راهنمای خرید ساز کالیمبا | یادگیری کالیمبا چقدر طول میکشد ؟

ساز کالیمبا یک ساز بسیار پرطرفدار خصوصاً در بین خانم‌های جوان می‌باشد. جالب است بدانید این دستگاه زیبا به ساز خودآموز شهرت یافته است.

یعنی شما به راحتی می‌توانید بدون ثبت نام کردن در کلاس‌های آموزشی به طور خودآموز ساز کالیمبا را در کمتر از یک هفته به طور فوق‌العاده حرفه‌ای یاد بگیرید. سازهای کالیمبا انواع مختلفی دارند. دو نوع چوبی و کریستالی پرطرفدارترین آن‌هاست.

ما در این مقاله قصد داریم درباره ساز کالیمبا و تفاوت دو نوع چوبی و کریستالی آن و همچنین بررسی قیمت کالیمبا چوبی صحبت کنیم.

کالیمبا یا پیانو شصتی؟

نواختن این ساز آفریقایی کوچک همانند نواختن پیانو است به همین دلیل از کالیمبا به پیانو شصتی یاد می‌کنند. قدمت ساز کالیمبا برای این چند دهه اخیر نیست بلکه از هزاران سال پیش کالیمبا بین مردم بوده و نواخته می‌شده است. ضمنا در بعضی از کشور های دنیا این ساز را امبیرا نیز می نامند

اگر بخواهیم درباره شکل و شمایل ساز کالیمبا صحبت کنیم باید بگوییم که ظاهر آن دقیقاً همانند یک جعبه‌ ای است که تعدادی تیغه فلزی کوتاه و بلند بر روی آن نصب شده‌ اند. سازهای کالیمبا از ظاهر و ابعادی و همچنین رنگ های متفاوت برخوردار هستند که افراد می‌توانند با توجه به سلیقه خود یکی از آن‌ها را تهیه کنند‌.

کالیمبا چوبی یا کریستالی کدام بهتر است ؟

در گذشته تمام بخش‌های ساز کالیمبا چوب تولید می‌شد. حتی تیغه‌هایی که برای نواختن باید انگشت بر روی آن گذاشت نیز از جنس چوب بود؛ اما امروزه سعی کردند تیغه‌ها را از جنس فلزات متنوعی بسازند، که در این میان تیغه های استیل کربن به دلیل ضد زنگ بودن و توانایی تولید حجم صدای بالا بهترین گزینه می باشد.

متاسفانه تعدادی از تولید کننده های داخلی به دلیل کاهش قیمت محصول از تیغه های فولادی استفاده میکنند که علاوه برضعیف تر بودن صدا احتمال زنگ زدگی نیز در آن ها وجود دارد. خود جعبه کالیمبا نیز از چوب و شیشه یا کریستال تولید می‌شود که عموما جنس کالیمبا های شیشه ای اکرلیک بوده ولی کالیمبا های چوبی از تنوع چوب بسیار بالایی برخوردار می باشند

سازهای کالیمبا از نوع شیشه‌ای تا حدود ظاهر جذاب‌ تری و فانتزی تری نسبت به مدل های چوبی دارند که همیشه طرفداران خاص خود را داشته است . در مقابل ، کالیمبای چوبی به واقعیت ماجرا (کالیمبای اصلی) نزدیک‌ تر است.

کالیمبا چوبی

اگر بخواهیم صدای این دو مدل ساز را با هم مقایسه کنیم باید برتری را به دلیل بلند تر بودن صدا به مدل های چوبی داد اما در مدل های کریستالی شاهد صدای ضعیف تر( زیر تر) و جادویی هستیم . معمولاً در سازهای شیشه‌ ای تقویت کننده صدا (پیکاپ و آمپلی فایر) نصب نمی‌شود؛ بنابراین این موضوع می‌تواند به انگشتان شما بخصوص زمانی که ناخن‌های کوتاهی دارید فشار زیادی وارد کند.

اگر دقت کرده باشید بر روی سازهای کالیمبا چوبی سوراخی (جعبه رزونانس) نهفته شده است  در حالی که در ساز کالیمبا کریستالی خبری از این حفره نیست‌. همین موضوع باعث می‌شود ارتعاشات صدا در ساز کالیمبا چوبی بهتر و واضح‌تر به گوش برسد.

