علت کمر درد چیست؟

 درد کمر در هر سنی که رخ دهد، می‌تواند منجر به اختلال در روند عادی زندگی شود. بنابراین ضروری است تا هرچه سریع‌تر علت کمر درد تشخیص داده شده و سپس به درمان آن پرداخته شود.

بطور معمول افراد مبتلا به کمر درد به سه دسته تقسیم می‌شوند: بیمارانی که مشکلی اساسی در ستون فقرات آنها وجود دارد، افرادی که مبتلا به دردهای تیر کشنده هستند و آنهایی که مشکل حادی ندارند. اغلب بیماران نیز از دسته‌ی سوم هستند.

علل کمر درد چیست؟

احساس درد در کمر و ستون فقرات ممکن است به دلایل مختلفی بروز کند. اما عوامل کمر درد را می‌توان در دو دسته‌ی کلی خلاصه کرد. آسیب های ناشی از شکستگی و دررفتگی در ستون فقرات و بیماری ها.

در این مقاله به بررسی سه بیماری ستون فقرات شامل دیسک کمر، تنگی کانال نخاعی و آرتروز ستون فقرات می‌پردازیم.

دیسک کمر

ارتوپد

دیسک های بین مهره ای به عنوان ضربه گیرهای اسفنجی مابین مهره های ستون فقرات قرار دارند تا فشارهای وارد شده بر مهره ها را جذب کنند و علاوه بر ثابت نگه داشتن ستون فقرات، به مهره ها برای چرخش و حرکات محوری کمک کنند. دیسک ها از دو بخش لایه خارجی قابل ارتجاع (فیبروز حلقوی) و ماده ژله مانند مرکزی (هسته پولپوزوس) تشکیل شده‌اند.

لایه خارجی اطراف بخش ژله مانند مرکزی را احاطه کرده و آن را در مرکز دیسک قرار می‌دهد. زمانی که مشکلی برای لایه خارجی ایجاد یا فشار نامتعارفی به آن وارد شود، این لایه تحریک شده و امکان دارد محتویات آن خارج شود. به این امر، بیرون زدگی دیسک کمر گفته می‌شود که اصطلاحا دیسک کمر نیز نامیده می‌شود.

علائم دیسک کمر

بیرون زدگی دیسک کمر به عنوان یک علت کمر درد شناخته می‌شود. این بیماری علائم مختلفی دارد که باید زیر نظر جراح ستون فقرات تشخیص داده شود و سپس مراحل درمان دیسک کمر انجام گیرد. از این علائم می توان به احساس درد هنگام خم شدن یا نشستن، کمر درد حین سرفه، عطسه یا خنده، احساس درد بی دلیل در پا و بازو، ضعف عضلانی و حرکتی و حتی بی اختیاری ادراری اشاره کرد.

عوامل ابتلا به دیسک کمر شامل چاقی و اضافه وزن بیش از اندازه، بلند کردن اجسام سنگین، سن بالا، نشستن یا ایستادن طولانی مدت و... می‌شود.

تنگی کانال نخاعی

کانال نخاعی

یکی دیگر از بیماری های که منجر به کمر درد می شود، تنگی کانال نخاعی است. این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که فضای اطراف نخاع باریک شود. این امر باعث وارد آمد فشار به کانال نخاعی می‌شود که در نهایت منجر به بروز درد مخصوصا در قسمت پایینی ستون فقرات خواهد شد. همچنین تنگی کانال نخاعی ممکن است بر روی سایر اعضای بدن مانند پاها تاثیر گذاشته و باعث احساس درد و بی حسی در آنها شود.

علل تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاع بطور معمول با افزایش سن و حدودا بعد از 60 سالگی بروز پیدا می‌کند. همچنین در مواردی ممکن است این بیماری بطور مادرزادی در افراد وجود داشته باشد. از جمله علت های تنگی کانال نخاعی می‌توان به بیماری آرتریت اشاره کرد که باعث تخریب دیسک کمر شده و در نتیجه فشاری بر کانال نخاعی وارد می‌آورد.

علائم تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی باعث بروز علائم مختلفی از درد در بخش‌های مختلف ستون فقرات و بدن می‌شود. در مواردی که آرتریت باعث تخریب بیشتری از مهره های کمر شده است، علائم کمر درد ناشی از تنگی کانال نخاعی نیز با احتمال بیشتری رخ می‌دهد. همچنین درد سیاتیک که بیشتر در ناحیه لگن و پاها حس می‌شود نیز به علت تنگی کانال نخاعی بروز پیدا می‌کند. چرا که این بیماری بر روی نخاع و اعصاب تاثیر می‌گذارد و این امر باعث احساس درد در سایر نقاط بدن خواهد شد. این درد بصورت تیر کشنده خود را نشان خواهد داد.

همچنین احساس سوزش و ضعف در پاها و همچنین افتادگی پاها نیز می‌تواند از علائم دیگر بیماری تنگی کانال نخاعی باشد. این اتفاق زمانی می افتد که بیماری به مرحله‌ی حاد خود رسیده باشد. از دیگر علائم تنگی کانال نخاعی می‌توان به احساس درد شدید حین خم شدن، نشستن یا ایستادن اشاره کرد.

آرتروز ستون فقرات

آرتروز یک بیماری مفصلی پیش رونده است که به مرور باعث تحلیل و از بین رفتن غضروف مفاصل می‌شود و نتیجه‌ی این بیماری، ساییدگی مفاصل است که احساس درد، تورم و بی حسی را در پی خواهد داشت. آرتروز ممکن است در ستون فقرات نیز بروز پیدا کند و باعث بروز درد در ناحیه گردن و کمر شود.

معمولا با افزایش سن، احتمال ابتلا به آرتروز ستون فقرات (و سایر انواع آرتروز) بیشتر می‌شود. اما این بیماری در جوانان نیز ممکن است رخ بدهد. از جمله دلایل ابتلا به آرتروز ستون فقرات در جوانان می توان به ضربات شدید به مفاصل مهره های کمر یا نقص های ژنتیکی در غضروف مفاصل اشاره کرد. از دیگر عوامل ابتلا به آرتروز ستون فقرات می شود از چاقی، کم تحرکی و فعالیت های سنگین که به مفاصل فشار می آورد نام برد.

علائم آرتروز ستون فقرات

کمر درد و گردن درد و همچنین سفتی مفاصل ستون فقرات از مهمترین علائم ابتلا به آرتروز هستند. احساس درد در نواحی مختلف ستون فقرات و شدت آن در بیماران، متفاوت است. در برخی از افراد، شدت درد باعث اختلال در زندگی عادی می‌شود و در افرادی دیگر ممکن است کمتر آزاردهنده باشد.

روش های درمان کمر درد

در صورتی که علت کمر درد حاد نباشد، می توان با روش‌های خانگی، استراحت و فیزیوتراپی به تسکین درد پرداخت. اما در صورتی که بیماری یا آسیبی جدی در ستون فقرات و مهره های کمر تشخیص داده شود، ضروری است تا فرد بیمار تحت نظر پزشک متخصص ستون فقرات قرار گیرد و روش های درمانی جراحی و غیر جراحی برای او در نظر گرفته شود. 

مرکز تهران ارتوپدی برای درمان تمامی بیماری های مفصلی، استخوانی و عضلانی با بهترین کیفیت و بر پایه بالاترین پروتکل های بین المللی و شواهد علمی توسط پزشکان متخصص، باتجربه و مطرح کشور تاسیس شده و از این رهگذر به مراجعین محترم کمک می‌کند تا در اسرع وقت به زندگی عادی پیش از بیماری خود بازگردند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.