت بروز حادثه بار سنگین جبران هزینه‌ها از روی دوش راننده مقصر برداشته شود. 

اگر شما هم جزو افرادی هستید که علاقه دارید در کوتاه‌ترین زمان نرخ حق بیمه و میزان تخفیف‌های در نظر گرفته شده برای بیمه شخص ثالث را بدایند، کافی است که به سامانه‌های آنلاین خرید بیمه همانند سایت bimeh.com مراجعه کنید تا در چند ثانیه با وارد کردن اطلاعات بیمه‌ای و خودرویی خود، مبلغ دقیق بیمه نامه را محاسبه شده مشاهده کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.