انتخاب فلومتر مناسب در صنعت

 در واقع یکی از متغیرهایی است که بیشترین کاربرد و اهمیت را برای اکثر فرآیندها در صنایع مختلف دارد.

برای مثال اسید یکی از متغییرهای فرآیندی است که اغلب اندازه گیری می شود. همچنین یکی از چالش برانگیزترین آنهاست. فناوری‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان برای اندازه‌گیری اسید از آنها استفاده کرد و فناوری‌های اندازه‌گیری کاملاً با برنامه‌ها و تأسیسات مختلف تعامل دارند.

کاربرد فلومتر

فلومتر (یا سنسور جریان) ابزاری است که برای اندازه گیری سرعت جریان خطی، غیر خطی، جرمی یا حجمی یک مایع یا گاز استفاده می شود. هنگام انتخاب فلومترها، باید عوامل ناملموسی مانند آشنایی پرسنل کارخانه، تجربه آنها در کالیبراسیون و نگهداری، در دسترس بودن قطعات یدکی و زمان متوسط بین سابقه خرابی و غیره در محل کارخانه خاص را در نظر گرفت.

یکی از رایج ترین اشتباهات اندازه گیری جریان، برگشت این دنباله است: به جای انتخاب سنسوری که به درستی کار کند، سعی می شود استفاده از دستگاه را توجیه کند زیرا هزینه کمتری دارد. این خریدهای "ارزان" می تواند پرهزینه ترین موارد در تاسیسات باشد. مسلما استفاده از تجربه افراد ماهر و باتجربه در این حیطه به بسیاری از صنایع و پتروشیمی ها کمک می کند که از هزینه‎های پیش‎بینی نشده سنگین جلوگیری کنند.

فلومتر در صنعت

فناوری‌های فلومتر در صنایع مختلف مانند نفت و گاز، صنایع دریایی، پتروشیمی، خمیر و کاغذ، مواد غذایی و آشامیدنی، آبراهه‌ها، آب و معدن و فلز استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، در صنایع غذایی و نوشیدنی، یک نسخه بسیار بهداشتی از فلومتر مورد نیاز است. در معدن و فلز، فن آوری ها ممکن است شامل دوغاب ساینده باشد و در کاربردهای نفت و گاز، موارد دیگری مورد نیاز هستند.

در حالی که الزامات و جزئیات خاص باید در هنگام انتخاب فلومتر در نظر گرفته شود، اهداف اصلی اندازه گیری جریان یکسان باقی می ماند. برای اندازه‌گیری جریان، شش فناوری جریان وجود دارد، سه مورد اصلی عبارتند از: فلومتر از طریق اختلاف فشار، فلومتر مغناطیسی و فلومتر کوریولیس. سه فناوری دیگر فلومتر اولتراسونیک، فلومترهای گردابی و چرخشی و فلومترهای منطقه متغیر هستند. سایر فلومترها معمولاً شامل کنتورهای مکانیکی و جرم سنج گرمایی هستند. این فناوری های مختلف معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند و به طور گسترده گسترش می یابند.

فلومتر کوریولیس

نحوه انتخاب فلومتر مناسب

مهمترین سوالی که کاربران باید قبل از انتخاب تکنولوژی فلومتر مناسب از خود بپرسند این است که نیازهای اندازه گیری آنها چیست؟ انتخاب آنها بستگی به این دارد که آیا هدف از اندازه گیری آنها اندازه گیری کنترلی بیشتر، اندازه گیری نظارت، اندازه‎گیری انتقال نگهداری یا اندازه‎گیری ایمنی است.

چندین ملاحظات دقیق نیز باید در بررسی فلومتر لحاظ شود. چنین سوالاتی عبارتند از: چه نوع مایعی دارم؟ آیا مایع، گاز، بخار یا مایعات با جامدات یا هر جنبه دیگری که باید از آن آگاه باشم، دارم؟ شرایط عملیاتی چیست؟ دماها چقدر است؟ نرخ های جریان چیست؟ آیا به نمایشگر نیاز دارم؟ آیا به نیازهای ارتباطی خاصی نیاز دارم؟

هنگام انتخاب فلومتر مناسب و تکنولوژی جریان مناسب، باید جزئیات زیادی را در نظر گرفت. باید تعادلی از تمام آن ملاحظات با دقت مورد نیاز یا عملکردی که کاربر می‌خواهد از فلومتر خارج شود وجود داشته باشد.

به عنوان مثال، زمانی که کاربر می خواهد یک کامیون یا کانتینر را پر کند، این تنها فلومتر نیست که دقت سیستم را تعیین می کند، بلکه سرعت شیر و مقدار مایع باقی مانده در لوله کشی را نیز تعیین می کند. جنبه های مختلفی وجود دارد، اما همه آنها در دقت این سیستم جمع می شوند و کاربران باید به تکرارپذیری، زمان پاسخگویی، شرایط نصب و افت فشاری که می توانند بپذیرند فکر کنند.