اینکه شما کالیمبا کریستالی یا چوبی را انتخاب کنید کاملاً به سلیقه خودتان بستگی دارد. شما می‌توانید با توجه به خصوصیاتی که هر یک از این کالیمباها دارند و توقعی که شما از یک ساز کالیمبا دارید انتخاب خود را جهت خرید کالیمبا چوبی یا کریستالی به کار گیرید.

اما توصیه ما به شما این است که شما کالیمبای چوبی را انتخاب کنید زیرا هم تنوع بیشتری دارد هم صدای بلندتری را تولید می‌کند ، وزن سبک تری هم دارد و نواختن با آن نیز راحت‌ تر است.

رایج‌ترین چوب‌های مورد استفاده در ساخت ساز کالیمبا

همان‌طوری که در ابتدای مقاله گفته شد اکثر سازهای کالیمبا از جنس چوب هستند. هر یک از آن‌ها با توجه به قیمتی که دارند از چوب‌های ضعیف‌ تر یا مستحکم‌ تری تولید می‌شوند. علاوه بر استحکام باید بدانید که جنس چوب نیز بر صداهای تولید شده از ساز تأثیر می‌گذارد.

چوب‌هایی که محکم‌ تر هستند و سختی بیشتری از خود نشان می‌دهند معمولاً صدای رساتری خواهند داشت زیرا امواج صوتی دیگر جذب چوب نمی‌شوند و سختی چوب سبب بازتاب صدا می‌شود. چوب ماهگونی، چوب رزوود، چوب صندل، چوب افرا، چوب گردو، چوب کافور و چوب صنوبر و... از انواع چوب هستند که از آن‌ها در ساخت ساز کالیمبا بهره می‌گیرند البته در بعضی از مدل ها مانند مدل K از برند جکو از چوب کوا استفاده می شود که طبق تجربه  در آب هوای ایران احتمال ترک خوردن این چوب وجود دارد پس در هنگام انتخاب کالیمبا به جنس چوب کالیمبا دقت کنید .

کالیمبا هلورو

کدام برند کالیمبا بهتر است ؟

تنوع ساز کالیمبا و تنوع برندهای آن بسیار زیاد هستند. اگر شما به بازار سازهای مختلف بروید کالیمباهایی با تنوع قیمتی بسیاری خواهید دید. درباره اینکه کدام یک بهتر است باید بگوییم که قطعاً همان‌قدر که پول بدهی به همان اندازه سود خواهی کرد. ما در اینجا چند برند معروف و کاربردی را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

 برند های جکو، و لینگ تینگ و هلورو را میتوان بهترین تولید کنندگان ساز کالیمبا دانست زیرا با کیفیت ترین محصولات را تا به حال به بازار روانه کرده اند و مورد تایید برترین نوازندگان حال حاضر دنیا مانند خانم اپریل یانگ قرار گرفته اند. اگر شما نمیخواهید هزینه زیادی برای بالا ترین کیفیت موجود این ساز بپردازید برند پبشنهاد ما به شما موکارین است زیرا از چوب با کیفیت ماهگونی ساخته شده و صدای دلنشینش به علت نداشتن کیف ضد ضربه قیمت معقولی دارد .

کالیمبا چند تیغه دارد ؟

همان طور که قبلا هم گفتیم تیغه‌های ساز کالیمبا بهتر است از جنس استیل کربن باشد تا در مقابل رطوبت هوا  واکنش نشان ندهد و صدای نواختن موسیقی را دچار اختلال نکند. اکثر سازهای کالیمبا 17 تیغه بر روی خود دارند؛ اما در مواردی نیز دیده شده که کمتر از این تعداد یعنی حدود 8، 17 یا 21  تیغه بر روی ساز سوار شده است.

