تحلیل و بررسی دستگاه های جوجه کشی ایرانی و خارجی

دستگاه های جوجه کشی یکی از ابزارهای مهم در صنعت پروش طیور و حتی پرندگان زینتی میباشد. امروزه پرورش دهندگان محلی نیز به استفاده از دستگاه های اتوماتیک با ظرفیت پایین روی آورده اند.

تولید دستگاه های تمام اتوماتیک (Smart Incubators) نیز باعث در آمد زایی و اشتغالزایی شده و همچنین در افزایش تولید گوشت و تخم طیور تاثیر بسزایی داشته است.

اما همه ساله انواع دستگاه های داخلی و خارجی با ظرفیت ها و قابلیت های متفاوت روانه بازار میشود که توانسته نیاز های فعالین حوضه پرورش طیور و پرندگان زینتی را بر طرف کنند.

در سالهای اخیر شرایط اقتصادی نه چندان خوب در بسیاری از کشور ها و افزایش بی سابقه قیمت ها باعث شده که بسیاری از پرورش دهندگان محلی، روی به استفاده از دستگاه های جوجه کشی (Egg Hatching Machine) دست ساز بیاورند که نه تنها در کشور ما بلکه در کشورهای همسایه از جمله ترکیه نیز، قیمت بالای برند های مشهور ، باعث شده که مردم متوسط از دستگاه های دست ساز که قیمت پایین تری نسبت به برندهای مطرح جوجه کشی دارند استفاده کنند.

با جستجوی کلمه kuluçka makinesi در گوگل که ترجمه ترکی دستگاه جوجه کشی میباشد، اخبار بسیاری در خصوص ساخت ماشین جوجه کشی در خانه و حتی ویدئو های آموزشی مشاهده خواهید کرد. و بسیاری از افراد اقدام به ساخت این دستگاه ها نموده اند.

اما از میان برند های مختلف داخلی، تولیدکنندگانی هستند که ضمن ارائه دستگاه های باکیفیت، از لحاظ قیمت نیز بسیار مقرون به صرفه میباشند. از جمله تولید کننده های داخلی که ضمن قیمت معقول دستگاهایی با کارایی و امکانات مشابه خارجی ارائه میدهد میتوان به گروه صنعتی اسکندری اشاره کرد.

امکانات پیشرفته موجود در این دستگاه ها سبب افزایش قابل توجه درصد تفریخ (Hatching) گردیده که این امر افزایش فروش و اشتغالزایی و توان سرمایه گذاری شرکت تولید کننده را در پی خواهد داشت.

محصولات ایرانی با توجه به شرایط اقتصادی سخت، دارای امکانات بعضا بیشتر از برند های مشهور خارجی از جمله Brinsea هستند که باعث شده تا در بازار های بین المللی نیز بتوانند رقابتی نزدیک داشته باشند.

دستگاه های جوجه کشی تولید داخل در کشورهای همسایه نظیر ترکیه، عراق، سوریه، افغانستان و ... عرضه میشود. که حتی اخیرا صادرات محصولات ایرانی به کشور های آفریقایی نیز نشان از رضایت مصرف کنندگان خارجی دارد.

تولید دستگاه های باکیفیت اما اقتصادی، در کشور و حمایت مصرف کنندگان باعث گردش چرخ اقتصادی کشور شده و صادرات این محصولات توام با کاهش مشکلات اقتصادی کشور میباشد.

لازم به ذکر است که صنعت پرورش طیور یکی از مهمترین صنایع در هر کشور میباشد که پیشرفت و گسترش آن بسته به صنایعی همچون سازندگان ماشین آلات پرورش و تولید طیور ازجمله تولید کنندگان دستگاه های جوجه کشی است. که جز صنایع پایه و زیر ساخت ها میتواند محسوب گردد.

برند های مطرح خارجی دستگاه های جوجه کشی :

در سطح دنیا برند های مطرحی در امر تولید دستگاه های جوجه کشی (Egg Incubator) فعالیت دارند که از کیفیت و راندمان بسیار بالایی برخوردار هستند. اما در کشور ما قیمت این دستگاه ها بسیار بالاست، تکنولوژی استفاده شده در تولید این دستگاه ها موجب ارائه راندمان بالا در امر جوجه کشی شده. از جمله برند های وارداتی مطرح در زمینه جوجه کشی (Hatchery) میتوان به شرکت آرکام کره جنوبی (R-Com)، Brinsea  انگلستان و ویکتوریای ایتالیا اشاره کرد.

در کشور ترکیه نیز برند مشهور چیموکا در آمریکا و کشورهای اروپایی قسمت قابل توجهی از بازار را در دست دارد. و شرکت آلتین کولوچکا هم یکی از برند های مطرح ترکیه که در بازار خاورمیانه، اروپا و حتی آفریقا طرفداران خودرا دارا میباشد.

اما قیمت بسیار بالای این محصولات در ایران باعث شده که تولید کننده های داخلی از حمایت کاربران برخوردار باشند و این امر تولید کنندگان را در جهت تولید محصولات با کیفت تر و پیشرفته تر تحریک نموده است.

از تولید کنندگان باسابقه داخلی میتوان به شرکت (EIG) Eskandari Industrial Group اشاره کرد که با قدمتی نزدیک به سی سال است که دستگاه جوجه کشی نظیر برند های گران قیمت خارجی را تولید و عرضه میکند.

همانطور که میدانید سه فاکتور مهم در راندمان و کیفیت اینکوباتور ها موثر میباشد. دما، رطوبت و چرخش سه فاکتوری هستند که در صورت مشکل و یا نوسان، راندمان ویا به عبارتی درصد تفریخ دستگاه را تحت تاثیر قرار میدهند.

و استیبل بودن این سه عامل به کیفیت قطعات مورد استفاده در ساخت محصول وابسته می باشد. با کمی تحقیق و مطالعه، در مورد محصولات تولید داخل، می توان دید که تولید کننده های مطرح و با سابقه داخلی، هم پا با تکنولوژی روز اقدام به استفاده از سنسور های دقیق SHT  و سیستم های چرخش 360 درجه کرده اند.

نتیچه گیری :

این باور که محصولات خارجی در هر ضمینه با کیفیت تر از تولیدات داخل هستند، میتواند لطمه بزرگی در اقتصاد و اشتغالزایی کشور وارد کند. و این در حالیست که محصولات داخلی نیز در خیلی از زمینه ها کمتر از برند های خارجی نیستند حتی در بعضی قابلیت ها بسیار بهتر نمنه های خارجی عمل کرده اند.

در تولید ماشین آلات پرورش طیور نیز، پیشرفت های چشمگیری تحقق یافته و محصولات ساخت ایران در کشور های خاورمیانه و تعدادی از کشور های اروپایی و حتی آفریقایی بفروش میرسد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.