سازه بتنی یا فلزی؟

 پیش از آنکه بخواهیم این دو نوع اسکلت بندی را مقایسه کنیم باید به هر یک به صورت جدا بپردازیم.

سازه فلزی

به طور کلی سازه های فلزی سازه هایی با قدمت بیشتر و بسیار کاربردی در کشورمان هستند. در سازه های فلزی تیرآهن ها ستون فقرات و بنیان سازه را تشکیل میدهند برای آنکه سازه های فلزی را بسازند باید تیرآهن ها را به یک دیگر جوش دهند و وصل کنند تا بتوان اسکلت کلی سازه را تشکیل داد.

سازه های فلزی به مدت بیشتری شکل کلی خود را حفظ میکنند و دیرتر فرسایش مییابند. همچنین هزینه های نگداری و تعمیر این نوع از سازه ها کمتر و به صرفه تر میباشد. همچنین این سازه ها در برابر تنش ها نیز مقاوم تر اند تنش هایی همچون زمین لرزه و باد و طوفان های شدید.

سازه بتنی

در سازه های بتنی همانطور که از اسمشان مشخص است ماده اصلی بتن میباشد اما از آنجایی که بتن در برابر تنش ها ضعیف است و به راحتی میشکند به همین خاطر درون بتن از میلگرد استفاده میکنند. در سازه های بتنی به طور گسترده ای از شن، ماسه، سیمان و میلگرد استفاده میشود. در اولین مرحله با خمکاری میلگرد ها ستون ها را میسازند. پس ازآن با بتن ریزی درون میلگرد ها ستون  ها ساخته میشوند.

کدام یک مقاوم تر است؟

اگر بخواهیم این دو سازه را با یک دیگر مقایسه کنیم باید بگوییم که هر دو از لحاظ مقاومت بسیار سازه های مقاومی هستند اگر که این سازه ها مستحکم نباشند اصلا اجازه ساخت آن داده نخواهد شد. اما در برابر زلزله باید بگوییم که اسکلت های فلزی کمتر آسیب میبینند البته به جز مقاومت در برابر زلزله مقاومت در برابر آتش سوزی نیز مهم میباشد که در این زمینه تحمل گرمایی سازه بتنی به مراتب بالاتر میباشد به همین خاطر سازه های بتنی در برابر تخریب به دست آتش مقاوم تر هستند. (فلز در دمای پایین تری نرم میشود تا بتن)

کدام سازه سریع تر اجرا میشود؟

از دیگر مواردی که باید این دو ساختار را با یک دیگر مقایسه کنیم سرعت در اجرا سازه میباشد. به طور کلی سازه های فلزی زودتر درست میشوند و اجرا میشوند بتن نیاز به خشک شدن دارد و به جز این مورد در سازه های بتنی در ابتدا باید بتن ریزی های ابتدایی ریخته شود و برای خشک شدن نیازمند زمان است همچنین در سازه های بتنی طبقه ها به صورت تک به تک ساخته میشوند و بالا میروند اما در سازه های فلزی طبقه ها به صورت پشت سر هم ساخته میشوند.

مقایسه هزینه سازه‌های بتنی و فولادی

بی شک یکی از مهم ترین مقایسه ها در زمینه سازه های فولادی و بتنی برآورد هزینه ان ها است که اجرای کدام یک به صرفه تر است. همانطور که پیش تر گفتیم سازه های بتنی به صورت طبقه طبقه اجرا میگردد و سازه های فلزی به صورت یک جا به همین خاطر اجرای سازه های فلزی در ابتدا به پول بیشتری نیاز دارند زیرا تمامی تیراهن های مورد نیاز باید به صورت یک جا خریداری و نصب گردد اما در سازه های بتنی میتوان در ابتدا بخشی از مصالح را تهیه کرد تا پی را ساخت و همین طور طبقه طبقه پروزه را تکمیل کرد.

سازه-فلزی

برآود هزینه سازه فلزی چگونه است؟

در سازه های فلزی بیشترین هزینه مربوط به تیرآهن میشود به همین خاطر قیمت نیرآهن به صورت مستقیمی بر روی هزینه نهایی پروژه تاثیر میگذارد به همین خاطر بهتر است پیش از اجرا پروژه نوسانات آهن را رصد کنید. برای آنکه به برآور هزینه تقریبی در خصوص این سازه ها برسید باید بگوییم که به طور تقریبی برای هر متر مربع 85 تا 130 کیلو تیرآهن نیاز است که بسته به نوع سازه و پروژه این عدد تغییر میکند با ضرب این عدد در متراژ نهایی و با حساب قیمت تیرآهن میتوانید قیمت تیرآهن های مصرفی پروژه را بدست آورید.

دومین هزینه بزرگ در سازه های فلزی هزینه جوشکار است زیرا تیرآهن ها را با استفاده از جوشکاری به یک دیگر متصل میکنند. به جز این موارد هزینه های بعدی هزینه کارگر و بتن ریزی های سقف و پی میباشد.

برآورد هزینه سازه های بتنی چگونه انجام میگیرد؟

در سازه های بتنی بیشترین مواد مصرفی  میلگرد و بتن میباشد به همین ترتیب قیمت میلگرد و بتن (سیمان و ماسه) بر قیمت نهایی پروژه بسیار تاثیر گذار میباشد. به طور تقریبی برای هر متر مربع سازه های بتنی 40 کیلو میلگرد نیاز است البته این عدد بسته به نوع نقشه، سازه و کاربرد آن تغییر میکند. همچنین نوع میلگرد نیز مهم است که در پروژه های صنعتی و سنگین از میلگرد با گرید بالاتر استفاده میشود. همچنین دستمزد کارگر ها و دستمزد آرماتور بند نیز از دیگر هزینه های این نوع سازه میباشد.

اگر که به دنبال خرید مقاطع فولادی هستید و به دنبال فروشگاهی با سابقه و قابل اعتماد هستید میتوانید به سایت فولاد فیدار به آدرس  fooladfidar مراجعه کنید همچنین در فولاد فیدار میتوانید قیمت انواع مقاطع فولادی همچون پروفیل، میلگرد، تیراهن، ناودانی و ... را مشاهده کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.