در نهایت، آخرین ملاحظه این است که چقدر بودجه برای فناوری‌های فلومتر در دسترس است، زیرا نه تنها به قیمت فلومتر بلکه هزینه نصب نیز بستگی دارد. در این بین شاید اشاره به برخی از پارامترهای موثر در انتخاب فلومتر خالی از لطف نباشد.

تاثیر جنس سیال بر انتخاب فلومتر

یکی از عوامل موثر بر انتخاب فلومتر سیال مورد اندازه گیری است، یک سیال کثیف به علت وجود ذرات جامد شرایط متفاوتی را نسبت به یک سیال تمیز بدون ذرات ایجاد خواهد کرد. از این رو همه فلومترها برای اندازه گیری این سیال ها مناسب نیستند چرا که ممکن است سایش مکانیکی یا گرفتگی و فرسایش در آنها رخ دهد. فلومترهای غیر تماسی نظیر الکترومغناطیسی، اولتراسونیک و کوریولیس جزء فلومترهای مناسب برای سیال های حاوی جریان می باشد.

ضمن این که در صورتی که سیال حاوی اسید یا باز باشد در قطعات فلومتر نباید از فلزات استفاده کرد و استفاده از ترموپلاستیک ها توصیه می شود.

تاثیر ویسکوزیته سیال

ویسکوزیته یا میزان ضخامت سیال بر انتخاب فلومتر تاثیر گذار است. این عامل منجر به مقاومت در برابر جریان می شود. البته ویسکوزیته تابعی از دما است و با افزایش دما ویسکوزیته کاهش می یابد. بنابراین باید این عامل را در هنگام اندازه گیری در نظر گرفت. این عامل نشان دهنده میزان مخلوط بودن سیال و میزان اصطکاک مولکول ها هنگام جریان بر روی یکدیگر است.

تاثیر دبی جریان

به عنوان یکی از پارامترهای موثر بر دقت و کارایی فلومتر می توان دبی را نام برد. در واقع اگر دبی سیال از دبی تعریف شده بالاتر باشد، منجر به آسیب و خرابی اجزای داخلی فلومتر یا خرابی کامل فلومتر می شود و اگر پایین تر از دبی تعریف شده باشد، نتیجه درستی نشان داده نمی شود.

تاثیر دما و فشار

علاوه بر تاثیر دما بر ویسکوزیته، دمای عملیاتی برای اجزای خیس‌شده فلومتر به‌ویژه آب‌بندها بسیار مهم است، زیرا آب‌بندها دارای محدودیت‌های دما هستند و برخی از مواد قادر به تحمل دماهای شدید یا دوره‌های زمانی طولانی نیستند.

فشار نیز ظرفیت یک فلومتر را برای مقاومت در برابر نیروی وارد شده توسط مایع در حرکت مشخص می کند. این عامل بسیار مهم برای جلوگیری از ایجاد خطر می بایست مد نظر قرار بگیرد.

در نتیجه دما و فشار سیستم نباید از حد مجاز فلومتر تجاوز کند تا از عدم دقت در اندازه گیری و خطرات احتمالی جلوگیری شود. دماهای بالا بر ظرفیت فشار فلومتر تأثیر می گذارد و باعث می شود فلزات انعطاف پذیرتر شوند و به احتمال زیاد کشیده شوند. حداکثر درجه بندی فشار اجازه می دهد تا حداکثر درجه حرارت یک فلومتر را تعیین کند.

انتخاب فلومتر مناسب

سفارش فلومتر مناسب

مسلما عوامل بسیاری بر فلومتر انتخابی تاثیرگذار است که اعلام تمامی آنها در این مطلب خارج از حوصله است. برای هر صنعت و کاربردی، نیاز به بررسی دقیق و انتخاب فلومتر مناسب، با کیفیت و با برند اصلی می باشد. در کشور، شرکت های مختلفی در این زمینه کار می کنند که همواری یاری رسان صنعت های بزرگی نظیر پتروشیمی، نفت و گاز، صنایع غذایی و ... بوده اند.

با توجه به شرایط کشور، شرکت ها با استفاده از اعتبار خود اقدام به تهیه این دستگاه ها می کنند. البته خدمات رسانی، پشتیبانی و تعمیرات این ابزارها بسیار مهم است. برندهای مختلف نظیر روزمونت، اندرس هاوزر و .... از بهترین برندهای بازار هستند و شرکت های فعال در این زمینه تمام تلاش خود را می کنند تا علاوه بر ارائه بهترین دستگاه های این برندها، خدمات پشتیبانی و تعمیرات آنها را به بهترین نحو انجام دهند.

شرکت میراکنترل با سابقه 10 سال حضور در عرضه تامین کالاهای مورد نیاز صنعت و کسب تجربه از شرایط موجود در کشور آماده خدمت رسانی هر چه بیشتر در این زمینه می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با انتخاب فلومتر مناسب می توانید از سایت مجموعه به آدرس miracontroller  بازدید کنید یا برای دریافت مشاوره با شماره های 88341674-021 | 88341172-021 تماس حاصل فرمایید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.