8 خواص روغن آرگان برای پوست و مو + مضرات احتمالی

 روغن آرگان با وجود اینکه جزء گران قیمت ترین روغن های موجود در بازار ایران و کشورهای مختلف شناخته می شود، می تواند به عنوان یکی از پرطرفدارترین روغن های گیاهی نیز شناخته شود.

زیرا بسیاری از افراد از خواص روغن آرگان مطلع هستند و می دانند که این روغن چقدر می تواند برای پوست و مو مفید باشد.

روغن آرگان و درخت های آرگان مراکش!

استخراج روغن از دانه های گیاهی، همیشه رایج بوده است. تقریبا همه روغن های گیاهی که در کشور ایران و کشورهای مختلف یافت می شوند، از دانه میوه ها و گیاهان استخراج شده اند. روغن آرگان هم از این قاعده دور نبوده و از دانه روغن آرگان به تولید رسیده است. بهترین روغن های آرگان، روغن های مراکشی می باشند. روغن های مراکشی از بهترین درخت های آرگان در کشور مراکش به تولید رسیده اند و همین موضوع باعث افزایش مرغوبیت این روغن ها می شود.

روغن آرگان سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است. این روغن برای جلوگیری از عواقب کهولت سن بسیار مناسب است. زیرا به هیدراتاسیون و نرم شدن موها، صورت، بدن و ناخن ها کمک می کند. با داشتن مقدار بالای آنتی اکسیدان، اسیدهای چرب و ویتامین E به احیای پوست و افزایش خاصیت ارتجاعی موها کمک می کند و درخشش را به موهای خشک و بی جان می بخشد.

امگا ۶ در روغن آرگان

روغن آرگان دارای اسیدهای چرب امگا ۶ می باشد. این اسیدهای چرب خواص بسیار زیادی برای پوست و مو دارند و جزء اسیدهای چرب ضروری به شمار می روند. این روغن با تامین اسیدهای چرب ضروری امگا ۶، می تواند باعث حفظ جوانی و زیبایی پوست گردد.

ویتامین E از جمله ویتامین هایی است که در روغن گیاهی آرگان به کار رفته است. این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان شناخته می شود که خواص زیادی برای پوست و مو ایفا می کند.

خواص روغن آرگان برای مو

خواص روغن آرگان

زمانی که بحث خواص روغن آرگان می شود، خواص این روغن به دو بخش مو و پوست تقسیم بندی می شوند. بسیاری از افراد روغن آرگان را برای بهبود سلامت موها، مرطوب کردن موها و رسیدن به موهای شاداب تر و ... مورد استفاده قرار می دهند. روغن آرگان به عنوان یکی از بهترین روغن های گیاهی، می تواند باعث تحقق افراد برای مصرف این روغن شود! در ادامه به برخی از خواص روغن آرگان برای مو اشاره می کنیم.

۱. مرطوب کننده مو

یکی از مهم ترین خواص روغن آرگان برای مو، مرطوب کردن مو است. بسیاری از افراد این روغن را برای رسیدن به رطوبت مناسب پوست و مو مورد استفاده قرار می دهند.

افرادی که با مشکل خشکی مو مواجه هستند، می توانند پس از هر بار استحمام و قبل از خشک شدن کامل موها، مقداری از روغن آرگان را بر روی ساقه موها بزنند و به آرامی موهای خود را ماساژ دهند تا روغن جذب موهای آن ها شود. بهترین زمان برای مصرف روغن آرگان زمانی است که از حمام بر می گردید و موهای شما مرطوب هستند.

۲. روغن آرگان و جلوگیری از ریزش مو

متاسفانه، بسیاری از ما با مشکل ریزش مو مواجه هستیم و همین موضوع ما را کلافه کرده است. پزشکان طب سنتی بر این باور هستند که روغن تراپی مو می تواند نقش موثری در جلوگیری از ریزش مو داشته باشد.

برای کاهش ریزش موهای خودتان، می توانید از روغن آرگان استفاده کنید. بهتر است که روغن آرگان را کمی روی حرارت گرم کنید و سپس مقداری از روغن را در کف سر خود بزنید. برای نفوذ روغن به پوست کف سر، پوست کف سر خود را ماساژ دهید تا روغن جذب پوست گردد.

اگر موهای چربی دارید و نمی توانید از روغن در طول روز استفاده کنید، می توانید حداقل ۳ الی ۴ ساعت قبل از حمام رفتن، مقداری روغن آرگان را بر کف سر بزنید و پس از گذشت چند ساعت به حمام بروید و موهای خود را بشویید.

۳. تقویت موهای نازک شده با روغن آرگان

روغن آرگان با داشتن ترکیبات مغذی، می تواند موهای نازک شده و تضعیف شده را تقویت کند. اگر موهای شما علاوه بر ریزش، نازک شده اند، باز هم می توانید از روغن های آرگان با کیفیت استفاده کنید. برای این کار می بایست کف سر خود را به روغن آرگان آغشته کنید و اجازه دهید که روغن آرگان به فولیکول های موی شما نفوذ کند و باعث حفظ سلامت موهای شما گردد.