سازهای کالیمبا که بیش از 8 تیغه ندارند را نمی‌توان برای نواختن موسیقی‌های معروف به کار برد اما این‌ گونه نیست که نتوان هیچ موسیقی را با آن‌ نواخت. معمولاً کالیمباهای 15 و 17 تیغه کاربردی مشابه هم دارند ولی پیشنهاد ما برای خرید کالیمبا ی 17 تیغه است

چطور کالیمبا را کوک کنیم ؟

 چکش مخصوص به جهت کوک کردن ساز کالیمبا از ابزارهای موردنیاز است که معمولا در جعبه تمامی مدل ها وجود دارد. شما می‌توانید بر قسمت زیرین یا بالایی تیغه‌ها ضربه بزنید تا تیغه‌های مورد نظر شما به سمت جلو یا عقب کشیده شوند.

زمانی که تیغه‌ها به سمت جلو حرکت می‌کنند طولشان بیشتر می‌شود و زمانی که به سمت عقب می‌روند از طولشان کاسته می‌شود. با کم شدن طول تیغه‌ها به هنگام نواختن موسیقی صداهای زیرتری به گوش می‌رسد. زمانی که طول تیغه‌ها بیشتر می‌شود قطعاً متوجه بم شدن صدای تولید شده خواهید شد.

شاید الان با خودتان فکر کنید که دقیقاً در چه زمانی طول تیغه مورد نظر ما در ایده آل‌ترین حالت ممکن قرار گرفته است؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که می‌توانید از اپلیکیشن کوک یا تیونر الکتریک کمک بگیرید. اپلیکیشن مذکور بر روی گوشی موبایل شما نصب خواهد شد. معمولاً زمانی که طول تیغه مناسب نباشد رنگ نت بر روی برنامه قرمز خواهد بود و صفحه نمایش تیونر خطا می‌دهد. زمانی که نت مورد نظر شما به رنگ سبز درآمد یعنی تیغه در مکان مناسبی قرار گرفته و دیگر نیازی به جابه‌جایی آن نیست.

کالیمبا شیشه ای

قیمت کالیمبا در ایران

قیمت کالیمبا های وارداتی از حدود 800 هزار تومان شروع می‌شود و تا حول حوش یک ملیون و 500 هزار تومان ادامه دارد. اغلب سازهای کالیمبا که قیمت ارزانی دارند و گزینه ی مناسبی برای خرید ساز یک ساز واقعی می باشد. موارد زیادی  بر روی قیمت کالیمبا تاثیر گذار است که مهمترین آن ها برند ، جنس بدنه و تیغه ها همین طور داشتن یا نداشتن هارد کیس و دیگر اقلام همراه آن می باشد.

از کجا کالیمبا بخریم

شما می توانید با مراجعه به تخصصی ترین سایت کالیمبا در ایران یعنی کالیمبا استور به راحتی مدل های مختلف این ساز دوست داشتنی را با هم مقایسه کرده و با بهترین قیمت خریداری نمایید . ناگفته نماند در این فروشگاه شما شاهد تنوع بیش از ۶۰ مدل کالیمبا از بهترین برند های حال حاضر دنیا در طرح ها و رنگ های مختلف هستید که تمامی آن ها با مشاوره رایگان قبل خرید ، به همراه  ضمانت ۱۰۰ درصدی اصالت کالا تقدیم شما هنرجویان گرامی می شود

نتیجه گیری

ما در این مقاله سعی کرده‌ایم به معرفی ساز کالیمبا و ویژگی‌های اختصاصی آن بپردازیم. ساز کالیمبا هم مانند هر ساز دیگری لازم دارد تا لوازم جانبی مخصوص خود را داشته باشد. تعدادی از این لوازم‌ها ضروری و تعدادی غیر ضروری هستند. به عنوان مثال کیف مخصوص ساز کالیمبا جز لوازم ضروری به شمار می‌رود که لازم است به هنگام خرید ساز آن را نیز تهیه کنید.

چکش به جهت تنظیم تیغه‌ها نیز یکی از لوازم‌های ضروری محسوب می‌شود. آویز یا برچسب های فانتزی که به جهت زیباتر کردن ساز کالیمبا است از لوازم جانبی غیر ضروری می‌باشد. توصیه می‌کنیم به خرید لوازم جانبی ضروری ساز کالیمبا به اندازه کیفیت خود ساز اهمیت دهید تا همیشه از نواختن با این ساز آرامش گیرید.

 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.