خواص روغن آرگان برای پوست

روغن آرگان

خواص روغن آرگان برای پوست شما بی نظیر است. اگر به دنبال یک روغن فوق العاده برای حفظ جوانی و زیبایی پوست خود می گردید، روغن آرگان برای شما بهترین گزینه می باشد. این روغن با داشتن ترکیبات آنتی اکسیدانی و اسیدهای چرب امگا 6، نقش موثری در سلامت پوست دارد. به همین خاطر است که در بسیاری از کرم های مرطوب کننده و آبرسان ها از روغن گیاهی آرگان استفاده شده است.

1. مرطوب کردن پوست با روغن گیاهی آرگان

یکی از مهم ترین خاصیت روغن گیاهی آرگان این است که می تواند باعث رطوبت پوست شود. اگر احساس می کنید که پوست شما به شدت خشک شده است، کافیست که از روغن گیاهی آرگان استفاده کنید. این روغن می تواند با تغذیه رسانی به پوست، از خشکی بیش از حد پوست جلوگیری کند و باعث حفظ رطوبت پوست گردد.

2. زیبا کردن پوست با این روغن

بسیاری از بانوان از این روغن برای زیبا کردن پوست خودشان استفاده می کنند. خشکی و از دست رفتن رطوبت پوست، باعث تاثیر گذاشتن بر روی زیبایی پوست می گردد. به همین خاطر، می توان با مصرف روغن گیاهی آرگان، زیبایی پوست را تا حد زیادی تامین کرد.

3. جلوگیری از پیری زودرس پوست با روغن آرگان

یکی از ترکیبات موثر به کار رفته در روغن آرگان، ویتامین ای می باشد. شاید بسیاری از ما این ویتامین را به عنوان یک آنتی اکسیدان می شناسیم، ولی از خواص آن مطلع نیستیم. ویتامین E به عنوان یک ویتامین آنتی اکسیدان از پوست مراقبت می کند و مانع از بروز چین و چروک های پوستی می شود. ترکیبات آنتی اکسیدانی، می توانند با محافظت از غشاء سلول ها، از تخریب آن ها جلوگیری کنند و باعث پیشگیری از بروز چروک شوند.

از طرف دیگر، مطالعات زیادی وجود دارند که نشان می دهند این روغن می تواند باعث پیشگیری از آسیب نور خورشید به پوست شود. دلیل این اثربخشی وجود ویتامین E در این روغن است. ویتامین E به عنوان یک ضد آفتاب شناخته می شود که از بروز آسیب به پوست در مقابل نور آفتاب جلوگیری می کند.  

4. کاهش خارش و حساسیت پوست

یکی از خواص بی نظیر روغن آرگان این است که می تواند منجر به کاهش خارش و حساسیت پوست گردد. برخی از افرادی که دارای پوست خشک می باشند، نمی توانند از کرم های مرطوب کننده معمولی استفاده کنند. زیرا این کرم ها باعث حساسیت پوست آن ها می شوند.

ولی روغن آرگان به عنوان یک مرطوب کننده قوی، از حساسیت پوست جلوگیری می کند. پس اگر در اثر نور آفتاب و یا عوامل دیگر، با قرمزی و حساسیت پوست مواجه شده اید، می توانید کمی از روغن آرگان را بر روی پوست استفاده کنید و شاهد بهبود مشکل خودتان باشید.

5. بهبود زخم ها

اگر پوست شما به هر دلیلی دچار زخم یا خراش شده است و می خواهید، نه تنها سرعت بهبود آن بالا برود بلکه از عفونت کردن آن نیز جلوگیری کنید، مقداری روغن آرگان را به صورت موضعی روی پوست استعمال کنید. زیرا روغن آرگان منبع غنی از ویتامین E، اسیدهای چرب اشباع نشده، استرول ها و ترپنول ها است. این ترکیبات دارای خاصیت پیشگیری از سرطان و بیماری های پوستی هستند.

عوارض استفاده از روغن گیاهی آرگان چیست؟

مضرات روغن آرگان

حال که با فواید مصرف روغن گیاهی آرگان آشنا شدیم، شاید این سوال برای شما مطرح شود که عوارض ناشی از مصرف روغن گیاهی آرگان چیست؟ به هر حال هر یک از روغن های گیاهی و یا غیر گیاهی، می توانند عوارضی را به دنبال داشته باشند. ولی به هر حال معمولا عوارض ناشی از این روغن های گیاهی به ندرت دیده می شوند.

در صورتی که در اثر مصرف روغن گیاهی آرگان با حساسیت و قرمزی پوست مواجه شدید، از ادامه مصرف این روغن خودداری کنید.

در موارد بسیار محدودی امکان بروز خارش و حساسیت در اثر مصرف این روغن گیاهی وجود دارد. ولی با قطع مصرف این روغن، می توان شاهد بهبود این عوارض بود.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم خواص روغن آرگان برای پوست و مو را برای شما شرح دهیم. این روغن می تواند خواص بسیار زیادی برای پوست و مو داشته باشد. به همین خاطر، به طلای مایع نیز معروف شده است. به عنوان نکته آخر به شما توصیه می کنیم که روغن آرگان را به صورت اصل از فروشگاه های معتبر مانند بکرینا bekrina.com خریداری کنید. زیرا این روغن ها می توانند در صورت غیر اصل بودن، برای بدن مضر باشند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.